uitmesten stallen makkelijker maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 15:56

Hoi Allemaal,

Het uitmesten gaat vanwege rugklachten de laatste tijd een stuk lastiger. Om het mezelf wat makkelijker te maken ben ik aan het kijken wat ik het beste zou kunnen doen. Op dit moment hebben we drie stallen (paarden snachts op stal) en mestten we de stallen uit met een greep/mestvork en een grote groene kruiwagen om het weg te brengen naar de mesthoop.

Graag hoor ik van jullie tips, ervaringen, nadelen van bijv. elektrische kruiwagens, minidumper etc. of misschien wel heel iets anders?
-Ik zie bijv mestdumpers met een metalen bak. Hoe houdt zich dit met de urine/mest? Hoe is de Accu?Makkelijk te vervangen? sterk genoeg? Wel of geen rupsband?enz. enz....

Ben benieuwd en alvast bedankt voor de reacties!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:36

Kleinere mestvork gebruiken en kleinere kruiwagen scheelt ook een stuk. Je doet er wat langer over, maar veel minder belastend voor de rug.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:39

Staat je paard op gewoon stro of wat anders?
Gewoon stro is veel meer werk dan strokorrels, vlas, houtkrul.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:39

Wat heb je voor stalbedekking liggen? Ik vind vlas bijvoorbeeld veel makkelijker uitmesten dan gehakseld stro.
Kennis van mij heeft zo’n elektrische kruiwagen en is er helemaal gek op.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:08

Als eerst zou ik kijken naar iemand die het uitmesten een paar weken van je kan overnemen zodat je rug rust krijgt om te herstellen.

Die tijd kan je gebruiken om verbeteringen in je materiaal aan te brengen.

Zoals hiervoor ook gezegd is vlas, houtkrullen of strovezel veel lichter werk dan stro.
Wat voor gereedschap gebruik je? Zijn de stelen lang genoeg. Laad je ze niet te vol?

Kruiwagen vanuit je knieën tillen en niet zo vol/zwaar laden.
Mestboys zijn echt knudde voor je rug, wie ooit bedacht heeft dat het fijn is om met zo’n mini hartje drollen in een bakje te schuiven.

Er zijn kwa kruiwagens echt veel mogelijkheden maar alles hangt af van de omstandigheden waarin je ze gebruikt.
Met achteraan zwenkwieltjes scheelt tillen maar dat werkt alleen als je een redelijk gladde vloer hebt en niet hoog de mesthoop op moet.
Rupsbanden juist op oneffen terrein waar ze goed grip op hebben.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:01

Wat zijn de rugklachten? Overbelasting? Spieren niet sterk genoeg? Verkeerde beweging? Dat maakt nogal uit. Is het tijdelijk of chronisch?

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:24

Ik gebruik ook een elektrische kruiwagen vanwege artrose. Scheelt echt enorm in de belasting.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:33

Ik heb al 20 jaar rugklachten (hernia's gehad). Uitmesten doe ik weinig , het is hier vooral stront uit de paddocks scheppen. Dit doen we 4x per dag dus het zijn niet zoveel hopen (6 paarden totaal). Deze beurten zijn voor ons als klant alleen op zondag, de rest is volpension.

Ik gebruik zo'n plastic (die leuke gekleurde) lichtgewicht mest vork. Helaas hebben we alleen kleine kruiwagens maar ik zweer bij een grote groene met 2 wielen. Dan is het gewicht veel beter verdeelt.
Op mijn vorige stal draaide ik wel uitmest diensten. Dan lukte het nog aardig om 5 stro boxen te mesten en dan degene die niet al te smerig waren. Wij draaiden de diensten altijd met zijn 2en en dan 1x in de zoveel weken.
Bij stro boxen moet ik een licht gewicht vork hebben met lange steel. Korte stelen gaat niet.

Paddocks mesten met een mestboy is ook geen succes hier. Voor een enkele hoop uit de bak is het geen probleem en dan ook graag eentje met lange stelen.

Verder sport ik 3 a 4x per week om de boel sterk te houden. Maar elke dag uitmesten lukt niet meer. Vandaar ook vol pension.
Wat verder belangrijk is : gooi niet je hele kruiwagen vol , loop een keer extra naar de mesthoop en til hem omhoog vanuit je benen en kiep hem op deze manier ook leeg.
Laat verder je stalgenoten weten dat je rugklachten hebt en dat sommige dingen gewoon niet lukken.
Zo vraag ik soms nog wel eens of iemand even een zak voer uit de auto wil tillen en als het zelf lukt pak ik alijd een kruiwagen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:33

ik heb zelf hele goede tips van de fysiotherapeut gekregen voor een goede werkhouding.
dus zou daar ook even naar toe gaan.
hier helpt een kleine kruiwagen, goede houding, en niet te zwaar scheppen.
kruiwagen niet te vol doen, beter een keer vaker lopen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:34

Iedere dag ballen wippen en natte steek er uit. Niet eens in de week doen, maar iedere dag.

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:13

ellepel schreef:
ik heb zelf hele goede tips van de fysiotherapeut gekregen voor een goede werkhouding.
dus zou daar ook even naar toe gaan.
hier helpt een kleine kruiwagen, goede houding, en niet te zwaar scheppen.
kruiwagen niet te vol doen, beter een keer vaker lopen.

Ik zou inderdaad ook kleinere kruiwagens en scheppen doen, hoe meer je moet werpen/meeduwen hoe zwaarder het gaat worden voor je (rug)spieren, dan is vaker heen en weer lopen toch veel minder belastend voor jezelf.

Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 21:31

Dank jullie wel voor alle tips en ideeën!

Ik heb de paarden op vlas staan. Vroeger altijd een sterke rug gehad. Rugpijn was mij onbekend. Maar ja...ik word een jaartje ouder :-) Dus een paar maand geleden...auw. En dan besef je dat je maar 1 rug hebt. Dus ik wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken met zwaar werk, zodat ik zo lang mogelijk zonder rugpijn kan blijven rijden. Zeker met mijn jonge merrie waar ik binnenkort mee wil beginnen is een pijnvrije rug wel zo prettig...
Dus ja, elke dag uit mesten. Kar niet te vol, Tillen vanuit mijn benen, rechte rug (deed ik eerder ongemerkt niet altijd)
Ik merk vooral dat het scheppen en dan de draaibeweging om het in de kar te doen niet prettig meer is. Ook bij het laatste uit de kar schudden op de mesthoop merk ik mijn rug steeds vaker.

@ellepel Volgende week ga ik naar de fysio. Ga ik zeker vragen naar tips!
@bussymissy Fijn dat de elektrische kruiwagen goed werkt voor jou! Mag ik vragen welke jij gebruikt?

Zijn er nog ervaringen met mini dumpers? Het automatisch kiepen lijkt mij wel heel ideaal.

thanks alvast!!

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:54

Veilige oefeningen die je nu vast kunt doen voor je rug is:

Ga op je rug liggen op je bed, zet je voeten neer en trek 1 voor 1 je knieën naar je toe en hou eventjes vast en rustig weer terug en dat 10 tot 15x herhalen.

Andere oefening

Nog steeds liggend op je rug zet je voeten neer en ga met knieën naar links zo plat mogelijk naar de zijkant weer terug naar het beginpunt en dan je knieën beiden naar rechts. Zo maak je dus een rustige draaibeweging. Ook dit kun je 10 tot 15x herhalen.

Heb geen haast met de bewegingen, rustig aan dit doen is beter.

Als het niet gaat qua pijn natuurlijk niet doen.

Dit zijn 2 veel voorkomende oefeningen van een fysiotherapeut speciaal voor de rug.

Edit spelfout
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 13-10-23 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:08

Aalmel schreef:
@bussymissy Fijn dat de elektrische kruiwagen goed werkt voor jou! Mag ik vragen welke jij gebruikt?

Ik heb een Zipper waar we 2 grote wielen onder gezet hebben. Maar als je last hebt van het kiepen zou ik kijken naar 1 met een kiepfunctie, want door de accu wordt het nog wat zwaarder.
Verder ga ik mee met de rest. Veel oefeningen doen zelf, lange mestvork gebruiken en je kruiwagen niet te vol doen.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:34

Je schrijft dat je werkt met een kar, niet met een kruiwagen? Kruiwagen kiept over het algemeen wel fijner dan een kar ws? Een kruiwagen neem je makkelijker mee de stal in dan een kar , dan hoef je ws ook minder te draaien om de mest er in te gooien?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:32

Zit de pijn echt in het rijden en kiepen van de kruiwagen of ook in het mesten zelf?
Een elektrische kruiwagen met kiepfunctie moet heel fijn werken, er zijn ook ergonomisch gevormde kruiwagens zonder motor die kunnen kiepen, zoals de Chuko.
Met mesten zelf zorg voor een voldoende lange steel, zodat je niet gebukt hoeft te staan omdat de steel (of mestboy) niet langer is. Niet teveel tegelijk scheppen en niet met een volle kruiwagen heen en weer. Desnoods de stallen niet achter elkaar mesten maar steeds iets tussen door doen met een andere houding.
De mesthoop dichterbij maken voor een kleinere afstand of groter maken zodat je deze nadien niet meer op hoeft te steken? Als je zelf je mest eens in de zoveel tijd weg moet brengen kun je bv ook je mest direct naast de stal op een kar rijden (met de elektrische kruiwagen) en direct wegbrengen (ook hiervoor zijn er kiepkarren), dan heb je het maar 1x vast ipv 2x

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:23

Citaat:
Ik merk vooral dat het scheppen en dan de draaibeweging om het in de kar te doen niet prettig meer is

dan heb je denk ik lage rugklachten, en ik herken dat wel hoor.
zorg er voor dat je die draai met je bovenlichaam niet hoeft te maken.

de kruiwagen net even anders neerzetten en als je omhoog schept even een stap met je voeten mee doen zodat je weer met je rug recht staat.
vooral dat draaien van de rug is niet zo goed om te doen.
probeer er actief aan te denken hoe je beweegt.
altijd wat lastig uit te leggen zo via internet

heb een filmpje over oppakken van de kruiwagen
https://m.youtube.com/watch?v=TceUqIY04fE
leegkiepen
https://m.youtube.com/watch?v=Kq4iEYDFWYo

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:35

Een heel ander soort tip is het zindelijker maken van je paard(en). Ik had twee paarden (een ruin en een merrie) die alleen 's nachts binnen stonden, elk in een eigen box. Omdat ik heel slecht loop was uitmesten een ellende en ik ben dus op zoek gegaan naar manieren om het makkelijker te maken.

Door te kijken waar een paard mest en plast kun je in een box een verschuiving aanbrengen. Door steeds de mest op een hoop te gooien in de hoek waar hij/zij toch al mest, hebben wij onze paarden eigenlijk best snel 'geleerd' om alleen daar te mesten. (paar weken). Door de stal slechts voor de helft dik in te strooien (stro met een onderlaag van hennep) werd daar geplast (want inderdaad, de meeste paarden vinden dat gespetter niet fijn). Elke dag een paar minuten kwijt aan fatsoeneren van het stro-eiland en de mest eventueel beter ophopen, en eenmaal per week alles uitmesten. Dat ging echt prima en heel snel, omdat je de mest niet tussen het schone stro hoeft uit te zoeken. Er bleef altijd wel veel schoon stro over. Maar onze dieren staan alleen 's nachts binnen.


In de wei gaan de meeste paarden van nature eigenlijk naar vaste mestplekken, daar eten ze dan ook niet. Ook niet als je de mest weghaalt, en zelfs niet als er een tijd geen paard heeft gelopen.

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:10

Hoi TS, Plaats ook zoveel mogelijk al het gewicht boven de kruiwagenband. Dit scheelt heel erg tijdens het lopen met de kruiwagen en het kiepen gaat hierdoor ook een stuk makkelijker. Ik probeer zelf altijd de kant van de handvaten vrij te houden.

Een thaise massage vind ik ook een aanrader, overigens niet te vergelijken met de bekende nederlandse ontspanningsmassages. Het is niet echt voor de lekker maar werkt wel echt top.
Sindsdien is het bij mij niet meer in mijn onder rug geschoten en dat gebeurde het laatste jaar steeds vaker (3x).
Mijn paard sprong na de eerste massage ook meteen een stuk makkelijker in de linkergalop.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:02

Ik mest dagelijks met een kruiwagen en lange riek. Eens per week haal ik de hele stal leeg en dat doe ik met het shoveltje. Deze zet ik voor de staldeur neer en schep dus alles in de shovel bak (aangezien de shovel niet in de stallen kan komen om volledig automatisch te mesten). Als ik pijn heb in mijn onderrug laat ik het dagelijks mesten met de kruiwagen achterwege en pak ik een keer vaker het shoveltje. Merk dat dat voor mij best een verschil maakt in rugklachten.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:30

Ik lees even mee. Goede tips komen voorbij. Maar hoe kun je nou echt goed potten? En slaan jullie wel eens een dagje over?
Edit:Gaat om gehakseld stro box

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:04

Ik sla gerust 1 of meerdere dagen over. Wel goed bij strooien. Heb een normale strostal.

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:08

Het gebruiken van onderstaande kruiwagen scheelt enorm voor mij!

https://www.kruizinga.nl/kruiwagen/matador-ergonomische-kruiwagen/6313716/nieuw/6313716?qty=1&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnOipBhBQEiwACyGLukecT3xLpvoGJiQoETXQ-tIyDdPTLL5aVi9vwYboY8wypU2fVnAOZxoCpIUQAvD_BwE

Daarnaast gebruiken wij nu paardenmatrassen (van die dikke matten) met een dun laagje vlas en alleen achterin een 'wc' van vlas, dus bij het doen van de stal hoef je eigenlijk alleen de poepjes en wat nat vlas weg te scheppen dagelijks.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:13

Ik heb een potstal gehad. Was een inloopstal, geen idee of het met boxen ook werkt. Maar ik gooide in het najaar als het natter werd er een paar pakken vlas, zaagsel en stro in. Elke dag even de drollen er uit en zo nu en dan een nieuwe laag strooisel er overheen.

Natuurlijk moet je af en toe wel de echt natte plekken weghalen. Maar dat kan misschien dan wanneer je weer beter in vorm bent?

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: uitmesten stallen makkelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:30

@kim toen ik op stro stond en zelf mestte, kwam dat toch neer op elke dag. Ook al nam ik me voor niets te doen of alleen maar de mest (maar misschien moet ik dat dan af en toe los laten)
@tennan Zou zo'n matras ook in een box werken (gaat zo googelen)
En @koper, zoiets hoop ik dan ook uit te komen. Dat je het op mindere dagen laat zitten en met 4/5 keer af kan of zoiets