Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 18:09

Hoi allemaal!

We oriënteren ons momenteel op rubber stalmatten of paardenmatrassen voor de inloopstal en zijn op zoek naar ervaringen :)


- Liggen de paarden erop ook zonder bodembedekking?

- Komt optrekkend vocht + kou van de ondergrond ook door de matten omhoog?


- Blijven ze op hun plek in een inloopstal?


Er liggen klinkers waar urine door weg loopt dus we denken aan vochtdoorlatende matten zodat de matten gewoon altijd droog zijn. Meerdere keren per jaar afspuiten gaat daar gemakkelijk als dat nodig is qua hygiëne.

We zijn benieuwd :)

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:32

Ik heb puzzelmatten: https://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel

Mijn paard ligt er graag op, ook inloopstal, terwijl buiten gewoon droog zand ligt. Ik was liever buiten gaan liggen, maar blijkbaar ligt het lekker.

Het houdt vocht en kou goed tegen, ik merk wel verschil tussen het stuk waar wel en niet matten liggen.
Door het puzzelsysteem blijft het geweldig op z’n plek liggen, makkelijk op maat te zagen met de decoupeerzaag, in elkaar klikken en geen omkijken naar.

En, doordat ze zo goed in elkaar gepuzzeld worden, heb ik geen opstaande randjes. Ik kan dus makkelijk met de sneeuwschep of bezem alle mest bij elkaar schuiven, en schep het zo de kruiwagen in.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:42

Ik heb al onze rubber matten/ matrassen er na 3 kwart jaar uit gesodemieterd! Wat een vieze stinkzooi komt daar onder vandaan zeg!
Vieze paarden ook die in hun eigen nat liggen. Ja ook met een klein laagje strooisel er op...

Heb gewoon weer dikke gehakseld koolzaadstro bedden in alle stallen. Het stinkt niet meer, blijft droog en mijn paarden blijven schoon.

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:44

Mijn ervaring vanuit pension; Paard ligt niet meer en het stinkt heel erg. Ik krijg ze aan huis maar ik zal zeker geen matten nemen.

Celebi
Berichten: 3668
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:50

De rubberen matten die in mijn stal liggen vind ik echt veel te hard om op te liggen. Doe er echt nog een dikke laag stro overheen wil het door de knieën val test komen. Zal echt heel erg per rubbermat verschillen denk ik. Ze blijven overigens wel aardig goed liggen ondanks dat ze maar een deel van mijn stal innemen. Maar ik heb er verder geen ervaring mee in een inloopstal. Als ze het niet als plas plek gebruiken zal het ook niet vreselijk nat worden. Dat heb ik in mijn stal wel, maar dat had het op de kale bodem ook geweest lijkt me gezien we geen putjes hebben hier.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:52

Ik heb rubber matten in de schuilstal op de weide. Maar liggen doen die van mij het liefst buiten in het zand. Stal is enkel schuilen voor regen/felle zon en als ze eten.

Achterom
Berichten: 23035
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:54

Ik heb paardenmatrassen van paardenmatras.eu. Liggen ondertussen alweer jaren in mijn inloopstal. Eerst met strooisel erover, nu zonder. Bevalt uitstekend. De paarden liggen het liefst in de paddock in het zand, maar ik heb ze ook op de matrassen zien liggen als het buiten echt niet te doen is.

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:03

Ik heb in een klein schuilstalletje rubberen tegels liggen 50x50 cm 7 cm dik gekoppeld met buisjes Op marktplaats gescoord voor weinig. Meneer plast er niet op, blijft keurig op zijn plek. Loopt een beetje de randjes stuk, maar had ze bijna gratis dus ga er binnenkort nog een paar op marktplaats zoeken. Hij ligt er graag op.

De andere paarden hebben mayo paardenmatrassen. Deze zijn ook top, maar erg in prijs gestegen de laatste jaren.

Karin_deB

Berichten: 8253
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:22

Hier liggen de mayo paardenmatrassen, dikste versie.
Ze liggen er zonder strooisel ook op. (Al geven die van mij wel voorkeur aan wél strooisel erop).

Helaas plassen die eikels van mij er wel op, daardoor loopt het onder de matten en blijft het daar liggen.
Meurt enorm helaas. Hierdoor moet ik de matten er regelmatig uithalen en alles schoonspuiten.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:13

Ik heb 1 op een matras van hit activ. Bevalt goed. Wij hebben ook paarden op oude koeienstal en die staan op equimats. Die zijn wel favoriet maar alleen te krijgen in Engeland. Zijn puzzelmatten van 120 bij 180. Makkelijk op maat te snijden. Wel heel prijzig maar de vorige hebben dik 20 jaar in de stallen gelegen. Vorig jaar vervangen

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:17

Buiten mijn schuilstal ligt een rij stalmatten; weet niet welk soort, maar voormalig uit een koeienstal en vrij stijf en zwaar. Maar ze dienen dus als 'droog' stukje, als de rest van de paddock blubber is. Liggen gewoon op het zand en dat functioneert prima.
Ik denk niet dat ze erop liggen, maar zeker weten doe ik het niet.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 09:04

Wieke schreef:
Ik heb puzzelmatten: https://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel

Mijn paard ligt er graag op, ook inloopstal, terwijl buiten gewoon droog zand ligt. Ik was liever buiten gaan liggen, maar blijkbaar ligt het lekker.

Het houdt vocht en kou goed tegen, ik merk wel verschil tussen het stuk waar wel en niet matten liggen.



Wat goed om te lezen dit. Ook dat het kou en vocht goed tegenhoudt ondanks dat ze vochtdoorlatend zijn (was bang dat dat 2 kanten op zou werken ;))

Grappig dat ze blijkbaar lekker liggen want ze zijn relatief dun, ik had dus de dikkere op het oog omdat ik bang was dat het anders niet lekker zou liggen haha

- - - - - -

Ik lees dat vaker over de mayo matrassen. Ook wel veel goede verhalen overigens, maar vanwege de prijs wil ik het risico denk ik niet lopen en gaat de voorkeur toch uit naar de rubber matten.

Ik heb deze op het oog:
https://www.noddevelt.nl/products/vocht ... 7943122070

Zijn volgens de site ook ammoniakbestendig dus gaan misschien wel langer mee dan rubber speeltuin/fitness tegels.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:56

Wij hebben strokorrels onder de rubbermatten liggen.
Zo gaat de urine nr eronder en kan dat regelmatig worden gekuist en vervangen. Beter voor de geur ook.

Geen strooisel erop, ze liggen ofwel op de matten ofwel in de zandbak buiten afhankelijk van het weer.
Ik moet er wel bij zeggen dat enkel mijn grote merrie erop mest en dat wordt minimum 2x per dag geruimd, wat gemakkelijk en snel kan met de matten.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 14:58

Oh dat klinkt veelbelovend :) en hoe dik zijn de matten die jullie hebben?

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:24

De matten zijn ongeveer 90cm op 1m20 dacht ik en een 2cm dik met ribbels onderaan.
Zo zijn ze relatief gemakkelijk (Met 2 want wel zwaar) te verplaatsen.
We hebben een aarden ondergrond, dan plastiek zeil, dan een dikke laag strokorrels en dan de matten. Door de strokorrels is het geheel ook zachter.
We vervangen de strokorrels ongeveer om de 6 weken a 2 maanden en dan spuiten we ineens de rubbermatten af.
De strokorrels kunnen gewoon mee de mesthoop op of in de tuin, ze vergaan heel gemakkelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:53

Ik heb gewone 50x50cm matten van de hubo. Dus geen speciale voor paardenstallen.

Wil wel de voorste 2 rijen tzt vervangen voor mat op rol zodzt het 1 stuk is. De draver eet in de hoek en schraapt met z'n voorbeen de matten weg. :+

Onder de matten liggen grastegels voor meer stabiliteit.
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 15:29

Slim met die grastegels. Misschien kan ik dat ook toepassen op een deel waar de tegels iets verzakt zijn omdat daar weleens regenwater terechtkomt. Ik zat al te denken aan een goot, maar een grastegel is al voldoende denk ik. Heb ik ook nog liggen ;)

Vrijdag gaan we alvast 3 matten halen als test, ben erg benieuwd!
Als het bevalt bestellen we volgende week de rest.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:56

Ik vind het verspilling van mijn geld. Ik heb in 4 boxen stalmatten gelegd.

-Het eerste nadeel vind ik dat het een takke herrie maakt. De boxen zijn vlak bij het huis en je hoort heel duidelijk het geplof van de hoeven erg luid.
- Tweede nadeel vind ik de stank. Er hoopt zich toch vocht onder op, hoe open je ondermatten ook zijn. Je zou dagelijks moeten spuiten, maar ja, waar doe je het dan voor, dan kun je net zo goed dagelijks je vloer spuiten. Ik vind het onhygiënisch.
- Derde nadeel, ik had gehoopt van strooisel of stro of zaagsel af te zijn, dus niet. Mijn ruin wil er niet op plassen, dat spettert, dus ik moet toch opstrooien. De merries gaan wel liggen, maar alleen als er gezellig wat zachts op ligt.
- vierde nadeel, ik had het idee dat mijn paarden veel schoner zouden blijven, ook dat is onzin, urine loopt niet zo snel weg als je zou denken en dus liggen ze net als bij een gewone box gewoon in hun plas.
-vijfde nadeel, voor dat geld voor 4 boxen en een uitloop had ik een paar jaar stro kunnen kopen.

Dus nee, ik zou het niemand aanraden. Beter op je klinkers zaagsel en stro hebben en uitmesten, dan het gedoe met matten.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:00

o ps, nog een nadeel, áls je ze dus moet schoonspuiten, is het een enorm gedoe, het is zwaar, dat kun je bijna niet alleen en ze vervormen toch en dan sluiten ze niet meer lekker op elkaar aan als je ze weer terug moet leggen. Ik heb overigens 2 merken in 4 boxen, maar woon in Frankrijk en weet niet meer welke merken het zijn, maar mijn nadelen zijn niet merkgebonden.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:07

Monique1963 schreef:
Ik vind het verspilling van mijn geld. Ik heb in 4 boxen stalmatten gelegd.

-Het eerste nadeel vind ik dat het een takke herrie maakt. De boxen zijn vlak bij het huis en je hoort heel duidelijk het geplof van de hoeven erg luid.
- Tweede nadeel vind ik de stank. Er hoopt zich toch vocht onder op, hoe open je ondermatten ook zijn. Je zou dagelijks moeten spuiten, maar ja, waar doe je het dan voor, dan kun je net zo goed dagelijks je vloer spuiten. Ik vind het onhygiënisch.
- Derde nadeel, ik had gehoopt van strooisel of stro of zaagsel af te zijn, dus niet. Mijn ruin wil er niet op plassen, dat spettert, dus ik moet toch opstrooien. De merries gaan wel liggen, maar alleen als er gezellig wat zachts op ligt.
- vierde nadeel, ik had het idee dat mijn paarden veel schoner zouden blijven, ook dat is onzin, urine loopt niet zo snel weg als je zou denken en dus liggen ze net als bij een gewone box gewoon in hun plas.
-vijfde nadeel, voor dat geld voor 4 boxen en een uitloop had ik een paar jaar stro kunnen kopen.

Dus nee, ik zou het niemand aanraden. Beter op je klinkers zaagsel en stro hebben en uitmesten, dan het gedoe met matten.

Precies dit!!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:30

Ik heb een paar jaar geleden Mayo paardenmatrassen gekocht. Ik ben er nog steeds heel tevreden over.
De matrassen nemen geen vocht op en laten geen vocht door. Ze zijn dus altijd droog en er is geen stank. Ze wegen maar 12 kilo. Ik til ze in mijn eentje op ( en ik ben klein) en dat kost me geen enkele moeite.
Ik heb een grote inloopstal. Naast de Mayo matrassen heb ik een stuk waar zaagsel ligt. De paarden plassen en poepen op het zaagsel , daardoor blijven de matrassen schoon. Ze staan er graag op en ze liggen er graag op.
Ik pas passieve fysio toe op mijn track en heb bewust voor de Mayo matrassen gekozen omdat de tegendruk die de dikke matrasssen geven de paarden een andere bodem geven naast zaagsel, zand , fijn puin, grove stenen en wei.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:44

Popstra schreef:
Monique1963 schreef:
Ik vind het verspilling van mijn geld. Ik heb in 4 boxen stalmatten gelegd.

-Het eerste nadeel vind ik dat het een takke herrie maakt. De boxen zijn vlak bij het huis en je hoort heel duidelijk het geplof van de hoeven erg luid.
- Tweede nadeel vind ik de stank. Er hoopt zich toch vocht onder op, hoe open je ondermatten ook zijn. Je zou dagelijks moeten spuiten, maar ja, waar doe je het dan voor, dan kun je net zo goed dagelijks je vloer spuiten. Ik vind het onhygiënisch.
- Derde nadeel, ik had gehoopt van strooisel of stro of zaagsel af te zijn, dus niet. Mijn ruin wil er niet op plassen, dat spettert, dus ik moet toch opstrooien. De merries gaan wel liggen, maar alleen als er gezellig wat zachts op ligt.
- vierde nadeel, ik had het idee dat mijn paarden veel schoner zouden blijven, ook dat is onzin, urine loopt niet zo snel weg als je zou denken en dus liggen ze net als bij een gewone box gewoon in hun plas.
-vijfde nadeel, voor dat geld voor 4 boxen en een uitloop had ik een paar jaar stro kunnen kopen.

Dus nee, ik zou het niemand aanraden. Beter op je klinkers zaagsel en stro hebben en uitmesten, dan het gedoe met matten.

Precies dit!!


Yep Popstra, gemiddeld was ik voor een box van 3m2 zo'n 400 euro kwijt. x4 boxen is 1600 euro en de uitloopstal, totaal 2500 euro. Daar strooi ik bijna drie jaar van op. En in feite schiet je er niets mee op, want uitmesten moet je toch blijven doen en zoals hierboven meerdere mensen zeggen, vinden paarden het fijner als er belegsel over de matten ligt, dus je bespaart ook niet aan belegsel. En in mijn uitloopgedeelte wordt gewoon gemest op de matten, dus het blijft ook niet schoner.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:59

Ik had die mayo matten in de stallen. Vond dat geluid wanneer de paarden liepen ook vreselijk.
Ik had in de halve stal ruim strooisel liggen maar nog deden ze hun behoefte op de matten. Was echt smerig

Ben echt zo blij ze er weer uit zijn...

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:12

Popstra schreef:
Ik had die mayo matten in de stallen. Vond dat geluid wanneer de paarden liepen ook vreselijk.
Ik had in de halve stal ruim strooisel liggen maar nog deden ze hun behoefte op de matten. Was echt smerig

Ben echt zo blij ze er weer uit zijn...


Dapper dat je ze er gewoon weer uitgefl* hebt. Ik heb ze nog wel liggen, vind het zo zonde van het geld om ze weg te doen. Maar ik mest gewoon dagelijks uit, dus in feite is het precies hetzelfde zoals ze op beton met belegsel stonden. Ik ben er niets mee opgeschoten en mijn portemonnee is een stuk leger. Het mest ook nog eens onhandiger uit dan beton, want je hebt toch naden. Wat ik ook een nadeel vind, is dat ze glad worden. Niet als ze nat zijn, maar droog in de uitloop waar er stro op ligt, daar glijdt mijn trekpaard met haar voeten wel eens uit.

Afijn, misschien haal ik ze ook nog eens weg.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: Ervaring rubber stalmatten of matrassen gezocht :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:24

Wij zijn echt wel heel blij met onze Mayo matten. :j we hebben ze in 3 boxen en een gedeelte van de inloop. Er ligt een zak vlas per stal onder, dus de urine en nattigheid lopen daarheen. In de boxen hebben we er dan nog een zak vlas overheen, maar in de inloop liggen ze 'kaal'. Zo'n 1x per 2 weken halen we de onderlaag er onderuit (dan begin je het te ruiken). Gelukkig zijn de matten niet zwaar, dus is het relatief makkelijk. Wel is het echt een stinkklusje.
Al met al scheelt het ons wel veel bodembedekking. Normaal hadden we flink meer vlas verbruik; nu hebben we de onderlaag + elke week een zak voor er bovenop, dus 3 zakken per box per 2 weken. Dat was voordat we de matten hadden al gauw het dubbele :=
De paarden liggen er graag op. Zowel in de stallen als op het 'kale' inloopstuk. In onze boxen passen ze vrijwel perfect en blijven ze dus ook mooi liggen. In de inloop hebben we een soort frame gemaakt waar we ze in kunnen leggen. Werkt super!