Paddock Paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 13:32

Wij hebben de hele weide omgevormd naar een paddock paradise met een wandelpad rondom de verschillende weides. De doorgang is op de meeste plaatsen 3 à 3,5m.

Mijn paarden vallen er echter dagelijks ( als ze koud hebben beginnen ze te galopperen). We hebben kleigrond dus dat is spekglad en soms zijn er wat bochten waar ze nog sneller hun evenwicht verliezen.

Heeft er iemand tips wat ik kan doen om het minder glad te maken?

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:36

Paddockplaten leggen:

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:40

Je paarden vallen dagelijks!? Dat klinkt bepaald niet als een paradise... :=

Ik weet niet hoeveel paarden je hebt, hoe groot ze zijn, hoe breed je tracks zijn, hoe je hoeken zijn, hoe stabiel je kudde is maar dat zijn allemaal factoren die invloed hebben op de kans om te vallen. Je kun je bodem minder glad maken, bv dmv paddockplaten en goed veel zand erop. Dat word een kostbare aangelegenheid denk ik want je kunt die platen niet zomaar op klei leggen.

Is er winst te behalen door bv je hoeken af te ronden?

Klei is gewoon moeilijk als het nat wordt. Dat vraagt aardig wat investering om het beter te krijgen.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:28

Klei is met regen echt niet te doen om je paarden op te laten lopen.
Vorig jaar had ik ook nog 1 klei pad die had ik meer dicht als open in verband met uitglijden. Soms sls het weer opgedroogd was, maar 1 buitje en hij kon weer dicht.

Dat vraagt inderdaad om investeringen. Gaat veel geld kosten :o

Maar klinkt nu niet echt als een paradise. Tot nu toe is het gelukkig nog goed gegaan.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:49

Ik zou ze er dan even niet meer op zetten, ze zouden zich flink kunnen bezeren als ze op zo'n manier vallen.
Ik zou ze dan liever in jouw plaats op een normale paddock zetten zeg maar, en pas weer op de paden als het echt veilig is.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:02

Mijn track op de klei sluit ik af met regen, dan staan m'n paarden alleen op een gedraineerde zandpaddock.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:03

Een paddock paradise realiseren op de kleigrond, kost gewoon heel veel geld en tijd. Grondwerk nu doen in dit jaargetijde is zinloos, door de hoeveelheid vocht in de klei. Over het algemeen wordt het gewoon prut.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 23:59

monsera schreef:
Klei is met regen echt niet te doen om je paarden op te laten lopen.
Vorig jaar had ik ook nog 1 klei pad die had ik meer dicht als open in verband met uitglijden. Soms sls het weer opgedroogd was, maar 1 buitje en hij kon weer dicht.

Dat vraagt inderdaad om investeringen. Gaat veel geld kosten :o

Maar klinkt nu niet echt als een paradise. Tot nu toe is het gelukkig nog goed gegaan.



Ja wij hadden eerst gewoon 6 weides waarover telkens een paar weken op konden grazen en dan moesten verschuiven maar ik las op verschillende sites dat paarden beter een soort van wandelpad hebben zodat ze in beweging moeten blijven. We wilden zo het natuurlijke leven van paarden beter nabootsen alleen merk ik hier dat het echt levensgevaarlijke situaties zijn sinds de weide hier zo volledig is omgebouwd.

Ze staan maar met twee ( niet genoeg grond voor meer paarden) maar eentje daarvan loopt altijd als een gek en lijkt er ook niet van bij te leren.

De hele track is ook een enorme oppervlakte dus als er overal Paddockplaten moeten zal het inderdaad een aardig budget kosten …

In de centrale paddock hebben we al van die platen liggen. Maar dat heeft al enkele duizenden gekost.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 00:01

mika11 schreef:
Ik zou ze er dan even niet meer op zetten, ze zouden zich flink kunnen bezeren als ze op zo'n manier vallen.
Ik zou ze dan liever in jouw plaats op een normale paddock zetten zeg maar, en pas weer op de paden als het echt veilig is.


Ja dan ga ik ze toch maar opsluiten in de centrale paddock die er is. Wel jammer want we hebben veel werken uitgevoerd om het zo om te bouwen zodat ze altijd een track hadden om in te wandelen met op verschillende plaatsen wel iets om te doen( bijvoorbeeld: drinkplaats, een hooiland,…)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 02:18

Passen de paarden zich niet aan? Staan ze op ijzers? Hier ook muddock paradise op de kleigrond en best wat diversiteit aan paarden gehad, maar geen een die vaker dan eens onderuit ging.

Je schrijft als ze het koud hebben, gaan ze rennen. Hebben ze altijd goed hooi tot hun beschikking om zich warm te eten? Dat is echt wel heel belangrijk. Daarnaast voldoende beschutting of anders eventueel een deken?

Als koud hebben de oorzaak is, kan je beter dat eerst aanpakken dan je track. Sowieso vind ik paarden het koud laten hebben wel beetje sneu. Wij zijn als mens tegenwoordig stront verwend met allemaal luxe, daar mag een paard imo best een beetje van meepikken…

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:16

Heel leuk die paden in de zomer, maar je had toch wel kunnen bedenken dat dit met regen spek glad zou worden.
Wij hebben er zandpaden van gemaakt en stukken verhard.
Als je elke jaar een stukje aanpakt wordt het vanzelf een paradijsje.


Verder trouwens ook eens met Caily.
Daar is ook wel wat winst te halen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:19

monsera schreef:
Heel leuk die paden in de zomer, maar je had toch wel kunnen bedenken dat dit met regen spek glad zou worden.
Wij hebben er zandpaden van gemaakt en stukken verhard.
Als je elke jaar een stukje aanpakt wordt het vanzelf een paradijsje.


Verder trouwens ook eens met Caily.
Daar is ook wel wat winst te halen.


Wauw wat verwijtend. Alsof iedereen meteen alle wijsheid in pacht heeft.

Top TS datje nadenkt over hoe je het beter en passender kan aanpakken.
Er zijn meerdere topics over paddock paradises en de hobbels dier er bij horen. Daar is heel veel informatie en inspiratie te halen.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:36

Kleigrond is totaal ongeschikt voor een padock paradise. Zelfs op zandgrond wordt het een modderige bende op den duur. Zonder behoorlijke investeringen in afgraven, zand op de paden en eventueel aparte platen daarvoor zal het ongeschikt zijn om in natte periodes je paarden hier op te laten open.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:48

Er is helemaal niks mis met het aanleggen van tracks op kleigrond. Kleigrond is sowieso onhandig met paarden, of je nu wel of geen looppaden aanlegt. Looppaden zijn sowieso een verrijking want je kan alles blijven aanbieden zoals je het had PLUS een looppad. Dat is gewoon extra.

Paarden die meerdere keren vallen zijn gewoon super dom, super gestressed, niet gezond of een combinatie van bovenstaande :=

Paarden die de hele dag rond kunnen lopen, voldoende ruimte, schuilmogelijkheden, voer en water hebben en in een stabiele groep staan, hebben in principe geen enkele reden om zodanig te gaan rennen dat ze elke dag onderuit gaan.

Gebeurt het nadat ze een nacht op stal gestaan hebben ofzo, dat ze dan rennend de wei / track op gaan om de benen te strekken :? Hebben ze ook een andere plek om even veiliger te rennen, een bak of grote zandpaddock ofzo?

Ik neem aan dat het ook alleen op bepaalde plekken gebeurt, in (scherpe) bochten bijvoorbeeld?
Daar een hoop zand storten zou dan al kunnen helpen. Maar de oorzaak zoeken waarom een paard zo dom is om keer op keer zo hard te rennen op een glad stuk waarop 'ie al eerder is gevallen, lijkt me sowieso zinvol.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:54

woemp schreef:
Ja wij hadden eerst gewoon 6 weides waarover telkens een paar weken op konden grazen en dan moesten verschuiven maar ik las op verschillende sites dat paarden beter een soort van wandelpad hebben zodat ze in beweging moeten blijven. We wilden zo het natuurlijke leven van paarden beter nabootsen alleen merk ik hier dat het echt levensgevaarlijke situaties zijn sinds de weide hier zo volledig is omgebouwd.

Ze staan maar met twee ( niet genoeg grond voor meer paarden) maar eentje daarvan loopt altijd als een gek en lijkt er ook niet van bij te leren.

De hele track is ook een enorme oppervlakte dus als er overal Paddockplaten moeten zal het inderdaad een aardig budget kosten …

In de centrale paddock hebben we al van die platen liggen. Maar dat heeft al enkele duizenden gekost.


Tja, die paddock paradise hype, ik ben er zelf ook niet onverdeeld fan van, zeker met smalle paden. En natuurlijk vind ik het ook niet, paarden verkiezen juist open vlaktes en grote oppervlakten zodat ze snel kunnen vluchten.

Ik zou zeggen: als het vroeger beter was, doe dan weer zoals vroeger. En als je toch paddock paradise wil houden, dan zou ik toch met bredere tracks werken. Hier is de track 6 meter of zo, en durf ik alleen aan met een stabiele groep, anders zet ik weides open.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:56

Ik zou ook paddock platen er op leggen, verstevigen met zand.

Klei is gewoon rot. Meer kan ik er niet van zeggen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:21

Als er met maar 2 paarden levensgevaarlijke situaties ontstaan met een track dan moet er in de basis echt iets erg fout zitten. Wat voor situaties zie je dan...? Paniekerige / boze / veel te drukke paarden in combinatie met te smalle palen / te scherpe bochten ofzo...?

Of je "natuurlijk gedrag" nabootst met looppaden daar is een hele discussie over mogelijk.
Maar als je het een beetje goed aanpakt (en dat hoeft echt geen duizenden euro's te kosten) is het op zijn minst hele waardevolle verrijking voor de paarden. Ze vinden het meestal ook gewoon echt leuk om over de paden te lopen in plaats van alleen maar zo'n standaard saai vierkant tot hun beschikking te hebben.