Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 21:00

Hallo allemaal,

3 jaar geleden hebben wij drainage laten aanbrengen in de Paddock. Onze paarden lopen 24/7 buiten met een schuilstal.

We zijn een aantal voerplaatsen waar ze altijd droog kunnen staan. Maar ik merk dat het water steeds minder goed weg begint te lopen. Je zakt niet weg in het zand maar het water blijft op het zand liggen.

Ik heb een minitrekker een iseki en ik ben er over aan het denken om zelf iets aan te schaffen waarmee ik de bodemloos kan trekken.

Onze bodem hier in de Betuwe is klei. Ik zoek naar ervaringen jullie hebben met:
1) een woelpoot, deze kan tot 60 cm in de grond de bodem lostrekken, maar ik vraag me af of dat mini trekker ook echt zo diep komt in de praktijk.
2) cultivator
3) frees
4) ... Misschien heb je nog een andere optie die ik niet ken.

Ik heb op bokt gezocht maar ik kan nergens echt duidelijk vinden wat nou de verschillen zijn en wat ervaringen hiermee zijn. Het voordeel lijkt me namelijk als je het zelf hebt dat je het een aantal keer per jaar gewoon los kunt trekken.

Het andere hoe weet je nou waar die dichte laag zit in je bodem?

Vast bedankt voor het meedenken en voor je reactie.

Groetjes Faily

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:13

Wil je her gebruiken voor de zomer of wat is precies je doel? Want tegen deze regen is zelfs zandgrond niet opgewassen.. ja als je een gracht graaft misschien

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 21:33

Baloedebeer schreef:
Wil je her gebruiken voor de zomer of wat is precies je doel? Want tegen deze regen is zelfs zandgrond niet opgewassen.. ja als je een gracht graaft misschien



Dat is inderdaad waar! Toch zie ik ook nog wel echt droge paddocks gelukkig hier en daar.

De bedoeling is dat het water weer weg kan lopen. Onze drainage loopt uit in de sloot dus het zou nog gewoon goed weg moeten kunnen qua afvoer betreft. Het moet alleen wel echt minimaal 24 uur of langer droog zijn voordat het water een beetje wegzakt. En op sommige plekken blijft dan alsnog het water staan. En daarom denk ik dat de bodem teveel verdicht is.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:41

Krijgen de paarden hooi in de paddock?
Je drainage kan verstopt zitten. Een loonwerker kan ze schoonspuiten voor je.
Lostrekken zou ik niet doen. De grond wordt dan enorm los, wat niet fijn is voor de paardenbenen.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:41

Wat is op dit moment de opbouw van je paddock, is dat nog klei? Of zand direct op klei? Zit er niets tussen? En hoe diep ligt je drainage (en is dat daarna weer dichtgegooid met zand? Dat maakt veel uit voor hoe je het beste verder kunt.

Ik heb een vrij nieuwe paddock nog, ligt hoger dan de grond eromheen, drainage elke 3m, zand ligt op worteldoek zodat het niet mengt. Met het juiste soort zand en goed schoonhouden zou daar dan geen ondoordringbare laag in "kunnen" ontstaan en hij is inderdaad altijd droog. Maar geen idee hoe dat gaat houden over komende jaren gebruik.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:16

Er zijn 2 manieren om water kwijt te raken. De eerste is door je bodem, naar je drainage en dan naar de sloot of afvoer. Daar richten de meeste paardenhouders zich op. Maar je moet je bodem én drainage open houden en het doorzakken kost wat tijd.

De tweede manier is het bovenop direct afvoeren. Dan is een dichtere bodem prettig. Je legt je paddock op afschot naar de sloot. Als er regen voorspeld wordt zorg je dat je hem vlakt. Water wordt dan het snelst afgevoerd.

De paddock op mijn vorige land op klei had ik op manier 2 sneller droog dan de buren hun gedraineerde bak. Die werkte toen hij nieuw was wel super en ze hielden de drainage (doorspuiten) en bodem goed bij. Maar na een paar jaar werd hij toch minder.

Op mijn huidige plek ligt drainage in de bak en paddocks. Maar ook daar ouder en de bodems zijn vrij dicht geslagen. Dus daarbij gebruiken we nu methode 2. Paddock is altijd droog of snel opgedroogd bij de heftige buien van nu. Maar vlakken is daarbij wel belangrijk.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:01

liberia schreef:
Krijgen de paarden hooi in de paddock?
Je drainage kan verstopt zitten. Een loonwerker kan ze schoonspuiten voor je.
Lostrekken zou ik niet doen. De grond wordt dan enorm los, wat niet fijn is voor de paardenbenen.


Ja, maar niet in dat deel. Bij de hooibakken is alles verhard en wordt iedere dag opgeruimd als ze wel iets knoeien.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:04

Sybelle schreef:
Er zijn 2 manieren om water kwijt te raken. De eerste is door je bodem, naar je drainage en dan naar de sloot of afvoer. Daar richten de meeste paardenhouders zich op. Maar je moet je bodem én drainage open houden en het doorzakken kost wat tijd.

De tweede manier is het bovenop direct afvoeren. Dan is een dichtere bodem prettig. Je legt je paddock op afschot naar de sloot. Als er regen voorspeld wordt zorg je dat je hem vlakt. Water wordt dan het snelst afgevoerd.


We hebben zowel drainage, opgebouwd met inderdaad speciaal zand rondom de buizen en daar bovenop weer zand wat ze hebben aangeraden voor de paddock. Ook is hij op afschot gelegd. Maar door het slepen ligt niet vast niet meer helemaal in orde.


De paddock op mijn vorige land op klei had ik op manier 2 sneller droog dan de buren hun gedraineerde bak. Die werkte toen hij nieuw was wel super en ze hielden de drainage (doorspuiten) en bodem goed bij. Maar na een paar jaar werd hij toch minder.

Op mijn huidige plek ligt drainage in de bak en paddocks. Maar ook daar ouder en de bodems zijn vrij dicht geslagen. Dus daarbij gebruiken we nu methode 2. Paddock is altijd droog of snel opgedroogd bij de heftige buien van nu. Maar vlakken is daarbij wel belangrijk.


Bedankt, we hebben beide, zowel drainage als een ander deel op afschot naar de sloot. Door het slepen blijft dat niet per se op afschot liggen, tenminste bij mij dan

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:07

XladyX schreef:
Wat is op dit moment de opbouw van je paddock, is dat nog klei? Of zand direct op klei? Zit er niets tussen? En hoe diep ligt je drainage (en is dat daarna weer dichtgegooid met zand? Dat maakt veel uit voor hoe je het beste verder kunt.

Ik heb een vrij nieuwe paddock nog, ligt hoger dan de grond eromheen, drainage elke 3m, zand ligt op worteldoek zodat het niet mengt. Met het juiste soort zand en goed schoonhouden zou daar dan geen ondoordringbare laag in "kunnen" ontstaan en hij is inderdaad altijd droog. Maar geen idee hoe dat gaat houden over komende jaren gebruik.


Bedankt voor je reactie. Toch gaat het op een gegeven moment wel verdichten hoor. Als de paarden daar altijd lopen. Niet per se het zand zelf, maar wel de bodem daaronder.

Onze eb en vloed bak heeft ook wel stukken waar het zand is dichtgeslagen. Zand slijt ook waardoor het wel verdicht.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:15

Als je op kleigrond zit: zeker niet nu lostrekken. Dat wordt 1 grote bende waar je de rest van de winter niks meer mee kan. Drainage (laten) doorspuiten en een greppel graven naar de sloot is het enige wat echt kan nu.

DuoPenotti

Berichten: 29568
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:18

Maar hoe diep zit jou drainage, alles aan gort trekken gaat de oplossing ook niet zijn.
En kan je water wel weg? Staat de sloot niet gewoon te hoog nu.
En idd door laten spuiten kan de oplossing al zijn.

Ik heb wel goede ervaring met diep door trekken met een woeltand, maar zit op zand en dat heb ik laten doen voor een natte periode, niet er midden in. Dus nergens een vergelijk met jou.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:34

Faily schreef:
XladyX schreef:
Wat is op dit moment de opbouw van je paddock, is dat nog klei? Of zand direct op klei? Zit er niets tussen? En hoe diep ligt je drainage (en is dat daarna weer dichtgegooid met zand? Dat maakt veel uit voor hoe je het beste verder kunt.

Ik heb een vrij nieuwe paddock nog, ligt hoger dan de grond eromheen, drainage elke 3m, zand ligt op worteldoek zodat het niet mengt. Met het juiste soort zand en goed schoonhouden zou daar dan geen ondoordringbare laag in "kunnen" ontstaan en hij is inderdaad altijd droog. Maar geen idee hoe dat gaat houden over komende jaren gebruik.


Bedankt voor je reactie. Toch gaat het op een gegeven moment wel verdichten hoor. Als de paarden daar altijd lopen. Niet per se het zand zelf, maar wel de bodem daaronder.

Onze eb en vloed bak heeft ook wel stukken waar het zand is dichtgeslagen. Zand slijt ook waardoor het wel verdicht.


Als de bodem onder het zand dichtslaat is dat geen probleem zolang het gescheiden is van het zand erboven en er drainage ligt in het zand (of de paddock op afschot). Als je zand is "gesleten" kun je inderdaad de bodem lostrekken, maar dan moet dat wel echt de reden zijn.

Meestal is het probleem dat het vermengd is met klei, mest, bladeren, gras(resten) etc. Dan gaat opentrekken niet zo veel helpen of alleen heel kort in mijn ervaring.

Als je zand "versleten" is kun je denken aan verzanden misschien, dus een grove korrel toevoegen zoals drainagezand en dat goed doorfrezen.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:50

tjaakje schreef:
Als je op kleigrond zit: zeker niet nu lostrekken. Dat wordt 1 grote bende waar je de rest van de winter niks meer mee kan. Drainage (laten) doorspuiten en een greppel graven naar de sloot is het enige wat echt kan nu.


Nee dat snap ik hoor :j maar dankjewel voor de tip. Het is ook gewoon iets voor de toekomst dat ik op zoek ben naar iets om af en toe los te trekken maar geen idee heb wat nu een goed effect heeft. Daarom ook het topic woelpoot, cultivator of frees :)

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:51

DuoPenotti schreef:
Maar hoe diep zit jou drainage, alles aan gort trekken gaat de oplossing ook niet zijn.
En kan je water wel weg? Staat de sloot niet gewoon te hoog nu.
En idd door laten spuiten kan de oplossing al zijn.

Ik heb wel goede ervaring met diep door trekken met een woeltand, maar zit op zand en dat heb ik laten doen voor een natte periode, niet er midden in. Dus nergens een vergelijk met jou.


50 cm en buizen liggen 4.50 meter uit elkaar.

Nee, buizen hangen nog ver genoeg boven het waterpeil :j
Laatst bijgewerkt door Faily op 16-11-23 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:54

Bedankt voor je reactie. Toch gaat het op een gegeven moment wel verdichten hoor. Als de paarden daar altijd lopen. Niet per se het zand zelf, maar wel de bodem daaronder.

Onze eb en vloed bak heeft ook wel stukken waar het zand is dichtgeslagen. Zand slijt ook waardoor het wel verdicht.[/quote]

Als de bodem onder het zand dichtslaat is dat geen probleem zolang het gescheiden is van het zand erboven en er drainage ligt in het zand (of de paddock op afschot). Als je zand is "gesleten" kun je inderdaad de bodem lostrekken, maar dan moet dat wel echt de reden zijn.

Meestal is het probleem dat het vermengd is met klei, mest, bladeren, gras(resten) etc. Dan gaat opentrekken niet zo veel helpen of alleen heel kort in mijn ervaring.

Als je zand "versleten" is kun je denken aan verzanden misschien, dus een grove korrel toevoegen zoals drainagezand en dat goed doorfrezen.[/quote]

Drainage ligt in het zand. Maar er kunnen geen bladeren in vallen, wordt 2*per dag gemest, maar het deel waar om gaat mesten de paarden echt helemaal nooit. Ze zijn aardig zindelijk *\o/*

Heb jij ervaring met een woelpoot frees of cultivator dat is eigenlijk wat ik zoek?

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:22

Niet voor paddocks alleen voor akkerbouw :o misschien kan de lokale loonwerker met je meedenken en/of het een keer uitproberen wat het fijnste werkt en dat je daarna evt aanschaft wat daaruit komt. In mijn ervaring is frezen (of "woelen") het fijnst om bodem los te krijgen, maar daarmee kom je niet altijd diep genoeg met een kleinere trekker.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:09

Wij hebben onlangs onze drainage buizen door laten spuiten. Kwam een hoop zand uit.
Onze paddocks gaan ook omgespit worden door het loonbedrijf.
We hadden eerder extra zand laten komen maar dat was afdoende. Het is ook zo met de jaren dicht getrapt.
Onze paarden lopen er al 8 jaar op.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:55

Hier is nu dus inmiddels de drainage door gespoeld, zand om gespit met een kraan en nieuw zand er nog bij.

Na de 24 uur regen van gisteren mooie droge paddocks.

Paddocks zijn wel nog wat zwaar nu maar dat waren ze toen we ze 8 jaar terug hadden aangelegd ook.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:01

Paarden bij mijn ouders staan op zand. Kan best wat hebben maar komt ook onder water te staan bij veel regen op de lagere delen. Lostrekken met de cultivator helpt een hoop. Laatst gedaan op de laagste plek waar normaal een heel deel onder water staats. Daar is het nu droog en het hoger gelegen deel staan nog wel kleine plassen nu omdat er zoveel gevallen is.

Enige nadeel is dat de grond dus ook erg mul en wat ongelijk word na het cultiveren, vind ik voor het gedeelte van de paddock waar ik rij niet fijn. Dus doen het daar alleen voor een flinke regenperiode waardoor er even niet gereden word en het weer wat kan inklinken.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:11

Zelfde ervaring als eef-bam.
Wij trekken de stukken die steeds nat worden nu regelmatig heel diep los en dat helpt een bult. Wel maar tijdelijk. Als in weken, geen 3 maanden.
Ik denk dat voor ons 3 keer per jaar voldoende is.
En dan is je bak/paddock wel even een puinzooi. Want ik heb dan ook het liefst dat het zand zichzelf weer wat kan 'zetten' en ga het dan dus niet meteen slepen of aanrijden.

Maar of jouw minitrekker dat aankan? Misschien zijn die kleintjes sterker dan de oldtimers. Maar onze ford 2000 heeft er genoeg moeite mee. Kan niet te diep gaan want dan graaf ik mezelf vast.

En dat is wel punt : de hoogte instellen is niet heel gemakkelijk. Die tanden zijn een beetje krom dus als je diep gaat, graven ze zich in en zit je dus dieper dan je bedacht had. Kun je wel voorkomen maar is niet heel makkelijk. Dus zou dat liever niet meteen bovenop je drainage uitproberen.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 07:54

Dankjewel! Ik was helemaal vergeten dat dit nog liep. Maar ik ben ontzettend blij om jullie antwoorden te lezen!

Sanet

Berichten: 7958
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 08:29

Ik zou echt beginnen met je drainagebuizen door te laten spuiten, je kan nog zoveel doen van bovenaf, maar als die gaatjes dicht zitten, dan gebeurt er nix.
Verder lijkt het mij niet perse nodig om heel vaak met zo’n cultivator er doorheen te moeten om het los te trekken, deze winter is wel heel erg nat gewoon. Dus lijkt mij niet direct een zinnige investering, dan eerder een deel laten weggraven en een nieuwe toplaag er overheen.

Elisa2

Berichten: 37236
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Natte paddock: woelpoot, cultivator, frees ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:04

Hier zandgrond, de beste ervaringen met een woelpoot maar dan wel een die veel dieper komt dan 60 cm en niet met de minitrekker. Dat kan bij jou alleen niet vanwege de drainage buizen.

Frees is voor de oppervlakkige opperlaag los trekken zeg maar, misschien werkt dat bij kleigrond wel maar bij het zandgrond als de onderlaag er onder hard is helpt het eigenlijk nauwelijks. Ik ben bang dat dit met een cultivator hetzelfde gaat zijn.