Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Dat gaat vlot! Ben benieuwd of het na een jaar nog steeds zo vlot gaat. En of ze de drainage niet opgraven. Zou daar zelf nog bodemroosters overheen leggen voor de zekerheid denk ik
Hilary schreef:Ik denk dat het goed kan werken, mits je een scheidingslaag legt tussen elke laag materiaal die je neerlegt.
Dus geul graven, drainage erin, dan drainagegrind erop, stabiliseren (aantrillen), dan bijv paddockroosters met gronddoek eronder, en dan pas een laag zand erop.
Mocht de mest dan te veel gemengd zijn met het zand, dan kun je dat wegscheppen tot je paddockroosters en nieuw zand aanvullen.
Ik ben ooit op een stal geweest waar ooit varkens hadden gestaan. Ze hadden de wanden verhoogd, en het gangpad opgehoogd. De stallen lagen dus iets lager dan het gangpad.
Op de roosters hadden ze worteldoek gelegd en daarbovenop werd het vlas gestort.
Ze hoefden eigenlijk alleen dagelijks de mest eruit te halen en deden iets van eens per jaar het vlas eruit, maar dat was vaak niet eens nodig. De urine zakte snel door het vlas en de roosters heen de gierput in en die werd af en toe leeggepompt.
nikkel schreef:Wat denk je, dat er na verloop van tijd met het scheidingsdoek gebeurt. De poriën gaan dichtslibben. Ik heb heel veel testen gedaan i.v.m. drainage infiltratieprojecten. Zolang alles redelijk nieuw is en er geen fijn materiaal zich kan vermengen blijft bijna alles lekker doorlopen.