Toen ik 9 jaar was kreeg ik een pony aan het huis bij mijn ouders. Vanaf die tijd ben ik nog niet paardloos geweest. Inmiddels staat er nog 1 Shetlander (die ik al 15 jaar heb). Ik heb zelf geen ervaring met paarden op pensionstalling hebben staan.
2 jaar geleden is mijn paard waarmee ik reed helaas overleden. Inmiddels begin ik het rijden en het hebben van een paard waarmee je toch wat meer kan dan met zo'n lief Shetje toch echt wel enorm te missen en wil ik dus een paard erbij kopen. Echter kan dit door omstandigheden niet meer bij mijn ouders aan huis. Het is voor mij echt een vrij grote stap om een paard te kopen, wetende dat ik daarvóór geregeld moet hebben dat er ergens een stalletje voor hem of haar is. Zeker omdat dit zo'n onbekend gebied voor mij is. Mijn ouders waarschuwen mij wel voor hoge kosten, elke dag heen moeten (wat ik nu ook al doe aan huis, maar naar een pensionstal is natuurlijk wel minder gemakkelijk) en alle verantwoordelijkheid die erbij komt kijken.
Mijn eigenlijke vraag is dan ook, wat zijn dingen die iemand die nog nooit een paard op een pensionstal heeft gezet en altijd aan huis paarden heeft gehad, nog niet kent en wat wellicht als nadeel gezien kan worden? En wat zijn die 'hoge kosten' naast stalling (waarbij ik reken op zo ongeveer 300/400 euro en dit ook mijn budget zal zijn) waar ik voor op moet passen? (Hierbij zeggende dat ik alle kosten qua harnachement, krachtvoer etc. wel ken vanuit mijn aan huis ervaring uiteraard)
En voordat er hierover misschien vragen komen: Toen mijn paard nog in leven was, was hij gedurende vrij lange tijd geblesseerd. Hierdoor hield ik ruimte om een bijrijdpaard erbij te nemen. Ook heb ik zowel met mijn eigen als met manegepaarden rijlessen gevolgd op de manege. In my opinion is dat echt niet hetzelfde. Je hebt een paard niet zelf en kunt hem niet volledig naar je eigen hand trainen en je zit vaak vast aan wat de eigenaar van het paard en van jou verwacht (bij bijrijdpaarden) en op de manege 1 x per week of hooguit 2 x per week rijden is heel anders dan het hebben van een eigen paard waar jij de volledige zorg voor draagt.
Kunnen jullie mij misschien verder helpen om een weloverwogen keuze te kunnen maken?