Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 16:36

Mijn vraag is als volgt, sinds een tijdje heb ik van mijn 2 boxen en uitloopstal gemaakt, dat betekent dat mijn PRE en Shetlander zelf kunnen weten wanneer ze naar binnen en buiten gaan. Ik heb naast onbeperkt hooi, de Shetlander eet de restjes die op de grond vallen, een voermachine voor mij PRE, die krijgt een aantal keer per dag brokjes via een timer. Goed geregeld dacht ik maar…. De Shetlander bljjft springen en voerbakken kapot trekken, hij balanceert op zijn achterste benen en springt voor een hap, hoe hoog ik de bak ook hang. Heeft iemand toevallig een fantastisch idee die ik over het hoofd zie om die kleine tiran buiten spel te zetten?

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:03

Het is natuurlijk ook wel ontzettend frustrerend en stressvol voor die kleine als z'n maatje meerdere keren per dag overheerlijke brokjes krijgt en hij alleen de restjes hooi (??) mag eten... Lijkt me ook niet zo tof voor z'n mentale.

Ik zou de PRE gewoon eventjes apart zetten of uit de stal halen en een keer per dag z'n brokjes geven. Handje vitaminebrok voor de shet. Waarom moet hij gedurende de dag kleine porties brok?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:05

een soort aanrecht er van maken waar die kleine wel onder kan maar niet ergens bij kan, paard kan voerbak aan achterzijde aanrecht wel bereiken en anders "heel gemeen" stroomdraadje eronder

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:15

Op 1 van de eerste stallingen kreeg one paard zijn voerbak in een winkelwagen. Daardoor kon hij er wel bij en de opdringerige shet niet, hoe hard ze ook probeerde. Tegenwoordig zou ik waarschijnlijk 60-80cm voor de voerbak afzetten met hout/hekwerk tot 1.20m hoog. Hier kan het grote paard overheen hangen (als een paard uit zijn staldeur), terwijl de shet er echt niet bij kan, want eenmaal zo hoog moet hij ook nog zover naar achteren.

De exacte afstand dat jouw paard ontspannen kan eten, is wel even uitproberen. Ik had er 1 van 1.80m die zijn 3.60m teugels volledig nodig had om zijn nek te kunnen strekken. Dat geeft andere maten als een compacte paardje.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:53

Pff nou, zielig voor die shet. Die heeft duidelijk wel door wat daar te halen is (brokjes, daar doet zo’n pony alles voor). Zo krijg je toch frustratie?
Hoe reageert de pre dan op een springende shetlander naast zich als hij brokjes gevoerd krijgt?

Als je de situatie persé zo moet of wilt houden, dan is wat ik nog kan bedenken het weghalen van het geluid van de brokjes door er bijv een rubberen bodem in te leggen, mogelijk een idee om de trigger zoveel mogelijk weg te nemen voor de shetlander.
Probeer aub ongelukken te voorkomen, dit klinkt vrij gevaarlijk, een shet die in een stal zulke toeren uithaalt!

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:57

Kun je ook niet een voermachine maken voor de shetlander, op zijn hoogte.
Waar dan iets uitkomt wat hij wel mag hebben, ook al is het maar weinig.
Misschien een hoekje er van maken, dat de shet er wel bij kan maar de pré niet.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:12

mika11 schreef:
Kun je ook niet een voermachine maken voor de shetlander, op zijn hoogte.
Waar dan iets uitkomt wat hij wel mag hebben, ook al is het maar weinig.
Misschien een hoekje er van maken, dat de shet er wel bij kan maar de pré niet.

Dit met zijn vitamine brok of een gras brokje

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 02:43

Dank alvast voor de antwoorden, ik ga dit eens even onderzoeken. Maken jullie je maar niet druk om de shet hoor, die komt enorm aan zijn trekken maar mag gewoon niet zoveel als zijn grote vriend want zoals jullie misschien weten is zo’n kleintje snel bevangen

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 04:20

Ik vind de reacties omtrend de psychische gesteldheid van de shetlander een beetje overtrokken. Er zijn wel ergere dingen in de wereld dan een shetlander die geen brokjes kan meebietsen hoor.

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 15:26

juniper schreef:
Ik vind de reacties omtrend de psychische gesteldheid van de shetlander een beetje overtrokken. Er zijn wel ergere dingen in de wereld dan een shetlander die geen brokjes kan meebietsen hoor.

Haha dank, ik twijfelde al of ik op deze site iets wilde posten, best jammer want ik hou van gedeelde kennis en soms heeft iemand iets fantastisch uitgevonden waar je zelf niet op komt. Ik zou eerlijk gezegd vaker dingen willen vragen maar dit houdt me altijd tegen en ik snap het ook niet. Deze Shetlander is gewoon zoals alle Shetlanders veel te slim en handig, mij PRE is een beetje een sul dus die laat hem enorm zijn gang gaan. Ik heb mijn shet wel eens uitgeleend aan iemand met twee merries en daar had hij niets te vertellen, kwam hij niet in de buurt van de voerbak. Mijn paard gooit zoveel hooi uit zijn bak dat de shet genoeg te smullen heeft, teveel eigenlijk dus hij krijgt geen brokjes van mij.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:35

Lolala73 schreef:
juniper schreef:
Ik vind de reacties omtrend de psychische gesteldheid van de shetlander een beetje overtrokken. Er zijn wel ergere dingen in de wereld dan een shetlander die geen brokjes kan meebietsen hoor.

Haha dank, ik twijfelde al of ik op deze site iets wilde posten, best jammer want ik hou van gedeelde kennis en soms heeft iemand iets fantastisch uitgevonden waar je zelf niet op komt. Ik zou eerlijk gezegd vaker dingen willen vragen maar dit houdt me altijd tegen en ik snap het ook niet. Deze Shetlander is gewoon zoals alle Shetlanders veel te slim en handig, mij PRE is een beetje een sul dus die laat hem enorm zijn gang gaan. Ik heb mijn shet wel eens uitgeleend aan iemand met twee merries en daar had hij niets te vertellen, kwam hij niet in de buurt van de voerbak. Mijn paard gooit zoveel hooi uit zijn bak dat de shet genoeg te smullen heeft, teveel eigenlijk dus hij krijgt geen brokjes van mij.


grote trechter maken zodat gemorste weer in de emmer terug zakt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:33

Kun je je Shetlander niet zijn vitamine brokjes verdeeld over de voerbeurten geven, dus op dezelfde tijdstippen als je andere paard?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:38

Of beperk het tot 1 voerbeurt, en dus 1x 'gebliksem' :D

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:28

Ik ben voorstander van alle paarden biks voeren als er 1 krijgt. Day wil niet zeggen alle paarden 10 kilo op een dag. De 1 een kilo, de ander een halve, de ander een handje voor de smaak.

Ik zou dus zeggen: wanneer er 1 biks krijgt, de ander ook geven aangepast op de wensen. Desnoods een lekkee portie hooi ipv restjes.

Hier krijg je onrust van. Wat je dus ondervind.
Je kan t probleem beter aanpakken bij de bron.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Hoe zorg ik dat mijn Shetlander niet bij de voerbak kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:14

Het beleid op de pensionstal waar ik vroeger stond is dat wanneer de paarden krachtvoer krijgen, alle paarden kregen. De 1 wat minder maar in ieder geval iets. Om voernijd en onnodige frustratie te voorkomen
Of uit het zicht van de shet voeren.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:21

Het is niet wat je wil horen, TS. Maar ik ga mee met de mensen die voorstellen dat je de shet ook iets aanbiedt. Een mineralenbrokje oid wat hij dan krijgt tegelijk met dat de PRE het voer krijgt. Dan krijg je rust, en sowieso handig om zoiets aan de pony te geven, Nederlands hooi is veel te eenzijdig om goed in de voerbehoefte te voorzien.