Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerBells

Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-23
Woonplaats: Arnhem

Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 14:17

Wij hebben pas een veulen gekocht (geb.dat. 14-05-'23).
Hij zal het komende jaar bij de kudde blijven staan waar hij geboren is.
Kudde bestaat uit veulens, jaarlingen, en volwassen paarden.
Nu vraag ik mij toch af, wat mist hij als hij niet naar de opfok gaat?
Wij zullen hem, samen met de fokker het komende jaar natuurlijk zelf ook van alles leren.
Maar ben toch nieuwsgierig.

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:20

zo'n kudde met verschillende leeftijden is juist heel goed denk ik. Daar leren ze meer van dan alleen met leeftijdsgenoten. Zeker als er ook wel speelkameraadjes zijn. Je Kudde klinkt ideaal. Veel succes!

Sabbientje

Berichten: 4712
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:24

Hij mist helemaal niets. Hij krijgt nu precies wat hij nodig heeft.

Opfok is vooral nodig als je geen ruimte hebt om het veulen zelf in een kudde te houden. Bijvoorbeeld op een manege/ pensionstal waar in de winter weinig weidegang/paddockruimte is om hem voldoende te laten bewegen.

veranadautje
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:25

Ik zie ze juist liever in een gemengde kudde dan in een kleuterklas zonder leiding.

Wij hebben een veulen van eind mei inde kudde

Deze kudde heeft de leeftijd van

4 maanden hengst
3,5 jaar ruin
7 jaar merrie
9 jaar merrie
17 jaar ruin
25,5 jaar merrie

Hij speelt heerlijk met de puber van 3,5 en krijgt de opvoeding van de oudere.Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 470
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:25

Er vanuit gaande dat hij niet de enige hengst/ruin is in de groep, niks. Wat leeftijdsgenootjes om te spelen en verschillende leeftijden voor wat opvoeding zijn een prima uitgangspunt. Daarnaast een fokker die het jonge spul aanhoudt dus ook wel zal weten wat ze nodig hebben om goed op te groeien.

Blijft hij daar maar 1 jaar dan kan niet in de opfok zetten een nadeel zijn. De meeste opfokbedrijven scharen geen jaarling of ouder hengsten/ ruinen in. Dus dan moet je daarna wel iets geschikts kunnen vinden voor een jaarling.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:53

Ik heb een plekje 2 merries waar we 2 veulens gefokt hebben. Die zijn nu anderhalf, je kunt in het topic in mijn onderschtrift precies lezen hoe of wat. Maar even samengevat; ze spelen leuk samen, terwijl de oudere merries ze een beetje opvoeden en normaal kuddegedrag leren. Ook leren ze veel dingen door naar de oudere te kijken. Je ziet ze dan gewoon denken "oh oke het zal wel normaal zijn." Ze gaan al mee op buitenrit als handpaard, zijn superbraaf met enten (aldus de da), en 1tje kan bijvoorbeeld al inparkeren naast een krukje. Gewoon allemaal spelenderwijs.Als ik ooit nog een veulen fok doe ik het denk ik weer zo. Enige nadeel, dieren uit de opfok hebbenvaak minder contact met mensen en zijn daardoor wat schuwer. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat liever hebben dan mijn jaarling, want die is zo vertrouwd met mensen dat ze er soms even aan herrinnert moet worden om respectvol te blijven.

MyWishMax

Berichten: 25410
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:04

Sabbientje schreef:
Hij mist helemaal niets. Hij krijgt nu precies wat hij nodig heeft.

Opfok is vooral nodig als je geen ruimte hebt om het veulen zelf in een kudde te houden. Bijvoorbeeld op een manege/ pensionstal waar in de winter weinig weidegang/paddockruimte is om hem voldoende te laten bewegen.


Of wanneer er geen leeftijdsgenootjes zijn. Niet elke opfok heeft alleen maar jonkies bij elkaar staan, er zijn er ook gewoon waar verschillende leeftijden door elkaar staan en waar er volwassen paarden bij staan. Alleen maar jonkies is niks, maar maar 1 veulen in kudde vind ik ook niks. Net als het schuwe, dat hangt zowel van karakter af als van de opfok en eigenaar. Zat opfokken waar ze gewoon dagelijks in handen komen hoor.

Het buiten staan is 1 van de belangrijkste dingen, het liefst gewoon continu. Maar ik vind leeftijdsgenootjes toch ook erg belangrijk, naast oudere dieren als opvoeders. En vooral jong laten zijn en niet te veel ermee doen. Gewoon wat dingen aanleren is helemaal goed en fijn, maar degene waar echt meerdere keren per week of elke dag allerlei dingen mee gedaan worden vind ik toch echt niet prettig als ze ouder zijn, sommige erg afgestompt al en aan andere merk je toch wat. Ligt natuurlijk ook aan hoe je alles doet, maar ook gewoon vrij en jong zijn vind ik erg belangrijk.

Maar goed, ruimte en beweging is het allerbelangrijkste. Dus ook geen kleine paddock waar ze de winter in staan, of lange tijd in een box.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:52

Dat is nog een mooie toevoeging idd mywishmax, je moet wel de zelfbeheersing hebben om niet elke dag uren te gaan tutten. Ik heb zelf de 2 volwassen paarden nog dus druk zat. Heel af en toe heb ik een gekke bui en doen we wat vrijheidsdressuur. Inparkeren naast een krukje is in 3 sessies van 5 min aangeleerd. Ze gaan wel regelmatig mee als handpaard maar dat vind ik toch een ander soort belasting. Of denk jij dat ze daar ook afgestompt van raken? Ik ben oprecht benieuwd! Voel me nu namelijk rot als ik madam niet meeneem want ze staat bij het hek te dringen dat ze zo graag mee wil.

TinkerBells

Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-23
Woonplaats: Arnhem

Re: Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 07:48

Dank jullie wel allemaal.
Ik denk dat ik hem er lekker laat dan

Alles gebeurt gedoseerd, en de fokker weet idd wat ze doet.

TinkerBells

Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-23
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 07:49

3heathcliff5 schreef:
Blijft hij daar maar 1 jaar dan kan niet in de opfok zetten een nadeel zijn. De meeste opfokbedrijven scharen geen jaarling of ouder hengsten/ ruinen in. Dus dan moet je daarna wel iets geschikts kunnen vinden voor een jaarling.


Wat bedoel je precies?

MyWishMax

Berichten: 25410
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:05

Gypsy schreef:
Dat is nog een mooie toevoeging idd mywishmax, je moet wel de zelfbeheersing hebben om niet elke dag uren te gaan tutten. Ik heb zelf de 2 volwassen paarden nog dus druk zat. Heel af en toe heb ik een gekke bui en doen we wat vrijheidsdressuur. Inparkeren naast een krukje is in 3 sessies van 5 min aangeleerd. Ze gaan wel regelmatig mee als handpaard maar dat vind ik toch een ander soort belasting. Of denk jij dat ze daar ook afgestompt van raken? Ik ben oprecht benieuwd! Voel me nu namelijk rot als ik madam niet meeneem want ze staat bij het hek te dringen dat ze zo graag mee wil.


Nee hoor, zo te lezen absoluut niet. 5 minuten is juist mooie tijdsduur. En soms gewoon in bescherming nemen (klinkt heftiger als ik bedoel haha) en niet meenemen ook al staan ze te dringen haha. Net als wanneer ze onder het zadel zijn, degene die van alles aanbieden moet je af en toe wel afremmen om het leuk te houden en ze te beschermen. Hand paard geen ervaring mee, maar lijkt me juist makkelijker dan in je eentje te moeten gaan wandelen of in bak bezig te zijn, want ook steun van ander paard. En lekker rechtuit kilometers maken.

Zowel in opfok als ergens anders hoef je er niet 2,3 of 4 jaar vanaf te blijven, dat is andere uiterste waar ik ook niet voor ben. Zelfs elke dag even simpel in de hand komen geeft echt geen problemen. Degene die ik dus heb meegemaakt, en ik dus nooit zou kopen bijvoorbeeld, zijn degene die meerdere keren per week van alles meegedaan wordt en lessen mee gevolgd worden. Want die les is geen 5 minuutjes en die trainingen vaak ook niet. Het is dan bijna een trainingschema, met die dag dit, die dag dat, dan moet hij rust en die dag kunnen we dat weer doen. Dan zie je toch dat er wat problemen komen omdat er meer gevraagd wordt als de hoofden aankunnen. Sommige gaan in verzet en andere geven op en worden zo afgestompt. Dan gedraagt zo'n dier zich ineens niet meer als een jong paard, maar zou je denken dat het al een 10 jarige is bij wijze van. Dan worden ze braaf genoemd en zijn ze al zo lekker veel gewend, terwijl het gedrag in mijn ogen juist niet positief is. Geen karakter en eigen inbreng meer om het maar zo te noemen. Of er komt een moment dat ze wel ineens in verzet komen en dan ook heel heftig.

Het is lastig uit te leggen, maar je merkt echt verschil.

3heathcliff5
Berichten: 470
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:16

TinkerBells schreef:
3heathcliff5 schreef:
Blijft hij daar maar 1 jaar dan kan niet in de opfok zetten een nadeel zijn. De meeste opfokbedrijven scharen geen jaarling of ouder hengsten/ ruinen in. Dus dan moet je daarna wel iets geschikts kunnen vinden voor een jaarling.


Wat bedoel je precies?

De meeste opfokbedrijven maken groepen met de veulens die de hele opfokperiode bij elkaar blijven. Een jaar later een nieuwe aan de groep toevoegen doen ze daarna niet meer. Zeker met een jaarlinghengstje kan dan nog een plekje vinden een bijna onmogelijke opgave zijn.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wel/geen opfok, voor en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:54

ik zit nog in dubio, ik heb straks mijn merrieveulen alleen met een oude merrie staan, misschien moet ik voro het eerste jaar zien er een ponyvriendje bij te lenen of een veulen van iemand anders stallen. maar dan liever wel iemand die komt helpen als de hoefsmid komt ed. Liever niet te veel extra werk, wat dat betreft is maar 2 wel heel fijn