wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 20:14

Het wordt kouder en de wintervacht zit er bij paard al weer lekker op. Dat wil ik graag zo houden; paard loopt overdag altijd buiten en staat 's nachts in een stal met open luik. Ideaal. Ik ben een recreatieruiter, de afgelopen maanden heeft paard voldoende conditie opgebouwd. Nu met de wintermaanden zet ik het rijden op een wat lager pitje, ongeveer 2 keer in de week een ritje buiten en soms een half uurtje max in de buitenbak. Komt ook voor dat ik een hele week niet rijd. Scheren en dekens dus niet voor ons. Het kan wel zijn dat paard iets zweet, meestal op zijn hals / borst / onder zadel. Dit is echter minimaal. Ik stap hem dan droog, eenmaal terug in de stal is zijn vacht soms dan nog wel iets vochtig, niet echt warm meer want ik heb 'm rustig uitgestapt. Als het weer het toelaat, mag ie buiten rollen, dan is ie meteen weer droog maar dit kan niet altijd. Hoe werkt dat nou met een wintervacht en de zweetdruppeltjes / warmte die van binnen naar buiten worden "getransporteerd"? Ik ben met name geïnteresseerd in het "natuurlijke" verhaal. En wil voorkomen dat paard verkouden wordt.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:18

Hand door de vacht steken, huid weer droog dan is nat aan de buitenkant geen probleem. Goed uitstappen doe je al dus helemaal goed.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:20

Verkoudheid wordt niet veroorzaakt door kou, dat scheelt. Zo'n broodje aap verhaal.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 20:26

BigOne schreef:
Hand door de vacht steken, huid weer droog dan is nat aan de buitenkant geen probleem. Goed uitstappen doe je al dus helemaal goed.

Dag Big One, Hand door de vacht steken? Dat heb ik eigenlijk nog nooit bewust op gelet. Ik voel altijd de buitenkant. Goede tip, bedankt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 20:28

Supervixen schreef:
Verkoudheid wordt niet veroorzaakt door kou, dat scheelt. Zo'n broodje aap verhaal.

Dag Supervixen, dat zit wel in mijn gedachten, als je een bezweet paard zo weg zet, dan wordt ie verkouden :o
Overigens lekker uitstappen is bij mij altijd het afsluitende deel, eerst draven aan de vrije teugel, vervolgens uitstappen aan de lange teugel, met de singel een gaatje losser, vaak in een andere omgeving dan de rijbak.
Laatst bijgewerkt door Lenteklokje op 22-10-23 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:29

Jep. Als je goed uitstapt en ze zijn droog op de huid, kan je ze prima zonder deken wegzetten. Binnen of buiten maakt dan ook niet uit.
Tocht is natuurlijk nooit goed.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:10

Droog op de huid en geen tocht is belangrijk om ze geen stijve spieren te bezorgen toch wil zo'n dikke vacht dan nog wel eens wat plakken aan elkaar en zul je ook het beste een borstel of zoals bij ons vroeger met flink stro rossen.
Hier gebruik ik graag zweetdekens van zuiver wol. Als ze echt door nat zijn en dat wil zeker nu met die hogere temperaturen gebeuren is het fijn om zelfs een tweede zweetdeken te gebruiken. Zodra de eerste verzadigd is wissel ik dan. Heb ook alleen een buitenstal, en paarden staan zonder deken normaal en worden alleen op de borst/hals geschoren.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:28

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik denk dat je vraagt hoe het in de natuur gaat? Volgens mij werken paarden zich in de natuur niet in het zweet. Althans niet zoals het kan zijn als wij met ze werken. Ik zie bijv wel dat een van mijn merries (ik scheer ook niet) op haar boeg nat is door de vreemde warme temperaturen. Ze lopen 24/7 buiten. Daar doe ik niets aan, dat droogt vanzelf op.
Als ik ze in het zweet werk, dan zet ik ze na uitstappen even weg onder een zweetdeken, die trekt het vocht uit de haren op de deken. En dan kan ze weer naar buiten.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:36

Ik stap ze zelfs niet helemaal droog. Als ze op adem zijn en niet te nat gaan ze gewoon het land weer in. Ik maak vaak genoeg mee dat ze met elkaar hard rennen in het land en daarna zijn ze ook nat van het zweet, dan is er ook niemand die ze uitstapt of op adem stapt. En ze zijn nooit ziek bij mij, dus ik denk dat veel zich vanzelf regelt en we ook niet te moeilijk moeten doen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:45

Je kunt het ook wel zien, als de regen alleen op de buitenkant zit vormt de vacht van die v'tjes waar nog eigenlijk lucht onder zit. Is het door en door, dan liggen de haren plat op de huid geplakt.
Als er tuig op heeft gelegen en je paard heeft gezweet dan liggen de haren ook plat tegen de huid geplakt, die kun je het beste dan inderdaad droog poetsen of laten rollen ofzo.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:46

Het beste is als je ze niet te nat rijd.Zet je ze buiten dan kunnen ze zelf nog wat rollen of bewegen maar klam in een buitenbox vind ik toch vragen om minimaal last van de spieren .Stil staan en dan een uur hard werken tot je zweet en dan weer stil staan is niks natuurlijks aan.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:56

Ik denk dat het ongeveer zo werkt als bij andere dieren. Neem nou een schaap. Een schaap heeft een dikke vacht. Nou zweet een schaap niet. Maar als een schaap nat wordt (of als iemand met laagjes wollen kleding bezweet raakt) wordt het vocht van binnen naar buiten gewerkt. Capillaire werking heet dat. Ga maar eens hardlopen in een wollen shirt (niet trui. Gewoon een merinoshirt ofzo). Dan merk je dat er tijdens en na je run druppeltjes zweet aan de buitenkant van je shirt zitten en dat jij droog bent.

En natuurlijk is een paard in het wild ook niet een uur rondjes aan het rennen met iemand er op. Die zal eens een sprintje moeten trekken als er een bergleeuw achter 'm aan zit. Of jonge hengsten spelen met elkaar. Maar echt zich in het zweet werken kan ik mij niet goed voorstellen.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:07

Het belangrijkste verschil met de natuur is dat de vacht wordt platgedrukt door het zadel en de singel, als ze dan zweten werkt het natuurlijke systeem niet meer. Bij mij gaat er zodra ze droog zijn altijd even een borstel over zodat de haren ook weer los zijn.

Ponytante

Berichten: 210
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:12

Wat Monique en Koper zeggen, in de natuur zweten ze zeer zelden - geen roofdier die 30 min jaagt terwijl we dat wel doen (30 min door de bak jagen is nog kort ook := ).

De onderste laag / de huid is al gauw droog (dus uitstappen doe je goed). Vanaf dan kan het paard ook eigenlijk liever naar buiten dan binnen blijven, want binnen heb je meer kans op condens en minder ventilatie. Droogt de rest langzamer.

Een goede wintervacht isoleert, dus ook naar flinke regen is het paard - als het goed is - droog op de huid.

Evengoed, als er sneeuw / ijs is is een paard met ongesmolten sneeuw op zijn kont gewoon prima warm, want ongesmolten betekent dat de vacht aan de buitenkant koud is. En aan de binnenkant, bij de huid, is de vacht wel warm (of anders is het paard dood :+ ). Paard in de sneeuw (als het sneuwt) met een natte wacht (en nu bedoel ik wel echte vrieskou, geen natte sneeuw of -2 graden) doet het juist niet goed, dan laat de vacht warmte van het lichaam door (en smelt de sneeuw).

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 19:44

Monique1963 schreef:
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik denk dat je vraagt hoe het in de natuur gaat? Volgens mij werken paarden zich in de natuur niet in het zweet. Althans niet zoals het kan zijn als wij met ze werken. Ik zie bijv wel dat een van mijn merries (ik scheer ook niet) op haar boeg nat is door de vreemde warme temperaturen. Ze lopen 24/7 buiten. Daar doe ik niets aan, dat droogt vanzelf op.
Als ik ze in het zweet werk, dan zet ik ze na uitstappen even weg onder een zweetdeken, die trekt het vocht uit de haren op de deken. En dan kan ze weer naar buiten.

dag Monique, ja ik bedoel hoe ga ik met mijn (iets) zwetende paard om, op een manier die dicht bij de natuur staat? Als hij na het uitstappen weer in de wei komt, is het eerste wat hij doet, lekker rollen in het zand. Nu het weer vroeg donker is, gaat hij na het rijden in de namiddag niet meer naar buiten. Overigens in de winter rijd ik kalm aan.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 19:47

office schreef:
Het beste is als je ze niet te nat rijd.Zet je ze buiten dan kunnen ze zelf nog wat rollen of bewegen maar klam in een buitenbox vind ik toch vragen om minimaal last van de spieren .Stil staan en dan een uur hard werken tot je zweet en dan weer stil staan is niks natuurlijks aan.

klopt, ik ga paard in de winterdag ook niet intensief bewegen. Ik vroeg me gewoon af, als hij toch nog ietsjes zweet na het uitstappen want dan te doen. Bedankt voor de adviezen allemaal.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:49

En vergeet niet dat de haren onder het zadel plat gedrukt worden en dan nat.
Een plek waar al helemaal nooit gezweet word in de natuur. Plus haren die zijn werk niet meer kunnen doen.

Jaren heb ik paarden in de wei gezet met deken na het rijden. Geschoren en niet geschoren paarden.
Veel paarden.

Later reed ik recreatief. Dus geen deken op.
Paard nat in de wei. Nat van stappen maar druk maken met buitenrit.
En een verkouden paard.
Toeval. Wellicht.
Sinds toen krijgt elk paard weer een deken op na het rijden.
En nergens meer last van gehad.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:52

Mijn shetlanders maken zo'n giga wintervacht aan, dat ze geregeld staan te zweten terwijl ze in de wei aan het grazen zijn.
Ik weet niet hoe de natuur dat bedacht heeft, maar ik denk dat die van mij stiekem noordpool Shetlanders zijn ofzo :+

Die scheer ik dus wel een stuk, puur voor comfort.
Mijn Fell pony scheer ik ook de borst eruit, daar loopt het zweet alsnog in straaltjes vanaf na een rustige menrit/buitenrit/training.
Die heeft ook gewoon zo'n pak haar erop zitten.
Maar als ze zonder deken buiten staan, hebben ze het ook écht niet koud, ondanks de geschoren stukken :)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:03

Miran schreef:
Het belangrijkste verschil met de natuur is dat de vacht wordt platgedrukt door het zadel en de singel, als ze dan zweten werkt het natuurlijke systeem niet meer. Bij mij gaat er zodra ze droog zijn altijd even een borstel over zodat de haren ook weer los zijn.

Ja dat is waar Miran, nu moet ik zeggen dat de zweetplek onder het zadel wel mee valt, het is een goede tip om de vacht daar te borstelen als hij weer op stal staat.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:03

Het ene paard is het andere paard niet. Wij hebben onze paarden (merens) jaren niet geschoren en we werkten recreatief gewoon door. Bij de ene die dunne vacht had hielp gewoon uitstappen en dan was ze mooi droog, de ander meer een barokke merens had echt een super dikke vacht. Van iemand op stal heb ik ooit een anti zweet deken gekregen die je op kon leggen en dan lag bij Hercule altijd na paar minuten flink wat vocht erop. Als ik dan de deken af deed, dan voelde de vacht als ik mijn hand er in stopte keurig droog. Dat hielp bij hem fantastisch. Uiteraard werd Hercule ook gewoon goed uitgestapt na het rijden maar die vacht was echt huge.
Dus het kan altijd ook als je paard een dikke vacht heeft ontwikkeld.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:13

Wij kregen vroeger geleerd: paarden doe je niet droogwrijven, maar OPwrijven. Pluk stro, en flink tegen de haren in rossen. Natte haren liggen van zichzelf plat, maar als je ze rechtop zet dan komt er een stilstaand laagje lucht tussen te hangen dat voor isolatie zorgt maar ook het zweet sneller laat verdampen zonder het paard te snel te laten afkoelen.
In de natuur doet een paard dat zelf door in droog zand te rollen en zich uit te schudden. Dan staan de haren ook grotendeels weer rechtop. Dus dat deden we vroeger nabootsen met stro.
Zo heb ik het 30 jaar geleden geleerd. En ik doe het nog steeds zo.

Ik denk dat er zeker paarden zijn die in het wild flink bezweet raken. Bij de koniks zie je toch regelmatig een stel hengsten samen etteren/spelen in hun dikke wintervacht. En in een wintervacht voor een roofdier vluchten zorgt toch ook voor behoorlijk wat stress, alleen al daardoor zullen ze flink zweten, zelfs zonder dat het een half uur duurt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 13:25

pien_2010 schreef:
Het ene paard is het andere paard niet. Wij hebben onze paarden (merens) jaren niet geschoren en we werkten recreatief gewoon door. Bij de ene die dunne vacht had hielp gewoon uitstappen en dan was ze mooi droog, de ander meer een barokke merens had echt een super dikke vacht. Van iemand op stal heb ik ooit een anti zweet deken gekregen die je op kon leggen en dan lag bij Hercule altijd na paar minuten flink wat vocht erop. Als ik dan de deken af deed, dan voelde de vacht als ik mijn hand er in stopte keurig droog. Dat hielp bij hem fantastisch. Uiteraard werd Hercule ook gewoon goed uitgestapt na het rijden maar die vacht was echt huge.
Dus het kan altijd ook als je paard een dikke vacht heeft ontwikkeld.

Dank je wel Pien, dus jij zegt eigenlijk bij een heel dikke wintervacht, leg even kort een zweetdeken op na het uitstappen. En bij een minder dikke vacht is dit dan niet nodig?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: wintervacht en zweten; hoe is het geregeld in de natuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:26

Als je een deken erop gooit, denk dan alsjeblieft wel aan een wollen deken. :j
Maar kun je hem niet tochtvrij even laten uitdampen? Dat doe ik zowel met mijn ongeschoren als geschoren paard. Het is niet erg als de bovenste laag haren nog wat vochtig zijn, als ze op de huid maar droog zijn.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 15:12

Kaitlyn schreef:
Als je een deken erop gooit, denk dan alsjeblieft wel aan een wollen deken. :j
Maar kun je hem niet tochtvrij even laten uitdampen? Dat doe ik zowel met mijn ongeschoren als geschoren paard. Het is niet erg als de bovenste laag haren nog wat vochtig zijn, als ze op de huid maar droog zijn.

Bij voorkeur werk ik inderdaad zonder een deken, ik heb van mijn vorige paard nog wel een zweetdeken, die is van fleece.
Uitdampen is eigenlijk nauwelijks aan de orde, omdat hij een goede conditie heeft en ik na 1 november rustig aan rijd. En mocht ie een keer iets zweten, dan stap ik extra lang uit. Als een paard nog dampt, en hem dan stil zetten, vind ik een beetje tricky. Ik heb altijd geleerd zoveel mogelijk utstappen, zo nodig zadel af en aan de hand de laatste rondjes. Maar goed, de hierboven beschreven theorie over een droge huid en de bovenste haren nog iets nat, daar heb ik eerlijk gezegd niet eerder zo bij stil gestaan. Ik ga proberen om dat eens te voelen. Dank Kaitlyn!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 15:14

8nnemiek schreef:
Wij kregen vroeger geleerd: paarden doe je niet droogwrijven, maar OPwrijven. Pluk stro, en flink tegen de haren in rossen. Natte haren liggen van zichzelf plat, maar als je ze rechtop zet dan komt er een stilstaand laagje lucht tussen te hangen dat voor isolatie zorgt maar ook het zweet sneller laat verdampen zonder het paard te snel te laten afkoelen.
.

Dank 8nnemiek, dit is een helder verhaal. En mooie die basis van vroeger. Over dat laagje lucht tussen de haren, nooit geweten dat dat de opzet is van droog wrijven.