Stalling revalidatie hoefbevangen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LJa
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-10-15

Stalling revalidatie hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 18:43

Hoi allemaal,

Mijn merrie is sinds een paar dagen hoefbevangen. Ik kan/wil daarom niet op de huidige stal blijven staan aangezien er onbeperkt voordroog wordt gevoerd en zij daarom hier niet kan afvallen. Ik heb al veel rondgekeken en gevraagd maar in de omgeving van Amsterdam lijken er geen stallen te bestaan die geschikt zijn voor een hb paard en die dichtbij genoeg zijn voor mij om haar te blijven verzorgen. Daarom wil ik mijn zoekgebied uitbreiden en ben ik nu op zoek naar een revalidatie plek voor een hb paard waar de verzorging volledig uit handen wordt genomen (uiteraard tegen betaling). Dus een revalidatie of pensioen plek waar ze echt rekening houden met hb en mijn paard ook kunnen verzorgen/behandelen(o.a. onverpakt hooi laag in suikers). Ik kom nog niet heel ver met rondvragen, google en facebook dus daarom vraag ik het hier. Kent of heeft iemand een dergelijke plek? Idee is dat ze een tijdje op deze plek blijft, iets van een half jaar? Afhankelijk hoe het verder gaat met haar.. Alles is verder bespreekbaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:50

Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen wat je dan zoekt. In je tekst lees ik dat je merrie niet kan afvallen omdat er kuil wordt gevoerd, en dat dit een probleem is omdat ze bevangen wordt geraakt. Ik hoop echt dat je niet denkt dat hoefbevangenheid verband houdt met of een paard te dik is.

Overigens is het wel zo dat kuil heel beroerd is voor een bevangen paard. Hoefbevangenheid is een systeemziekte. Kuil is niet goed voor de lever, maag en darmen van een paard, en dat zijn nou net organen die nogal een rol spelen bij het herstel (en bij sowieso een gezond paard).

Verdiep je alsjeblieft eerst in wat je paard écht nodig heeft (zoals vezelig hooi van uitgebloeide grassen) voordat je gaat verhuizen en straks weer met ongeschikt management zit.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:09

Koper schreef:
Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen wat je dan zoekt. In je tekst lees ik dat je merrie niet kan afvallen omdat er kuil wordt gevoerd, en dat dit een probleem is omdat ze bevangen wordt geraakt. Ik hoop echt dat je niet denkt dat hoefbevangenheid verband houdt met of een paard te dik is.

Overigens is het wel zo dat kuil heel beroerd is voor een bevangen paard. Hoefbevangenheid is een systeemziekte. Kuil is niet goed voor de lever, maag en darmen van een paard, en dat zijn nou net organen die nogal een rol spelen bij het herstel (en bij sowieso een gezond paard).

Verdiep je alsjeblieft eerst in wat je paard écht nodig heeft (zoals vezelig hooi van uitgebloeide grassen) voordat je gaat verhuizen en straks weer met ongeschikt management zit.

Ik dacht toch echt dat te dik zijn wel degelijk een risicofactor is om hoefbevangen te worden. Zeker bij oudere paarden en vooral ponies en koudbloeden die ook nog eens weinig werken of bewegen. Het is een rotziekte. Mijn DA zei qua dieet: de helft van alles. Dan bute en zelf mogen bewegen op een zandpaddock.

LJa
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 19:17

Koper schreef:
Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen wat je dan zoekt. In je tekst lees ik dat je merrie niet kan afvallen omdat er kuil wordt gevoerd, en dat dit een probleem is omdat ze bevangen wordt geraakt. Ik hoop echt dat je niet denkt dat hoefbevangenheid verband houdt met of een paard te dik is.

Overigens is het wel zo dat kuil heel beroerd is voor een bevangen paard. Hoefbevangenheid is een systeemziekte. Kuil is niet goed voor de lever, maag en darmen van een paard, en dat zijn nou net organen die nogal een rol spelen bij het herstel (en bij sowieso een gezond paard).

Verdiep je alsjeblieft eerst in wat je paard écht nodig heeft (zoals vezelig hooi van uitgebloeide grassen) voordat je gaat verhuizen en straks weer met ongeschikt management zit.


Bedankt doe ik/ heb ik uiteraard gedaan. Daarom ook opzoek naar een geschikte plek / revalidatie voor hb paarden door professionals. En weet ik dus dat de huidige plek dat niet is.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:23

@anjali, helemaal correct! En idd is hb geen ziekte maar een symptoom. Echter ems of ir komt grotendeels ( niet altijd) voor bij paarden met overgewicht. En die veroorzaken weer hb.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Stalling revalidatie hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:27

Misschien kan je bij Klaas Feuth van Hoofwear informeren.

Ze doen vaker hoef-revalidatie. Meestal de heftige gevallen, niet een paar dagen bevangen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:30

anjali schreef:
Koper schreef:
Ik denk dat je eerst voor jezelf helder moet krijgen wat je dan zoekt. In je tekst lees ik dat je merrie niet kan afvallen omdat er kuil wordt gevoerd, en dat dit een probleem is omdat ze bevangen wordt geraakt. Ik hoop echt dat je niet denkt dat hoefbevangenheid verband houdt met of een paard te dik is.

Overigens is het wel zo dat kuil heel beroerd is voor een bevangen paard. Hoefbevangenheid is een systeemziekte. Kuil is niet goed voor de lever, maag en darmen van een paard, en dat zijn nou net organen die nogal een rol spelen bij het herstel (en bij sowieso een gezond paard).

Verdiep je alsjeblieft eerst in wat je paard écht nodig heeft (zoals vezelig hooi van uitgebloeide grassen) voordat je gaat verhuizen en straks weer met ongeschikt management zit.

Ik dacht toch echt dat te dik zijn wel degelijk een risicofactor is om hoefbevangen te worden. Zeker bij oudere paarden en vooral ponies en koudbloeden die ook nog eens weinig werken of bewegen. Het is een rotziekte. Mijn DA zei qua dieet: de helft van alles. Dan bute en zelf mogen bewegen op een zandpaddock.

Paarden waarvan het systeem uit balans is en ongezond eten kunnen hoefbevangen worden en zijn vermoedelijk te dik. Beide zijn een symptoom van dezelfde oorzaak.

Daarnaast is een te dik paard een nog grotere belasting voor de aangetaste hoeven dan een paard wat wel op gewicht is.

Maar een paard raakt niet hoefbevangen dóórdat hij te veel eet.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:31

Je zou eens contact op kunnen nemen met Lelymare https://www.lelymarehorses.com/revalidatie/. Zij doen veel revalidatie en staan ook nog heel erg goed bekend.
Wij nemen ook wel eens een revalidatiepaard ( en voeren alleen maar droog hooi) maar zitten in Friesland en hebben pas na 10 december weer plaats.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 16-11-23 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:31

Ik denk dat ts het best helder heeft

Overgewicht is zeker een probleem.
Daarnaast schrijft ze niets over kuil maar over voordroog.

Voor mij is voordroog dat geen wat in een plastic pak zit, van nat tot zo droog als hooi.
En kuil zit buiten in een bult, net zoals mais.

Voordroog is ook niet perse hoger in suikers, wat vaak gedacht word. Dat als extra info.
Wel zijn er paarden die gewoon niet goed reageren op voordroog, ook al is het mooi droog de pak in gegaan.

En ik begrijp het probleem bij onbeperkt voordroog geven, dan zouden die van mij ook bevangen staan.
Ik moet dat echt afgewogen geven in een hooinet.
daarnaast wel stro om te knabbelen en zo kijken dat ze niet lang zonder ruwvoer staan maar ook niet alles bij elkaar kunnen schranzen.

Wat dat betreft verlang ik terug naar mijn kwpn-ers daar knalde in een bult voordroog voor in de avond en die was in de ochten nogniet op. Die stopte gewoon met eten.

Maar goed al dat gezever van mij heeft ts verder niets aan want weet geen plekje voor haar.
Succes met zoeken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stalling revalidatie hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:56

Wat jammer dat ik geen plek heb. Dit is dus precies wat ik aanbied.
Het bestaat dus wel

LJa
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 20:02

Lynn_Nikita schreef:
Wat jammer dat ik geen plek heb. Dit is dus precies wat ik aanbied.
Het bestaat dus wel


Oooh wat jammer! Maar fijn dat het wel bestaat. Ik hoop dat er nog meer zijn :)

LJa
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 20:03

ElCid schreef:
Je zou eens contact op kunnen nemen met Lelymare https://www.lelymarehorses.com/revalidatie/. Zij doen veel revalidatie en staan ook nog heel erg goed bekend.
Wij nemen ook wel eens een revalidatiepaard ( en voeren alleen maar droog hooi) maar zitten in Friesland en hebben pas na 10 december weer plaats.


Dank je wel! Ik ga kijken

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Re: Stalling revalidatie hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:12

Hoe ver wil je rijden? Ik weet naast Lelymare nog een oplossing in die regio.