Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kempi001
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-08-23

Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:26

Hi allen,

ik sta sinds kort bij iemand privé aan huis en ik zit met volgende:
Mijn paard staat samen met haar paard 24/7 buiten op een kleine paddock met aansluitend echt een klein stukje wei (die nu met dit weer te modderig is om ze erop te zetten) aangrenzend aan haar tuin.
De faciliteiten die ik daar heb, zijn als volgt:

- Inloopstal van 3x3m
-Aldus kleine paddock op matten (+- 25m2 per paard) met klein stukje wei (echt niet groot, lange smalle strook van +- 30m2 per paard)
- Verlichting in de stal en paddock
- Opslagplaats hooi en eigen spullen aangrenzend aan de stal
- Géén was- of poetsplaats, rijpiste, longeercirkel, stapmolen of dergelijke dus niks qua faciliteiten

- Ik doe alles dus zelf (onderhoud stal, paddock en wei , eten paard etc.) en betaal alles: Brokken, hooi, strooisel, ...
- Water = regenwater (en dus geen kost voor hen), zelf mee te ploeteren in emmers van de ton naar de stal
- Mestafvoer zelf te regelen
-De eigenaresse gaat tot meermaals per jaar op reis waar ik dan alleen ook voor de verzorging van haar paard insta

Hiervoor betaal ik €100 per maand gebaseerd op lege stal wat ik eigenlijk wel (te)veel vind, vandaar graag jullie mening. Of ben ik nu echt verkeerd hierin?

Bovendien zouden we een volle vracht zand moeten laten komen om een deel terug bij te vullen tegen de komende winter... Kosten dan te delen? Of kan ik dan wel wijzen op de maandelijkse huurprijs die ik betaal?

Groetjes

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:36

Mooi bedrag lijkt me. Ik denk niet dat je het ergens anders goedkoper gast vinden.

Maar het klinkt ook niet ideaal, weinig ruimte.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:39

Ik huur een box, een weiland van 7300m2 en een bak voor 150,- per maand kaal per paard is dus 300,- samen. Daar komt dus al het hooi, stalbedekking, voer ect nog bij. De buiten omheining is voor de stal maar de binnendraden en het onderhoud van de wei is voor mijn rekening. Dus palen, draden ect komt er nog bij voor mij. Heb voor deze winter een stuk laten betegelen en dat was ook voor mij dus. Ik wil nu slowfeeders bouwen voor buiten en ook dat zijn mijn kosten. Ik denk zeker niet dat je (te) veel betaalt.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 16-11-23 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:39

Over de prijs kan ik niks zeggen maar ik zou in ieder geval niet mee betalen in onderhoud van haar domein

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:46

Wat maakt dat je van gedachten bent veranderd over de overeengekomen prijs?
Het klinkt alsof het voor jou nu niet klopt.
Dan snel op zoek naar wat anders gaan, lijkt mij.

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:54

Afhankelijk van de regio is dat volgens mij geen gekke prijs.

DuoPenotti

Berichten: 29581
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:58

De prijs is niet hoog.
Extra betalen aan onderhoud niet voor jou.

Maar de omschrijving van hoe klein je paard staat...
Dat zou mijn keuze niet zijn.
Maar jou keuze was het wel. Waarom denk je nu anders?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:08

Voor de oppervlakte is de prijs wel hoog.

Ik betaal 100 euro voor een weide van 60 are. Paarden mogen echter 2 a 3x per jaar ook op aanliggende stuk van 50 are grazen.
Water via IBC vaten opgevangen via dak van de stal die ik zelf gezet heb.
Omheining zelf geplaatst, voer, hooi, mestafvoer ook zelf regelen.

Kortom alles zelf doen en ook geen faciliteiten zoals piste of stapmolen.

Maar... Mijn draver staat op een privéstalling, basis lege stal. Binnenpiste, grote buitenpiste met springparcour, best wel ruime weides dus geen aparte paddocks, stapmolen en solarium aanwezig (maar gebruik ik niet).
Stro koop ik van stalbaas, hooi laat ik leveren.
Voor deze stal betaal ik 120 per maand. Ik ben er viavia gekomen dus ze adverteren niet online.

Elders betaalde ik 125 lege stal (zijn inmiddels ook opgeslagen in prijs) zonder fatsoenlijke faciliteiten: buitenpiste die zeer nat was, binnenpiste niet geschikt om te rijden vanwege het kleine formaat, wel voor te longeren maar galop was toch lastig.
Enorm natte paddocks dus 's winters altijd binnen.

Als je zoekt vind je echt wel beter. Of het moet toevallig op je pad komen.

Edit,
En tot ongeveer augustus 2022 stond ik aan 70 euro per maand per paard voor 2 HA verdeeld in 5 weides, mooie stalblok met 3 boxen en een grote zadelkamer/opslagruimte. Wel water uit waterput en ook zelf alles doen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-11-23 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:10

Neuh, ik geloof dat ik het niet teveel vind. Ik snap wel dat je graag meer wilt, maar daar zal ook een ander prijskaartje aan hangen. Ik zal dat er zelf wel voor over hebben, wat meer ruimte voor je paard is wel wenselijk denk ik.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:20

De prijzen verschillen nogal per regio en of iemand iets voor een vriendenprijs wil doen of de kosten wil doorberekenen. Bezit van grond is niet 'gratis'.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:26

Voor het aantal m2 dat ze noemt, zonder andere faciliteiten, vind ik het nog best veel geld. En ik ben Randstad prijzen gewend…

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:50

Ligt aan waar je je paard stalt ts. In de randstad is het vgm een luxe om je paard een paddockje te gunnen. 100,- vind ik niet veel, hoewel je het niet echt kunt vergelijken met een eigen weiland natuurlijk. Ik betaal meer dan het dubbele voor 5000m2 maar kan door heel de wei rijden als ik wil en bepaal alles zelf+die ruimte die jij wel mist. Ondanks dat ik het niet duur vind zou ik, als ik jou was, zeker zoeken naar een beter plekje met meer ruimte.

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:56

Ligt aan je regio denk ik. Mijn kale stal kost 110. Maar ik heb een 20x60 buitenbak, ruime zandpaddock en aansluitend een stuk weiland op zandgrond. Verder binnen stallen, toilet, poetsplaats en een kleine kantine.

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:01

Over welke regio hebben we het hier? €100,00 klinkt spotgoedkoop voor mij.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:07

Hm, ik lees het toch anders. Ze heeft eigenlijk plaats voor 1 paard (of 0?) en krijgt nu een vriendje voor haar paard, verzorging tijdens vakanties + 100 euro? Goed geregeld zou ik zeggen ;)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70564
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:17

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:37

Lijkt mij ook een prima bedrag. Het is best een soort inbreuk op je privacy om een mederuiter/stalgenoot op je erf toe te laten. Daar kiest iemand uiteraard zelf voor maar je geeft wel toegang tot je erf en prive.
Bovendien, zij heeft iets wat jij niet hebt: ruimte. En daar mag ze wel wat voor vragen. Voor all in in een dorpje betaal je makkelijk 300€ en dat is dan op een particuliere stal waarbij de eigenaar gewoon moet werken ernaast om inkomsten binnen te krijgen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 01:05

pluisje88 schreef:
Ik huur een box, een weiland van 7300m2 en een bak voor 150,- per maand kaal per paard is dus 300,- samen. Daar komt dus al het hooi, stalbedekking, voer ect nog bij. De buiten omheining is voor de stal maar de binnendraden en het onderhoud van de wei is voor mijn rekening. Dus palen, draden ect komt er nog bij voor mij. Heb voor deze winter een stuk laten betegelen en dat was ook voor mij dus. Ik wil nu slowfeeders bouwen voor buiten en ook dat zijn mijn kosten. Ik denk zeker niet dat je (te) veel betaalt.


Groot stuk grond en een bak
Daar teken ik voor , voor dat geld
TS betaald veel dan in verhouding tot wat jij hebt hoor .
Maar € 100 is niet gek voor n privé stukje

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 02:09

€100,- is niet veel.
Dat is per jaar €1200,-
Als ze een keer een vrachtwagen zand kaat komen is ze al snel €300,- tot €500 kwijt per vracht. En er zijn vast meer kosten en de stal moet afgeschreven worden.

Dan kun je zelf wel zien dat ze er amper wat aan over houden. Daarvoor heeft ze wel dag in dag uit mensen over op het erf.

Je zou wel kunnen kijken of je elders een plek kunt vinden met meer ruimte.

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 07:30

Nog los van of dit bedrag redelijk is: deze ruimte is toch veel te klein om een paard te houden?

In 5x5m paddock kunnen ze niet eens een stukje rechtuit stappen.

Ik had als kind een verzorgpony, die in de tuin van een rijtjeshuis werd gehouden (mini stalletje en 5x5m paddock) en vond dat toen al zielig.

Voor het welzijn van je paard, zou ik wat anders zoeken.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 07:51

Ze zegt dat de m2 per paard is dus die hoeveelheid is er x2 he. En dd paarden hebben altijd vrije beweging.


Eens met meeste hierboven. Prijs klinkt redelijk maar verder mee betalen aan onderhoud (aanvoer van zand) niet.

Het reizen en verzorginf van paard gaat dan 2 kanten op? Jij kan en mag met dezelfde regeling ook op vakantie en zij zorgt dan voor jouw paard?

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Prijs lege stal - Teveel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:03

2 paarden op ongeveer 110m2?
Al zou ik er gratis mogen staan dan nog sla ik over :=
€100 voor een kale stal is niet veel maar ik hoop toch dat er ergens in de beschrijving een typfoutje zit.

paars

Berichten: 5574
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:12

Vind het zelf 100€ teveel voor wat je paard krijgt qua ruimte en comfort icm de voordelen voor jou ;-) .
100€ daar komt je hooi nog bij plus al het gesleep en geregel, zonder dat je paard even lekker de benen kan strekken. Hoe groot is je paard? Moet je nu dagelijks langs de weg naar een rijvak verderop? En idd wat zijn de voordelen voor jou? Je staat er nog niet lang dus dat betekent dat je eerst dacht: ja, dit is een goeie plek. Wat is er veranderd?
Wat let je om te zoeken naar een betere plek en dan wat meer betalen?
Hoop vragen want ik krijg het gevoel dat je vindt dat je er alleen voor staat en een eventuele korting maakt het echt niet opeens wél een betere plek … dus ben benieuwd naar je antwoorden mss helpt het je bij het maken van een keuze!

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:17

Buiten dat kleine stukje heb je geen weiland?

De prijs voor een lege stal vind ik wel ok.

Ik betaal 150 voor een lege box. Overdag kunnen ze op een paddock (10*30), en we hebben drie stukken weide (ongeveer 5000m²) voor 4 paarden.
Het ganse jaar door komen ze snachts op stal of op de paddock, dus voeren we hooi bij.
Hier ligt er wel een piste bij.

100 euro voor een inloopstal met een stukje goede paddock aan en weides zonder piste vind ik nog net doenbaar, al is het stukje weide wel erg klein als dit het enige is.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:32

Als je paard daar fijn staat, de paddock is met dit weer nog steeds droog, dan is het toch zeker €100 waard.
Maar is die paddock echt maar 5m x 5m? Dat is een veredelde stal? Daar kunnen ze net 2 passen draven, dat vind ik altijd wel eng zulke kleine paddocks. Ben altijd bang dat als ze gek gaan doen, ze veel te kort moeten draaien en dus zichzelf gaan blesseren.

Van de andere kant bekeken.
Ik had niet voor €100 per maand iemand elke dag op mijn erf willen hebben als “pensionaanbieder”.