Gewichtsbepaling paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Gewichtsbepaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 22:17

Ik kwam deze manier tegen om het gewicht in te schatten van een paard: https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... g-paarden/

Nu ben ik benieuwd of er Bokkers zijn die op deze manier wel eens het gewicht bepaald hebben maar daarnaast ook het daadwerkelijke gewicht van het paard weten. Kwam dit enigszins bij elkaar in de buurt?

Of: Als je het gewicht van je paard weet (eerder eens gewogen) en je hebt binnenkort eens tijd, zou je eens willen meten en kijken of je qua gewicht een beetje hetzelfde uit komt op deze manier?

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:26

De pavo geeft dit ook aan. Die hebben een berekening. Even gekopieerd uit hun inshape programma: : [borstomtrek (cm) x borstomtrek (cm) x lengte (cm)] : 11.877 = gewicht

Ik heb het gecheckt in combi met hun lint en licht best wel bij elkaar. Ik heb ze helaas nog niet echt gewogen.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Gewichtsbepaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 23:24

Hier lag het lint en het daadwerkelijke gewicht bijna 100kg van elkaar vandaan. Deze methode heb ik echter nooit geprobeerd maar waarom niet een keer iemand laten komen om hem gewoon te wegen? Paardenmeter doet dit onder andere.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gewichtsbepaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 00:42

Ik zeg altijd dat ik het heel goed kan inschatten. Toen er een mobiele weegschaal op stal kwam, bleek ik er steeds heel dicht bij te zitten!
Poeh, als je een grote mond hebt en je zit goed. :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 06:03

XxDiandraxX schreef:
Hier lag het lint en het daadwerkelijke gewicht bijna 100kg van elkaar vandaan. Deze methode heb ik echter nooit geprobeerd maar waarom niet een keer iemand laten komen om hem gewoon te wegen? Paardenmeter doet dit onder andere.


En dan heb je het over een meetlint waar je gewicht af zou kunnen lezen?
Ja dat is wel een keer een optie, maar het gaat om meerdere paarden die regelmatig wisselen :)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:43

Haha goede topic, ik zie nu dat ik het toendertijd fout heb uitgerekend. Ik nam schoft hoogte ipv lengte :D Ik ga vandaag kijken of ik de lengte even kan meten en dan opnieuw uitrekenen en kijken hoeveel dit verschilt met mijn andere berekening.

Ik gokte mijn Shetlander altijd op 225/250kg, nu moest hij laatst voor zijn gebit naar de kliniek dus ook even op de weegschaal, blijkt hij 163kg te wegen. Laten we het zo zeggen hij is hier nooit iets te kort gekomen _/-\o_

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 10:19

SandraWierda schreef:
Haha goede topic, ik zie nu dat ik het toendertijd fout heb uitgerekend. Ik nam schoft hoogte ipv lengte :D Ik ga vandaag kijken of ik de lengte even kan meten en dan opnieuw uitrekenen en kijken hoeveel dit verschilt met mijn andere berekening.

Ik gokte mijn Shetlander altijd op 225/250kg, nu moest hij laatst voor zijn gebit naar de kliniek dus ook even op de weegschaal, blijkt hij 163kg te wegen. Laten we het zo zeggen hij is hier nooit iets te kort gekomen _/-\o_



Haha! Ik ben benieuwd waar je op uit komt vanavond :D

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:20

Voor degenen die Duits kunnen, deze methode is door dierenartsen ontwikkeld en schijnbaar zeer nauwkeurig. Ik heb mijn paard ermee gemeten/berekend maar heb haar helaas recent niet op een weegschaal gehad.

https://carevallo.com/gewichtsberechnung

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:12

Ilsiie schreef:
Voor degenen die Duits kunnen, deze methode is door dierenartsen ontwikkeld en schijnbaar zeer nauwkeurig. Ik heb mijn paard ermee gemeten/berekend maar heb haar helaas recent niet op een weegschaal gehad.

https://carevallo.com/gewichtsberechnung


Oh leuk als ik dan toch aan het meten ben die ook even invullen :j

Wordt vervolgt :D

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:34

SandraWierda schreef:
Ilsiie schreef:
Voor degenen die Duits kunnen, deze methode is door dierenartsen ontwikkeld en schijnbaar zeer nauwkeurig. Ik heb mijn paard ermee gemeten/berekend maar heb haar helaas recent niet op een weegschaal gehad.

https://carevallo.com/gewichtsberechnung


Oh leuk als ik dan toch aan het meten ben die ook even invullen :j

Wordt vervolgt :D


Leuk!
Wel even opletten, het is niet de stokmaat die gevraagd wordt maar de afstand van schoft (langs de buik) tot de grond :) er is op youtube ook een handleiding filmpje beschikbaar;

Dit filmpje

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Gewichtsbepaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:39

De methode die TS geeft gebruiken wij al jaren. Wij hebben ooit ook weleens zo'n meetlint gehad maar die werkt bij Shetlanders echt totaal niet. Zat er al snel 100 kg naast.
De berekening in de link kwam het dichtst in de buurt.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:49

Ilsiie schreef:
Leuk!
Wel even opletten, het is niet de stokmaat die gevraagd wordt maar de afstand van schoft (langs de buik) tot de grond :)



Haha dat is bij mijn haflinger nagenoeg hetzelfde :D (geen schoft)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:09

Even terug gekeken dit was de formule die ik voorheen gebruikte
((Borstomvang in cm x 4,3) + (Stokmaat in cm x 3)) - 785 kg = het gewicht in kilo’s.
(185x4,3)+(137x3)-785kg= (795,5+411)-785kg=421,5kg

Goed helaas krijg je bij het uitgebreide invul scherm geen uitslag je kunt dan telefonisch met hun het resultaat bespreken.

[borstomtrek (cm) x borstomtrek (cm) x lengte (cm)] : 11.877 = gewicht
(185x185x150): 11877 = 432kg

Haha bijna hetzelfde als wat ik voorheen had uitgerekend, toen zat ik op 425kg. Ik ga binnenkort even een keertje met Mellow naar een weegbrug waar je ook vracht auto’s aanhangers etc kunt laten wegen. Als ik eraan denk zal ik de uitslag hier ook plaatsen

Deze had ik op 1 van de linkjes ingevuld en dus hetzelfde resultaat als de formule hierboven
Afbeelding

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gewichtsbepaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:13

Het zal overeenkomen met de Duitse variant maar er is tegenwoordig een app op het gewicht van je paard te bepalen. Kost een tientje geloof ik maar bespaard je de moeite van een paardenweegschaal. Is wel nog vrij vers van de pers geloof ik maar wel gevalideerd etc.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:35

Ik ga t eens proberen en uitrekenen. Ik neem n meetlint mee. Mijne zijn van t weekend net op de weegschaal geweest dus ik weet hun gewicht.

Ik weet wel dat een zogenoemd meetlint er echt veel vanaf zit bij m'n paard. Meer dan 100 kilo. Ik heb haar ook achteraf altijd onder gedoseerd met medicatie...

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:46

Tancreda4 schreef:
Ik ga t eens proberen en uitrekenen. Ik neem n meetlint mee. Mijne zijn van t weekend net op de weegschaal geweest dus ik weet hun gewicht.

Ik weet wel dat een zogenoemd meetlint er echt veel vanaf zit bij m'n paard. Meer dan 100 kilo. Ik heb haar ook achteraf altijd onder gedoseerd met medicatie...


Oh ik ben hele benieuwd _/-\o_

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 17:27

Een kleine update :)
Onze paarden zijn vandaag allemaal gewogen. 1 fjord hebben we 3 jaar geleden gewogen op de weegbrug en die woog toen 540 kilo. Qua conditie is die redelijk stabiel en met de meting kwamen we uit op 543 kilo.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:27

Mjetterd schreef:
Een kleine update :)
Onze paarden zijn vandaag allemaal gewogen. 1 fjord hebben we 3 jaar geleden gewogen op de weegbrug en die woog toen 540 kilo. Qua conditie is die redelijk stabiel en met de meting kwamen we uit op 543 kilo.


Oh wauw dat is echt bijna exact, had ik niet verwacht en de rest?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Gewichtsbepaling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:38

Nee :')

Hier was toen gemeten op 580 kg.
Bleek maar 534 kilo te zijn.

Mocht ook nog afvallen. :')

Ze heeft altijd wormkuren gehad van 600 kilo, dus resistentie zit er niet bij gelukkig.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 19:07

SandraWierda schreef:
Mjetterd schreef:
Een kleine update :)
Onze paarden zijn vandaag allemaal gewogen. 1 fjord hebben we 3 jaar geleden gewogen op de weegbrug en die woog toen 540 kilo. Qua conditie is die redelijk stabiel en met de meting kwamen we uit op 543 kilo.


Oh wauw dat is echt bijna exact, had ik niet verwacht en de rest?


De rest is nooit gewogen, dus daar kan ik helaas niet mee vergelijken. Qua inschatting gewicht wormenkuren hebben we wel altijd redelijk in de buurt gezeten met de meeste paarden.

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:33

Mjetterd schreef:
Een kleine update :)
Onze paarden zijn vandaag allemaal gewogen. 1 fjord hebben we 3 jaar geleden gewogen op de weegbrug en die woog toen 540 kilo. Qua conditie is die redelijk stabiel en met de meting kwamen we uit op 543 kilo.


Interessant! Welke methode heb je gebruikt?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:57

xRaisin schreef:
Mjetterd schreef:
Een kleine update :)
Onze paarden zijn vandaag allemaal gewogen. 1 fjord hebben we 3 jaar geleden gewogen op de weegbrug en die woog toen 540 kilo. Qua conditie is die redelijk stabiel en met de meting kwamen we uit op 543 kilo.


Interessant! Welke methode heb je gebruikt?


Die uit de openingspost :)

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:30

Heeft even geduurd, maar bij deze.

Gelders kwpn, 162 hoog
* weegschaal = 650,5
* gewichtslint = 550
* rekentool = 639

Pony, shet
* weegschaal = 159
* weeglint = ?
* rekentool = 145 (wel na een halve week kliniek en ze is daardoor wel afgevallen sinds de weegschaal is geweest)

Weeglint (van equest) is dus bij een groot paard echt niet betrouwbaar. Voor m'n pony lag t verschil lager maar heb ik deze keer niet gemeten (vorig jaar was weeglint 176 en echt 160). Er is dus wel een % verschil met hoe groter je paard, hoe groter dat verschil. Als ik alleen t lint zoj aanhouden zou ik m'n grote zwaar onder doseren met alle gevolgen van dien (achteraf altijd al onder gedoseerd want ze was altijd max 600 geschat met medicatie etc).

De rekentool komt een stuk beter in de buurt. Ik zou met ontworming maar ook met medicatie altijd iets erboven zitten om veilig te zitten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 20:36

Tancreda4 schreef:
Heeft even geduurd, maar bij deze.

Gelders kwpn, 162 hoog
* weegschaal = 650,5
* gewichtslint = 550
* rekentool = 639

Pony, shet
* weegschaal = 159
* weeglint = ?
* rekentool = 145 (wel na een halve week kliniek en ze is daardoor wel afgevallen sinds de weegschaal is geweest)

Weeglint (van equest) is dus bij een groot paard echt niet betrouwbaar. Voor m'n pony lag t verschil lager maar heb ik deze keer niet gemeten (vorig jaar was weeglint 176 en echt 160). Er is dus wel een % verschil met hoe groter je paard, hoe groter dat verschil. Als ik alleen t lint zoj aanhouden zou ik m'n grote zwaar onder doseren met alle gevolgen van dien (achteraf altijd al onder gedoseerd want ze was altijd max 600 geschat met medicatie etc).

De rekentool komt een stuk beter in de buurt. Ik zou met ontworming maar ook met medicatie altijd iets erboven zitten om veilig te zitten.


Oh dat komt echt wel dicht in de buurt ja :D!

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:35

Vandaag Mellow gewogen, 380kg ipv de 425kg waar ik volgens de berekening op uit kwam. Nu maar even opnieuw haar voer gaan berekenen, sorry Mellow maar je gaat minder krijgen :D