Stappenteller of tracker voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:08

Heeft iemand wel eens de beweging van een paard bijgehouden d.m.v. een stappenteller/gps tracker of iets dergelijks? Hoe heb je dat aangepakt en waar vast gemaakt op het paard?

Om medische redenen wil ik graag een tijdje de activiteit van mijn paard op de paddock bijhouden. Ze lopen aan huis 24/7 buiten met een schuilstal.

Mijn paard heeft artrose waar ze veel last van had. Ze wordt niet gereden of gelongeerd. In de paddock is ze nu veel actiever en stuitert wat af. Maar over een week moeten we de buut weer af gaan bouwen en kijken hoe het gaat.

Hoe actief ze is, is A subjectief en B ik sta er niet de hele dag bij. Medisch en welzijnstechnisch is het een lastig verhaal dus ik zou graag wat concrete data en een meetmethode hebben om een beeld te krijgen hoe ze zich voelt.

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:53

Ik speel al een tijdje met hetzelfde idee omdat ze voor mijn gevoel eigenlijk veel te veel stil staan.
Voor een gps kan het oppervlak te klein zijn, maar een stappenteller aan een deken (bij de hals) zou moeten werken. Misschien aan de manen ook wel. Het mooiste punt zou zijn aan een voorbeen boven de knie, maar ik vrees dat ze er aan gaan lopen klieren en dat je hem kwijt bent.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:21

Of in een beenbescherming verwerken? Mijn tracker is in feite een kastje van 5cm lang en 1,5cm breed en weegt vrijwel niets, met een beetje knutselwerk moet daar vast iets van te maken zijn. De meeste paarden zijn wel bekend met iets aan hun onderbenen/bij de kogel, en het zou daar volgens mij ongeveer net zo goed de stappen moeten meten.
(En ik zou dan denken: wel gewoon om 2 benen de beschermer of band doen, ook al zit er maar in 1 een teller.)

Edit: activity tracker van de Lidl, voor 15 euro https://www.lidl.nl/p/silvercrest-activ ... p100348273
Bandje ervanaf halen (want dat heeft zo te zien metalen onderdelen) en dan in een strijklap of kootbeschermer proppen.

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:51

Ik heb de gps tracker van mijn hond (Tractive) eens in de staart van mijn pony gevlochten met daar een staartzak overheen. De tractive heeft een elastische band achterop waarmee je hem normaal aan het tuig van de hond bevestigd.

De Tractive heeft active / live tracking met abonnement en normaal hangt hij aan mijn hond, maar het was een leuk experiment aan mijn paard.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 19:05

DubbelFun schreef:
Ik speel al een tijdje met hetzelfde idee omdat ze voor mijn gevoel eigenlijk veel te veel stil staan.
Voor een gps kan het oppervlak te klein zijn, maar een stappenteller aan een deken (bij de hals) zou moeten werken. Misschien aan de manen ook wel. Het mooiste punt zou zijn aan een voorbeen boven de knie, maar ik vrees dat ze er aan gaan lopen klieren en dat je hem kwijt bent.

Zou een stappenteller niet teveel registreren? Hoofd omhoog en omlaag om te eten, voetje verzetten of vlieg ermee verjagen?

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 19:08

Shadow0 schreef:
Of in een beenbescherming verwerken? Mijn tracker is in feite een kastje van 5cm lang en 1,5cm breed en weegt vrijwel niets, met een beetje knutselwerk moet daar vast iets van te maken zijn. De meeste paarden zijn wel bekend met iets aan hun onderbenen/bij de kogel, en het zou daar volgens mij ongeveer net zo goed de stappen moeten meten.
(En ik zou dan denken: wel gewoon om 2 benen de beschermer of band doen, ook al zit er maar in 1 een teller.)

Edit: activity tracker van de Lidl, voor 15 euro https://www.lidl.nl/p/silvercrest-activ ... p100348273
Bandje ervanaf halen (want dat heeft zo te zien metalen onderdelen) en dan in een strijklap of kootbeschermer proppen.

Ja beenbescherming is ook een idee. Niet iets wat ik voor mijn trekpaard heb liggen maar met van dat kleefverband is ook vast iets te maken :)*

Bedankt voor het linkje! Ik heb zelf een garmin sporthorloge die ik aan mijn mobiel kan koppelen maar die vind ik iets te duur voor deze toepassing :=

Edit: die tracker werkt op bluetooth. Dus kan alleen als ik ook een mobiel erbij plak op mn paard -O-
Laatst bijgewerkt door Floortje_NL op 14-10-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 19:09

Leo schreef:
Ik heb de gps tracker van mijn hond (Tractive) eens in de staart van mijn pony gevlochten met daar een staartzak overheen. De tractive heeft een elastische band achterop waarmee je hem normaal aan het tuig van de hond bevestigd.

De Tractive heeft active / live tracking met abonnement en normaal hangt hij aan mijn hond, maar het was een leuk experiment aan mijn paard.

Voor onze katten hadden wij ook zoiets toen ze nog buiten kwamen. Heel nauwkeurig en deed lang met de batterij. Helaas verkocht maar zeker een optie om weer in huis te halen.

In de staart vlechten vind ik ook een goeie :)

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:18

Maar die staart zwaait toch ook meer dan een paard loopt ??

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:31

Door de gps pakt hij de afstand, niet de beweging, maar dan moet he inderdaad wel een gps tracker hebben. :j

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:43

Floortje_NL schreef:
Edit: die tracker werkt op bluetooth. Dus kan alleen als ik ook een mobiel erbij plak op mn paard -O-


Volgens mij niet. Tenminste, mijn tracker (Samsung Fit 2) kan prima stappen tellen zonder in de buurt van mijn telefoon te zijn. Als ik daarna weer bij mijn telefoon in de buurt kom, komen die gegevens ook in de app en kun je het goed bekijken, dus ook uitgesplitst per tijd. Mijn telefoon ligt doorgaans in de kantine, en dan krijg ik aan het eind toch een heel mooi overzichtje.

Dat staat niet echt in de beschrijving, maar volgens mij lijken de trackers heel erg op elkaar, dus ik verwacht eigenlijk dat dat voor de Lidl-tracker ook geldt.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 20:06

Shadow0 schreef:
Floortje_NL schreef:
Edit: die tracker werkt op bluetooth. Dus kan alleen als ik ook een mobiel erbij plak op mn paard -O-


Volgens mij niet. Tenminste, mijn tracker (Samsung Fit 2) kan prima stappen tellen zonder in de buurt van mijn telefoon te zijn. Als ik daarna weer bij mijn telefoon in de buurt kom, komen die gegevens ook in de app en kun je het goed bekijken, dus ook uitgesplitst per tijd. Mijn telefoon ligt doorgaans in de kantine, en dan krijg ik aan het eind toch een heel mooi overzichtje.

Dat staat niet echt in de beschrijving, maar volgens mij lijken de trackers heel erg op elkaar, dus ik verwacht eigenlijk dat dat voor de Lidl-tracker ook geldt.

Hmm dan zal ik nog eens verder neuzen.

Wij hebben namelijk ooit een goedkope tracker gekocht voor de katten. Maar die werkte dus alleen als hij contact had met de telefoon en als dat contact weg viel deed hij ook niets meer 8)7

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 16:30

Ben me wat verder gaan verdiepen in de techniek.

Het apparaat moet zelf gps en een kaarten software hebben om zonder gsm data te verzamelen. Wil je ook realtime op afstand uitlezen dan moet je een tracker met simkaartje hebben. Zonder sim lees je uit met bluetooth op je gsm.

Die activity horloge van de lidl gaat dus helaas niet want die heeft geen eigen gps.

Een apparaatje met gps kost al snel een paar tientjes. Dus ik overweeg mijn inmiddels aardig gedateerde garmin sporthorloge hiervoor te gaan gebruiken. Twijfel alleen nog over een geschikt plekje. In de staart vlechten of aan/tussen de bilkoorden van het deken bevestigen? Mijn paard ligt graag en veel dus een bandage durf ik voor dat ding niet aan en peeskappen heb ik zo niet liggen.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 13:21

We gaan het zien......of niet :+

Afbeelding

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:23

ik ben heel benieuwd TS!

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 21:50

De eerste data zijn binnen. Moet m'n dame alleen nog vragen om binnen de lijntjes te kleuren :')

Heeft er 7 uur en 10min aan gehangen en in die tijd iets meer dan 4km afgelegd.

Zal vast niet nauwkeurig zijn maar het gaat mij erom dat ik de komende weken heel veel van dit soort metingen met elkaar kan gaan vergelijken. Op die manier hoop ik inzichtelijk te krijgen wat de invloed is van de pijnstilling is op haar dagelijkse doen en laten.

Afbeelding

Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:39

Denk dat je gelijk hebt, eerst een aantal dagen met medicatie meten, en dan krijg je vast een mooie nulmeting. Hoeveel dagen wil je daar voor uittrekken?

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:02

Dat ziet er niet verkeerd uit, een aanrader dus om voor mij ook eens te proberen.
Zo te zien zitten er ook nog aardig wat snelle stukjes tussen.

Als test zo je eens kunnen proberen om na een paar dagen in de s taart en vergelijkbare metingen de tracker eens ergens anders te hangen om te zien of de staartbewegingen toch een grote invloed hebben.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 11:13

SunnyHorse schreef:
Denk dat je gelijk hebt, eerst een aantal dagen met medicatie meten, en dan krijg je vast een mooie nulmeting. Hoeveel dagen wil je daar voor uittrekken?

Ze staat t/m donderdag op de volledige pijnstilling. Ik wil elke dag in 2 rondes gaan testen. Overdag en 's nachts. Tussentijd even laden want 10-11 uur is de max voor de horloge om dat programma te laten draaien.

Dus in totaal hoop ik 7 goeie metingen te krijgen. Bijzonderheden noteer ik ook. Gister heeft ze bijvoorbeeld zonder deken gelopen en waren er best wel wat vliegen.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 11:16

DubbelFun schreef:
Dat ziet er niet verkeerd uit, een aanrader dus om voor mij ook eens te proberen.
Zo te zien zitten er ook nog aardig wat snelle stukjes tussen.

Als test zo je eens kunnen proberen om na een paar dagen in de s taart en vergelijkbare metingen de tracker eens ergens anders te hangen om te zien of de staartbewegingen toch een grote invloed hebben.


Ja daar moet ik nog even naar kijken. Gister heeft ze zonder deken gelopen maar misschien dat ik een keer een dagje als ze hem wel op heeft tussen de achterbenen hang :j

Meedje85
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-10-23

Re: Stappenteller of tracker voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:18

Oh wat leuk dit topic! De aanleiding is natuurlijk minder leuk.
Ik heb het me ook vaak afgevraagd. Ik zal eens gaan kijken of ik de tractive van de honden ook voor de paarden kan gebruiken.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 18:01

Meedje85 schreef:
Oh wat leuk dit topic! De aanleiding is natuurlijk minder leuk.
Ik heb het me ook vaak afgevraagd. Ik zal eens gaan kijken of ik de tractive van de honden ook voor de paarden kan gebruiken.

Ben benieuwd waar jij op uit gaat komen :)