Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:27

Ik vind dat wel bizarre verschillen hoor, als je er van uitgaat dat een midibaal rond de 100 kg weegt, en een gewoon baaltje zo'n 15-25 kg.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:59

Paard eet ongeveer 12-16 kg hooi per dag (1 klein baaltje). Ik heb twee paarden dus 24-32 kg hooi per dag. Met een midibaaltje doe ik 3 dagen. Soms 4.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:31

Princesj schreef:
Ik weeg elke midibaal, er kan een verschil in gewicht in zitten van bijna 100kg. Dat maakt natuurlijk wel een verschil in hoe lang je er mee zal doen.

Een verschil van 100 kilo op een baal die gemiddeld (maar) 120/130 weegt?
Dat is bijna het dubbele.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:39

Brainless schreef:
Princesj schreef:
Ik weeg elke midibaal, er kan een verschil in gewicht in zitten van bijna 100kg. Dat maakt natuurlijk wel een verschil in hoe lang je er mee zal doen.

Een verschil van 100 kilo op een baal die gemiddeld (maar) 120/130 weegt?
Dat is bijna het dubbele.


Ik heb ze tussen de 80 en 180 gehad, dus ja. Het zijn zeker bizarre verschillen, maar wel iets om dus rekening mee te houden. Beter is het dus om goed te weten wat voor porties je voert qua gewicht, dan uit gaan van een voersnelheid op een baal.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:42

Porties? De mijne krijgen gewoon onbeperkt in slowfeeders en ik weet per baal hoe zwaar ze zijn.
Ik heb nu baaltjes die heel mooi droog stengelig hooi bevatten en tussen de 120 en 130 kilo zijn.
Lichter dan 110 heb ik ze nog nooit gehad.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:01

Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegd := Ze krijgen onbeperkt en eten gewoon wat ze nodig hebben. Worden ze te vet dan moet er iets aangepast worden. Worden ze te mager dan moet er iets aangepast worden.

Het moet mooi hooi zijn. Mag in plastic zitten, maar dan wel echt goed droog spul en niet van dat apenhaar of die zure zooi. Het gewicht van wat ze eten vind ik echt totaal niet interessant :=

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:04

pmarena schreef:
Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegd :=

Ik wil het wel ongeveer weten, net zoals bij gewone baaltjes.
Ik ga niet teveel betalen voor een (te)kleine baal.

Ik heb nu ook extra mooie hooibaaltjes, zijn rijker dan wat ik uit de midibalen voer.
Ik mocht ze komen halen voor 4E per baal en ze zijn 22+ kilo , kreeg ook baaltjes aangeboden voor 4E die 17/18 kilo wegen, het verschil lijkt klein, maar als je 50 baaltjes koopt scheelt dat 200 kilo hooi.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:14

Tja ach het maakt mij niet zoveel uit, als het er op het oog goed uitziet ga ik niet op zoek naar manieren om te wegen hoor :)

Hooi verschilt sowieso nogal qua prijs natuurlijk.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:19

pmarena schreef:
Tja ach het maakt mij niet zoveel uit, als het er op het oog goed uitziet ga ik niet op zoek naar manieren om te wegen hoor :)

Hooi verschilt sowieso nogal qua prijs natuurlijk.

Als je ze rolt of een keer omkiept kun je wel een redelijke inschatting maken.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:21

De midibalen worden gewogen door mijn voerleverancier, dus dan weet ik wel hoe zwaar ze zijn en wat de voedingswaarde is.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:21

pmarena schreef:
Ik vind dat wel bizarre verschillen hoor, als je er van uitgaat dat een midibaal rond de 100 kg weegt, en een gewoon baaltje zo'n 15-25 kg.

Het lijkt mij ook niet kunnen. Ja als natte kuil inzit zou hij veel meer kunnen wegen, maar niet met hooi.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:38

Ik voer ook onbeperkt maar dan wel met een heel groot hooinet eroverheen. Overdag staan ze in het weiland.
Wij hebben balen van eigen land en die van het najaar zijn veel zwaarder dan van juni.
Omdat iedereen heel druk nog was met hooien/kuilen heeft het minder lang gelegen en het gras was dus ook veel natter.
Overigens is voeren op het oog m.i. belangrijker dan afwegen wat hooi betreft.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:20

pmarena schreef:
Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegd := Ze krijgen onbeperkt en eten gewoon wat ze nodig hebben. Worden ze te vet dan moet er iets aangepast worden. Worden ze te mager dan moet er iets aangepast worden.

Het moet mooi hooi zijn. Mag in plastic zitten, maar dan wel echt goed droog spul en niet van dat apenhaar of die zure zooi. Het gewicht van wat ze eten vind ik echt totaal niet interessant :=

Dat versschil wat genoemd wordt in kilo's kan helemaal niet met hooi. Zo;n verschil krijg je als je hooi tegenover nattere kuil zet.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:30

Rizette schreef:
pmarena schreef:
Ik heb geen idee hoe zwaar hooi is dat hier binnenkomt en het interesseert me ook totaal niet eerlijk gezegd := Ze krijgen onbeperkt en eten gewoon wat ze nodig hebben. Worden ze te vet dan moet er iets aangepast worden. Worden ze te mager dan moet er iets aangepast worden.

Het moet mooi hooi zijn. Mag in plastic zitten, maar dan wel echt goed droog spul en niet van dat apenhaar of die zure zooi. Het gewicht van wat ze eten vind ik echt totaal niet interessant :=

Dat versschil wat genoemd wordt in kilo's kan helemaal niet met hooi. Zo;n verschil krijg je als je hooi tegenover nattere kuil zet.


Dat ligt er maar aan wat je hooi noemt. Komt het van koeienland (die veel melk moeten geven) dan is het minder geschikt voor paarden. Laat je het een flinke poos doorschieten en heb je kruiden er in, is dat veel beter voor paarden, ook wat natter. In het voorjaar zit er weer meer voeding in vergeleken met het najaar.
Je kunt het m.i. alleen vergelijken als je blijft testen en zelfs dan verschilt het per paard/ras.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:10

Het ging om de kilo´s van een midibaal.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:40

Rizette schreef:
Het ging om de kilo´s van een midibaal.

En hoe lang je daar van kunt voeren
Niks meer of minder er wordt weer behoorlijk afgedwaald.

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:39

Princesj schreef:
Ik weeg elke midibaal, er kan een verschil in gewicht in zitten van bijna 100kg. Dat maakt natuurlijk wel een verschil in hoe lang je er mee zal doen.


Eigenlijk zou dat normaal weinig verschil maken, aangezien het vooral een verschil in vochtgehalte zal zijn, en water heeft geen voedingswaarde, dus mag je eigenlijk niet meerekenen. De ene baal kan wel wat groter of kleiner zijn, of meer of minder geperst, maar die verschillen zullen niet zo groot zijn.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:47

Nouja op een rol hooi van rond de 100 kg, waarvan het formaat van de rol en de hooikwaliteit wel vergelijkbaar lijkt qua vochtigheid, geloof ik best dat 20 kilo nog een normaal verschil kan zijn. Maar 100 kg...?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:24

pillow schreef:
pmarena schreef:
Ik vind dat wel bizarre verschillen hoor, als je er van uitgaat dat een midibaal rond de 100 kg weegt, en een gewoon baaltje zo'n 15-25 kg.

Het lijkt mij ook niet kunnen. Ja als natte kuil inzit zou hij veel meer kunnen wegen, maar niet met hooi.


Fijn of langstengelig grof hooi maakt ook uit in gewicht. Fijner korter spul kunnen ze veel strakker persen dan langstengelig grof spul. Die balen zijn vaak duidelijk lichter

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:49

joyce B schreef:
Fijn of langstengelig grof hooi maakt ook uit in gewicht. Fijner korter spul kunnen ze veel strakker persen dan langstengelig grof spul. Die balen zijn vaak duidelijk lichter

Wat hier al gezegd is, dat kan eens 20 kg schelen, maar geen 80 kg. Een midibaal van 180 kg is bij mij geen midibaal meer.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:27

Eerder hadden we ronde midi balen van ca 110/120 kg.
De partij erna was veel lichter, nl 80/90 kg
Maar grover hooi en slap opgerold.

Ook hebben we vierkante midi balen, deze wegen 150 kg.

Qua droogheid zijn ze gelijk

Toen beide merries (waarvan 1 met veulen) en gras bij deden we ca 5 dagen met een baal.
Merrie met veulen is over gegaan op de vierkante (rijker hooi) en deed de eerste tijd 7 dagen met een baal.
Laatste baal was het gras echt wel op en deed de er 5 dagen mee samen met het veulen.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:46

pillow schreef:
joyce B schreef:
Fijn of langstengelig grof hooi maakt ook uit in gewicht. Fijner korter spul kunnen ze veel strakker persen dan langstengelig grof spul. Die balen zijn vaak duidelijk lichter

Wat hier al gezegd is, dat kan eens 20 kg schelen, maar geen 80 kg. Een midibaal van 180 kg is bij mij geen midibaal meer.

Of kletsnat

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Hoe lang doen jullie met een midibaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 10:59

Hi allemaal,

Super dank voor alle reacties! Jullie gaan hoe dan ook veeeel sneller door de balen heen. Met twee paarden gebruik ik er hier nu één per anderhalve of twee weken. Ze staan wel overdag nog op de wei en vooralsnog krijgen ze er iedere keer nog een verse strook gras bij.
Ze zijn niet dun ofzo, maar misschien dat ik wel bij moet voeren op de weide? 'S nachts krijgen ze hoe dan ook onbeperkt op stal, ze hebben altijd nog een hoopje over als ik ze in de ochtend buiten zet. Ik heb er wel één die sneller dun wordt, dus vandaar mijn twijfel over bijvoeren. Ik vermoed alleen dat ze gras hoe dan ook verkiezen boven kuil.

Voor nu heb ik in ieder geval 20 balen besteld. Daar kan ik wel even mee door.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:03

hier krijgen ze op de pensionstal 8 kg ruwvoer en de rest voer ik zelf bij.
onze voedingsdeskundige heeft gezegd hou de vuistregel aan dat ze 2kg hooi per 100kg lichaamsgewicht nodig hebben. zelf heb ik er 2 staan waarvan de merrie ook drachtig, hierdoor gaat er per dag 10kg doorheen. misschien dat de vuistregel je een indicatie kan geven

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:08

kimwilliam schreef:
hier krijgen ze op de pensionstal 8 kg ruwvoer en de rest voer ik zelf bij.
onze voedingsdeskundige heeft gezegd hou de vuistregel aan dat ze 2kg hooi per 100kg lichaamsgewicht nodig hebben. zelf heb ik er 2 staan waarvan de merrie ook drachtig, hierdoor gaat er per dag 10kg doorheen. misschien dat de vuistregel je een indicatie kan geven

Dan heb je het over droog hooi niet over nattere balen, dat maakt veel verschil. Hoe natter hoe meer kilo's