Vlas-stro bedding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:30

7,95 per pak en vanaf 13 pakken worden ze gratis bezorgd.
Ik bestel altijd een pallet van 18 en die wordt dan zo in de schuur op z'n plek gereden.

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:51

Ik heb €9.50 betaald. We hebben er 22 gehaald en kregen daarom €2.40 korting

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 13:02

Het ligt nu een paar dagen in de stal, en ben opzich best tevreden
Afbeelding

Het geeft inderdaad meer volume, en beide pony’s slapen ook nog gewoon in de stal gelukkig.

Ik heb per baal 9,30€ betaald, en dat was bij afname van 15 stuks.

Qua afvoer gaat het hier gewoon de mesthoop op.
Maar moet er wel bij zeggen dat ik niets te maken heb met de afvoer van de mesthoop zelf.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:39

Hier is mijn ervaring nog niet zo positief helaas. Ondanks dat ik onbeperkt hooi voer, vreten mijn paarden dit alsof ze nog nooit zoiets lekkers hebben gezien. En ze pissen er standaard op, komen zelfs speciaal van de andere kant van de track om in de stal te piesen. Gevolg is dat het één vieze bruine drekzooi is. ;( iemand tips?

Afbeelding
Hier heb ik er net een schoon laagje op gelegd, maar na een uur of 4 is dat volledig weg..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:13

Wij potten. We hebben met balken een vak op de grond (balken zitten vast aan de muur) en bouwen daar een potstal van. Mest eruit en verder alleen bijstrooien. Afhankelijk van je paarden en je binnenruimte zou je kunnen overwegen om je ‘bed’ af te sluiten als het buiten droog genoeg is om daar te kunnen liggen.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:24

VogeltjeM schreef:
Hier is mijn ervaring nog niet zo positief helaas. Ondanks dat ik onbeperkt hooi voer, vreten mijn paarden dit alsof ze nog nooit zoiets lekkers hebben gezien. En ze pissen er standaard op, komen zelfs speciaal van de andere kant van de track om in de stal te piesen. Gevolg is dat het één vieze bruine drekzooi is. ;( iemand tips?

[ [url=m/e8JjNL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier heb ik er net een schoon laagje op gelegd, maar na een uur of 4 is dat volledig weg..


Maar wat heb je liggen? Lopen wat soorten door elkaar.... Gehakseld koolzaadstro, tarwestro, mix...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:48

Ik heb me laatst laten voorlichten (vanwege de prijzen) en het schijnt dat gehakseld stro minder absorbeert dan vlas, waardoor het verbruik dus ook hoger is. Onderaan de streep scheelde het voor mij niets. Daarnaast schijnt vlas toch nog stofarmer te zijn dan gehakseld stro, dus voor mijn paard met allergieën beter.
Maar als ik de prijzen in Nederland zie, loont het zich wellicht toch weer om eens in de zoveel tijd de grens over te duiken en daar een paar balen te halen :D

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:06

Wij gebruiken al een hele tijd, nu bijna 3 jaar, gehakseld stro, ook voor ons astmatische paard. Wij vinden het veel prettiger dan vlas omdat het minder scherp en glad is en qua absorptie vergelijkbaar en qua prijs een stuk aangenamer. We kunnen er prima potstallen mee maken en onze paarden eten er dus geen hap van. We hebben ook strokorrels gehad en die werken ook prima maar het steeds nat moeten maken ws een heel gedoe.
Misschien is er ook weer verschil tussen de soorten gehakseld stro?

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:00

Mijn allergie paard staat super op gehakseld koolzaadstro.
Qua absorptie weet ik niet de exacte getallen, maar ik merk niet heel veel verschil met toen ik vroeger op vlas stond.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:51

Kunnen/mogen ze dat gehakseld stro eten. Wij zijn ook van vlas naar stro gegaan. Alleen het gaat heel snel stinken. De plas kan nergens heen qua putjes enzo.

Vind wel fijner dat ze wat te knabbelen hebben

Charaz

Berichten: 24299
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:46

Ik vind het gehakselde stro net zo goed absorberen als vlas en ben qua verbruik tot nu toe niet meer kwijt.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:58

manzano schreef:
VogeltjeM schreef:
Hier is mijn ervaring nog niet zo positief helaas. Ondanks dat ik onbeperkt hooi voer, vreten mijn paarden dit alsof ze nog nooit zoiets lekkers hebben gezien. En ze pissen er standaard op, komen zelfs speciaal van de andere kant van de track om in de stal te piesen. Gevolg is dat het één vieze bruine drekzooi is. ;( iemand tips?

[ [url=m/e8JjNL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier heb ik er net een schoon laagje op gelegd, maar na een uur of 4 is dat volledig weg..


Maar wat heb je liggen? Lopen wat soorten door elkaar.... Gehakseld koolzaadstro, tarwestro, mix...


Gehakseld tarwestro..

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:45

Dan zou ik overgaan op koolzaadstro. Tarwestro eten ze idd op. Koolzaadstro is in principe niet lekker. Zelfs mijn obesi-alleseter laat het met rust.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 06:38

Dankjewel, dan ga ik dat als volgende proberen!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:45

ElCid schreef:
Wij gebruiken al een hele tijd, nu bijna 3 jaar, gehakseld stro, ook voor ons astmatische paard. Wij vinden het veel prettiger dan vlas omdat het minder scherp en glad is en qua absorptie vergelijkbaar en qua prijs een stuk aangenamer. We kunnen er prima potstallen mee maken en onze paarden eten er dus geen hap van. We hebben ook strokorrels gehad en die werken ook prima maar het steeds nat moeten maken ws een heel gedoe.
Misschien is er ook weer verschil tussen de soorten gehakseld stro?

Zou kunnen, het kan natuurlijk ook zijn dat ze liever de duurdere baal wilden verkopen :') . Maar dan is het wel het overwegen waard, welke soort gebruik jij?
Ik heb gelukkig niet zoveel nodig (inloopstal en heb maar dde helft van het jaar opgestrooid, omdat ze altijd buiten liggen, maar ik in de natte seizoenen een alternatief wil bieden dat ze niet gebruiken, enkel als toilet :') ), maar alle beetjes zijn meegenomen natuurlijk.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:21

Muronia schreef:
Ik heb sinds vorige week ook deze mix omdat mijn leverancier moeilijk aan vlas kan komen (en dit veel duurder is geworden). Tot nu toe bevalt het wel goed. Inderdaad wat meer volume dan puur vlas en het voelt iets minder scherp aan.


Hoe zit het met eten? Ik ben jaren geleden gestopt met vlas omdat mijn ene paard het at.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 21:48

Ik heb het inmiddels 2 weken in de stal liggen, en er wordt niet van gegeten, maar dat deden ze met alleen vlas ook niet hier

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:50

Ik ben terug op geheel vlas omdat ze er hier wel van begonnen te eten.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:02

Hier ook van vlas over op gehakseld tarwe stro, omdat vlas slecht verkrijgbaar gaat zijn deze winter. Het heeft veel meer volume, dat vind ik wel fijn. Maar bij sommige paarden moet ik het wel echt mengen, anders vreten ze er van, anderen talen er weer niet naar, tot zover tevreden en merken we behalve het volume niet veel verschil.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:03

Waarom neem je dan geen koolzaadstro? Dat heb ik gekozen ivm eten.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Vlas-stro bedding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 22:06

Wat is het risico van eten van gehakseld tarwe stro? Kan dat echt kwaad als ze het eten net zoals vlas?

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:07

Rapsodie (gehakseld koolzaad stro) gaat als vlas ook slecht verkrijgbaar zijn deze winter, volgens mijn leverancier.

Vind het ook minder absorberend dan tarwe stro trouwens.

We mengen het nu gewoon goed.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:41

Wintu schreef:
Rapsodie (gehakseld koolzaad stro) gaat als vlas ook slecht verkrijgbaar zijn deze winter, volgens mijn leverancier.

Vind het ook minder absorberend dan tarwe stro trouwens.

We mengen het nu gewoon goed.


Oh ik zal eens informeren bij mijn leverancier. Anders moet ik wat extra inslaan (waar laat ik het alleen....). Ik heb merkloze, geen rapsodie.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:32

Decoigdt van koolzaadstro is verregend, dus het gehakselde koolzaadstro is bij meerdere leveranciers niet meer te krijgen helaas.

Ik heb ook over moeten stappen op gemalen en gehalseld tarwestro. Met een prijsverhoging van dik 50 cent per pak.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:12

Ik heb vorige maand nog 2 pallets vlas voor 7 incl BTW gehaald.
Maar dat zal ook daar flink gestegen zijn ondertussen.

Tarwe stro word hier gegeten en dat stro stofte idd meer dan het vlas. Al is dat per vlas merk ook verschillend.
Maar de lin O star die we nu alweer jaren hebben stoft niet.

Maar hopelijk volgend jaar goedkoper.