Vacht engels volbloed paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 10:41

Naar mijn weten creëren paarden een wintervacht op basis van het licht.
Nu valt mij op, dat mijn engelse volbloed paard amper wintervacht krijgt. Toen ik hem kocht, is dat mij ook verteld en geadviseerd om hem goed in te pakken in de winter.
Blijkbaar hebben ze een dunne huid (gemerkt met te pas en onpas wondjes) , en derhalve ook een dunne vacht.

Nu kan ik hier weinig over terugvinden en weet ik dat de meningen mbt dekens erg divers zijn. Ik lees ook terug dat er volbloed paarden zijn die wel een dikke(re) vacht hebben/krijgen. Die van mij dus niet. Ligt dit aan de bloed-lijn? Of is dit iets dat bij volbloeden hoort? Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik heb gemerkt dat er paarden op stal staan, met dikkere vacht die veel langer zonder deken kunnen. Die van mij krijgt echt amper dikkere vacht en staat dan te rillen. Dus ik pak hem goed in. Vacht wordt immers gecreëerd op basis van licht en niet - zoals ik weleens lees - door je paard kou te laten lijden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:44

Sommige paarden krijgen veel vacht, andere weinig.
Als het dier verder gezond is, dan zie ik het probleem niet. Dat is gewoon genetische aanleg.
Tevens is niet gezegd dat een dunne vacht perse minder goed is. Sommige arabieren met een strak pak kunnen beter tegen kou dan koudbloed teddybeertjes.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:49

Het ligt inderdaad aan de foklijn, hier een paar gehad uit de lijn van Shirley Heights. Die stonden altijd te rillen bij het omgaan van het weer. De vachtkleur werd iets donkerder maar niet meer of dikkere haren.

Cambionn

Berichten: 775
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:51

Miss_Mii21 schreef:
Blijkbaar hebben ze een dunne huid (gemerkt met te pas en onpas wondjes) , en derhalve ook een dunne vacht.
Ik weet niet of dit echt per se aan elkaar gerelateerd is. We hebben er hier ook 1 staan die altijd wondjes heeft (Iers warmbloed in dit geval), niks ergs maar gewoon echt een brokkenpiloot eerste klas die zich altijd wel ergens schaaft of stoot zeg maar. Op afstand zie je het niet echt, maar als je voelt is die wel echt duidelijk fluffy met langere zachte haren nu in de winter (zomer wel stuk korter, maar nu is hij echt 1 van de zachtere paarden om te aaien) en hij doet het ook met een best dunne deken vergeleken met de andere paarden op stal (welke inmiddels ook nog vol gaten zit want als hij zichzelf niet heel houd, waarom dan wel z'n deken :+ ).

DuoPenotti

Berichten: 29562
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:58

Mijn halve engels volbloed maakte meer haren aan dan mijn ene tinker.

Maar ook merk ik dat het niet elk jaar gelijk is.
Mijn merrie tinker zit altijd dun in de vacht en nu is het een wolletje...

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:52

Mijn volboeden maken zo goed als geen wintervacht aan. De haren worden inderdaad wat donkerder, maar krijg in de winter regelmatig de vraag hoe mijn paard zo mooi geschoren blijft (en die is dus niet geschoren haha). Dikke dekens inderdaad en ook al vroeg in het seizoen, want hij wil echt niet meer naar buiten zonder deken als het regent of waait.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:55

Mijn draverhengst, met veel volbloed in zijn stamboom, maakt ook nauwelijks wintervacht aan, en in januari begint hij al weer te verharen naar zijn zomervacht. Hij heeft in de winter dan ook een 200 grams waterdichte deken op.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 15:29

saarie schreef:
Mijn volboeden maken zo goed als geen wintervacht aan. De haren worden inderdaad wat donkerder, maar krijg in de winter regelmatig de vraag hoe mijn paard zo mooi geschoren blijft (en die is dus niet geschoren haha). Dikke dekens inderdaad en ook al vroeg in het seizoen, want hij wil echt niet meer naar buiten zonder deken als het regent of waait.


Ja precies, dit herken ik maar kan er niks over terugvinden. Kan mij goed voorstellen dat de soort vacht aan de lijnen ligt; dat de ene lijn misschien daar minder last van heeft dan de andere.
Mijn volbloed maakt dus ook geen wintervacht aan als het eerder donker wordt. En hij gaat staan te schuilen bij ook maar een beetje regen, of hij nou onder een deken staat of niet. Pak hem dus altijd goed in.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:51

Mijn Arabier is ook nogal zuinigjes met de wintervacht, maar ik ken ook Arabieren die een stuk wolliger worden. Al is het toch wel flink minder dan de shetten en de IJslander die hier lopen, dat worden echt beertjes.

Hij is gezond en krijgt bij vries- of waterkou een deken. Had me ooit laten overtuigen door de antidekenmaffia dat dekens het handelsmerk van de duivel waren, maar ik kijk nu gewoon naar wat mijn paard nodig heeft. Want wat boven al gezegd wordt: elk paard doet het anders.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:54

miereneter schreef:
Had me ooit laten overtuigen door de antidekenmaffia dat dekens het teken van Satan waren, maar ik kijk nu gewoon naar wat mijn paard nodig heeft.


_O- :')

Ja daar kwam het inderdaad wel zo'n beetje op neer :)). Ach ja, extremisten heb je overal, laten wij maar gewoon naar onze paarden luisteren :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:06

Ik heb een franse draver. Mijn BWP z'n vacht is dikker dan die van de draver.

Draver valt bij kou ook snel af ondanks onbeperkt hooi en dikke dekens.
Dus die staat 's winters op stalling ipv 24/7 weidegang

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:07

Mijn volbloed kreeg ook amper wintervacht. Was ook een gevoelig zieltje dus die kreeg een deken op.

petitparis

Berichten: 15989
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:17

ik heb op een renstal gewerkt en het merendeel kreeg inderdaad amper wintervacht. Ze voelden gewoon iets zachter aan. Zelf heb ik een exemplaar dat voor mamoet solliciteert in de winter, zeker nu ze 24/7 buiten staat. Maar als het in de zomer/najaar net voor de vacht wissel een dag regenachtig met veel wind met een temperatuur onder de 12°C is, dan staat ze te trillen als een riet als ze niet in een schuilhok kan staan.
Dus er zit echt wel dat er verschil tussen bepaalde bloedlijnen. Maw kijken naar je paard en afdekken indien nodig.

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:11

Onze Paint x Quarter heeft ook heel weinig wintervacht. Hij heeft via zijn vader uiteindelijk ook Engels Volbloed / Man O War in zijn lijn. Misschien is het gewoon toeval of heeft het toch te maken met zijn genen.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:41

Met mijn paard heb ik dan weer de ervaring dat ze het wel kunnen 'leren'. Mijn paard had ook een hoog percentage volbloed. De eerste winter dat ik hem had, stond hij te rillen, kon hij niks hebben wat winters weer betreft en moest ik echt wel dekens op doen. Na een paar jaar 'oefenen' maakte hij een vacht als een teddybeertje, hoor. Hij stond 's winters gewoon buiten en vertikte het om naar binnen te gaan. Hij heeft nooit meer gerild.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Vacht engels volbloed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:57

mijn paard is 75 % volbloed (andere 25% is springgefokt dus warmbloed) maar zit echt ongelooflijk dik in zn vacht op het moment :') hij staat wel met dekens, nu 150 gram, want hij heeft het heel snel koud. Staat overigens overdag buiten en 's nachts op stal

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:20

Mijn Franse draver heeft ook een totaal andere vacht, ook zomers, dan is hij heel zijdeachtig.en wintervacht maakt hij amper. Er zit weinig ondervacht onder, hij mist het wollige.

Zomer
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Als de nachttemperatuur daalt onder de 10ºC dan krijgt hij ´snachts een dek op. Overdag gaat de temeperatuur altijd omhoog dus dan heeft hij het niet nodig.(Ik woon in Portugal)
Vorig jaar had hij er geen nodig voor de nacht, ik bekijk dit per jaar.

En voordat mensen zeggen, maar je woont in Portugal dus natuurlijk maken ze dan minder wintervacht aan, de andere 4 maken wél een dikkere vacht aan.