Weide bloten of klepelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Griet35A

Weide bloten of klepelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 12:16

Als de paarden van de wei gaan, willen we alles terug mooi gelijk maken zeker de mestplekken waar ze het gras niet meer van eten. Bloten jullie of klepelen jullie de wei? Halen jullie de mest eruit voor er wordt gebloot of geklepeld of laten jullie dit liggen en gaan jullie er met de weidesleep over?Wij zijn van plan een minitractor te kopen (2 ha weides) maar weten nog niet goed welke machines we er best bijnemen. Een klepelmaaier heeft alvast meer pk nodig dan een bloter.

Brittneyx

Re: Weide bloten of klepelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:20

Ik houd alles tijdens het jaar bij met de bosmaaier (mestplaatsen) en in het najaar alles bloten en met de sleep erdoor!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:46

schaapjes erop!!

delist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:46

Een klepelmaaier wordt normaal gezien meer voor slootkanten enz gebruikt, deze kan ook wat dunnere takken enz klepelen. Voor een normale wei die ook redelijk vlak is zou je een bloter kunnen gebruiken, deze versnippert ("mulchen") echter wel je gras. Als je het gemaaide gras niet wilt gebruiken voor hooi en er niet teveel ander "struikgewas is staat is dit een prima optie. Ik sta op het punt om ook naar een nieuwe mini tractor te gaan kijken, deze heeft echter gewoon een cyclomaaier, deze versnippert niet, en van het gemaaide gras kun je dan nog hooi maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:54

Wij bloten het en dan met de sleep er over.
Werkt voor ons fijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:06

Hier een minitractor met een bloter met 2 messen, die maalt alles keurig fijn en verspreidt ook mest en composthoopjes die ik overal neergooi zo af en toe. Gaat als een tierelier.