Paarden in de wind op de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruitertje991

Berichten: 34
Geregistreerd: 11-10-15

Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 15:45

Hallo allemaal!

Vaak zijn paarden wat extra druk met het rijden of werken wanneer er veel wind is. Is het erg nadelig om ze op een plek buiten (24/7) te hebben staan waar eigenlijk altijd veel wind is? Of wennen ze hier over het algemeen vrij snel aan? Ik zit namelijk te kijken naar plekjes om paarden te kunnen houden, en tussen de open weilanden ontkom je gewoon niet aan de wind. Zeker niet als je alleen een buitenbak tot je beschikking hebt. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:48

Ik denk dat dat erg per paard verschilt.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:54

Mijn ervaring is dat paarden die veel buiten lopen, in alle weersomstandigheden, inderdaad rustiger reageren, het allemaal wel kennen. Wel zijn ze met harde wind ook wat onrustiger dan normaal, maar ik denk wel een stuk minder dan een paard dat met minder goed weer altijd naar binnen gaat. Het blijven dieren met karakter, een paard is niet elke dag het zelfde wat gedrag betreft. Maar zo leer je elkaar nog beter kennen en je leert beter erop inspelen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:01

jowien schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die veel buiten lopen, in alle weersomstandigheden, inderdaad rustiger reageren, het allemaal wel kennen. Wel zijn ze met harde wind ook wat onrustiger dan normaal, maar ik denk wel een stuk minder dan een paard dat met minder goed weer altijd naar binnen gaat. Het blijven dieren met karakter, een paard is niet elke dag het zelfde wat gedrag betreft. Maar zo leer je elkaar nog beter kennen en je leert beter erop inspelen.

Die van mij wordt vaak juist moe van veel wind en is dan wat langzamer als normaal :') Ze staat ook wel veel buiten

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:05

Het verschilt erg per paard inderdaad, bij ons op stal is er eentje die er niet aan kan wennen. Zij vindt het gewoon spannend.. De rest niet zo

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:13

Ik rij gerust met storm. Niet de gevaarlijke stormen natuurlijk. Maar wij zijn wel wat wind gewend. Het is alleen wat lastig met die stemcommando's en blijven zitten met die windvlagen is ook best lastig. :')
Maar een stap harder zetten? Nah. Met 30+ graden in een woeste hengst veranderen? Hell yeah! *\%/*

Oh en als ie het koud heeft kan ie ook 'druk' worden. Beweging maakt natuurlijk warm. :j

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:21

Wij wonen in een redelijk open polder waar het altijd wel waait. En als het dus stormt is het ook écht onstuimig.

De paarden kunnen uit de wind staan, en ook altijd binnen. En ik merk heel duidelijk aan ze dat ze moe zijn na storm/lang onstuimig weer.
Op het moment zelf merk ik niet persé iets anders. Maar zodra de wind gaat liggen, gaan de paarden ook liggen ;)

Ik denk dus zeker dat het meerwaarde heeft om ze de gelegenheid te bieden uit de wind te kunnen. Ik vind het zelf ook altijd heel erg vermoeiend in zo'n beukende wind langere tijd te staan/werken.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:25

Veel paarden worden drukker als het hard waait. Mij is ooit verteld dat dat komt omdat de wind in de oren zou fluiten, maar of dat waar is weet ik niet.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:34

Ik merk wel dat mijn paard sinds die 24/7 buiten staat veel minder gevoelig is voor wat voor weer het is met buitenrijden.

Laatst las ik dat als paarden drukker worden door de wind dat dat vooral komt omdat ze niet zo scherp kunnen horen en vooral ruiken daardoor. Alles verwaait dan. En ze halen hun bescherming uit horen en ruiken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:00

Hier merk ik (3 paarden) er vrij weinig van als het hard waait. Ze zijn wellicht net iets fanatieker. Eentje heeft echt een hekel aan regen en wind en gaat dan juist met zn kont tegen de wind in staan. De anderen trekken gewoon wat vaker een sprintje. Die ene die niet van wind en regen houdt die loopt aan de longeerlijn of onder het zadel wel bijzonder scheef met zn hoofd om het weer te vermijden dus daar doen we graag wat rustiger aan mee als het slecht weer is want hij is toch al wat ouder en mja, ik heb een week hart.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:21

Even los van je vraag..met 24/7 buiten is het wel belangrijk dat ze schuilmogelijkheden hebben. Dus uit de wind/ regen kunnen staan.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:32

Ruitertje991 schreef:
Hallo allemaal!

Vaak zijn paarden wat extra druk met het rijden of werken wanneer er veel wind is. Is het erg nadelig om ze op een plek buiten (24/7) te hebben staan waar eigenlijk altijd veel wind is? Of wennen ze hier over het algemeen vrij snel aan? Ik zit namelijk te kijken naar plekjes om paarden te kunnen houden, en tussen de open weilanden ontkom je gewoon niet aan de wind. Zeker niet als je alleen een buitenbak tot je beschikking hebt. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?


Begrijp ik hieruit dat je ze 24/7 in een buitenbak wilt houden op een open plek of lees ik dat nu verkeerd.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:35

Mijn paarden staan ook in een open gebied waar het vrij veel waait. Ook is er alleen maar een buitenbak dus met andere woorden je moet wel. ( binnenbak ligt 5 min verderop , maar daar spookt het meer dan buiten in de bak)

Ze kunnen wel eens sneller schrikken , maar aangezien het Fjorden zijn kalmeren ze ook snel weer.

Ik heb met mijn jonge Fjord bewust vorig winter bij veel weersomstandigheden doorgereden. Vaak wou ik afhaken op de wind maar vond dan ook dat ze daar prima aan konden wennen en dat geen punt moet worden anders kan ik net zo goed stoppen met rijden. Het waait vrijwel altijd in Nederland.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:42

Mijne staan op dit moment te pitten in de wind. Ze hebben een regendeken aan en kunnen naar binnen, maar kiezen duidelijk voor de storm haha.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden in de wind op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:00

Wind vervormd geur en geluid, zowel qua wat is het als waar komt het vandaan. Hoe onrustig een paard daar van wordt hangt van karakter, andere paarden en ervaring af. Maar ergens op de uitkijk kunnen staan doen ze dan wel liever dan op stal.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:12

Mijn paard is ook een stuk minder gevoelig geworden voor onstuimig weer sinds hij 24/7 buiten staat. Zowel op het land als tijdens het rijden.
Overigens hebben wij wel een schuilstal en enkele begroeiing waar ze uit de wind kunnen staan, dat vind ik persoonlijk wel belangrijk. Vooral bij harde wind in combinatie met regen zie ik ze daar toch wel gebruik van maken.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:15

Die van mij staat veel buiten en ook veel in de wind, die vind dat op haar vaste plek( de paddock ) geen probleem. Daar voelt ze zich veilig, billen tegen de wind en eten maar. Als ik met haar andere dingen ga doen als het hard waait vind ze dat toch altijd spannend. Ook als ik haar meeneem onze eigen bak, daar komen we niet dagelijks in voelt voor haar blijkbaar toch niet genoeg als een vertrouwde plek.
Ze doet het allemaal wel, maar ze is veel schrikkeriger en alerter.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:15

jowien schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die veel buiten lopen, in alle weersomstandigheden, inderdaad rustiger reageren, het allemaal wel kennen. Wel zijn ze met harde wind ook wat onrustiger dan normaal, maar ik denk wel een stuk minder dan een paard dat met minder goed weer altijd naar binnen gaat. Het blijven dieren met karakter, een paard is niet elke dag het zelfde wat gedrag betreft. Maar zo leer je elkaar nog beter kennen en je leert beter erop inspelen.


Dit is exact mijn ervaring met paarden 24/7 buiten en 95% van de tijd geen binnenrijbaan hebben.
En ze reageren meer omdat er simpelweg meer IS om op te reageren. Het zeil bij de buren, een vlaag bladeren die voorbij komt etc.
Maar ik kan juíst altijd prima rijden op windkracht 5 omdat ze het gewend zijn. Ik hoef er mijn les of proef niet voor af te melden. Ze staan er toch de hele dag al in.
Wel vind ik bij forse wind en/of regen extra belangrijk: een goede schuilstal en voldoende plekken met droge voeten. (maar dat vind ik eigenlijk altijd onontbeerlijk)

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:48

Hier stonden 2 te eten en de andere 2 te soezen in de wind :') Malen er niet om.

Maar met 24/7 buiten vind ik persoonlijk toch wel dat je een schuilmogelijkheid moet hebben, waar ze uit de wind en regen kunnen en waar ze droog in kunnen liggen.

24/7 in een rijbak zonder dat alles en in open landschap, vind ik persoonlijk echt een no go.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:10

Open polder met schuilmogelijkheid lijkt me goed te doen. Mijn paddock ligt half onder de bomen en dat vinden ze met wind gewoon niet echt leuk. Dus dan komen ze hun hooi niet eten als we het te dicht bij de bomen hangen. Tsja: op die dagen passen we het aan. Verder vinden ze wind als zodanig niet erg.

Ruitertje991

Berichten: 34
Geregistreerd: 11-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 13:59

Wintu schreef:
Begrijp ik hieruit dat je ze 24/7 in een buitenbak wilt houden op een open plek of lees ik dat nu verkeerd.



Wintu schreef:
Hier stonden 2 te eten en de andere 2 te soezen in de wind :') Malen er niet om.

Maar met 24/7 buiten vind ik persoonlijk toch wel dat je een schuilmogelijkheid moet hebben, waar ze uit de wind en regen kunnen en waar ze droog in kunnen liggen.

24/7 in een rijbak zonder dat alles en in open landschap, vind ik persoonlijk echt een no go.



Ze zullen zeker niet alleen in een rijbakje staan! Bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat er geen binnenbak is en dat het rijden dus ook buiten zou gaan :D Een schuilstal vind ik ook wel echt cruciaal, dus dat is sowieso een "must". Maar een mogelijkheid tot stallen is er niet makkelijk, en verder is het een open weiland.