Weide verrijking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1989
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Weide verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 13:23

Zoals sommige al hebben meegekregen via mijn topic over de revalidatie van een van mijn paarden, krijg ik de paarden vanaf 1 december in eigen beheer doordat “de kudde” tijdens de revalidatie enorm onstabiel is geworden. En dit gewoon niet meer herstelt, hoe hard mijn staleigenaresse ook probeert.

De weide indeling, water, hooi, voer, schuilstal is allemaal al uitgetekend en word aangepast daar waar nodig, aangezien we hier flexibel in moeten kunnen zijn daar het afhangt of mijn paard met de wonde terug opgenomen kan worden in de kudde hoe het definitief eruit komt te zien.

Echter ben ik wat op zoek naar verrijking van de wei, als in: buren maar ook paard en andere dieren vriendelijk houden daar er huizen ingesloten tussen de weide zitten.
Ideeën die ik al had:
- in de schuilstal komt:
* een buffet aan verschillende likstenen met verschilden werking
* een buffet van kruiden, gekookt in water, seizoen afhankelijk
* een buffet van gewoon gedroogde kruiden
- op de wei:
* aan de straat kant tussen de buiten en binnen omheining een boord van bloemen en onkruid voor bijtjes, vlinders en insecten, als iemand weet waar ik een paardvriendelijke mengeling kan kopen ?

Waar ik wat mee vastloop en hulp mee kan gebruiken:
Hoe kan ik het vogel en/of ui vriendelijk maken (in de buurt zitten 2 uilen, maar geen zwaluwen of wat dan ook) ?
-Er is een hele hooizolder boven de schuilstal, die ik toch niet ga gebruiken, dus waar ik gerust dingen op kan voorzien.
- de stallen zelf zijn van een combinatie betonplaten, gemetseld en houten constructie met redelijk hoog punt, gemaakt met houten constructies en dus ruimte tussen golfplaten en houten balken.

Andere tips voor verrijking voor de paarden, maar ook voor de omgeving en de dieren in de omgeving zijn ook altijd welkom

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:32

Ik heb voor de buurt een lange bloemenstrook gezaaid en insectenhotels geplaatst. Ik heb daar Ukie’s bloementuintje voor gebruikt. Verder een stuk zonnebloemen. En wat bloemrijke struiken zoals rozen.
Voor vogels wat vogelhuisjes in de bomen en aan de zijkant van het hooihok. Je zou ook een uilenkast kunnen plaatsen. Let wel op dat je dat niet pal op de zonkant doet.

Heb je op de wei alleen gras of voer je ook hooi? Ik heb verschillende hooiplaatsen gemaakt waar ik kleine snacknetjes aan kan hangen. Simpelste is gewoon een paal in de grond met een oog daar op en een musketon waar je het net aan klikt. In de netjes met grote maas doe ik ook regelmatig planten en kruiden. Zeker als je een kruidenstrook of bloemenstrook voor paarden zaait, kun je daar van plukken.

Voor kleine knagers zou je een takkenril kunnen maken. Die kun je ook als snackmuur gebruiken. Bijvoorbeeld met oude weidepalen of wilgentakken of andere paardvriendelijk hout.

GUSTIxBILL

Berichten: 1989
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 15:13

Er word Idd hooi voorzien, onbeperkt.
Maw: worden op 2 plaatsen een baal van 600kg met net over geplaatst.
De enige echte hooinetten worden in de stal en de schuilstal gehangen.
Dit zodat als wij een avond niet langs kunnen gaan wegens ons werk (beide chauffeur) ze altijd hooi, water en schuilmogelijkheden hebben.
Het word wel echt zo gemaakt dat het “zelfvoorzienend” is.

Die takken muur is wel interessant.
Eens zien of ik ergens wilgentakken op de kop kan tikken :j