Hooizak veiliger dan net?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onemillion

Hooizak veiliger dan net?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 10:28

Hoi..
Ik heb al een geruime tijd een hooizak in de stal hangen voor Snachts.
Zodat ze heel de nacht eigenlijk iets te knabbelen hebben. Nu voor de paarden zonder ijzers zie ik niet echt een probleem.
Maar ik heb bang dan mijn paard met zijn ijzers zou kunnen blijven hangen in de zak.. als hij rolt ofzo.
Gelukkig is dit nog niet gebeurt.
Dus ben aant zoeken voor een betere oplossing.
Zou een hooizak mss beter zijn ?
Er zijn minder gaten en koorden aan dus lijkt mij ook veiliger dan een net ?
Of vinden jullie dat niet zo ?

Afbeelding

Poekkie

Re: Hooizak veiliger dan net?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:32

Mijn ervaring met die hooizakken is dat ze direct gescheurd zijn. Dus vast wel veiliger maar hier onbetaalbaar aan vervanging.
Hooinetten zien dat je ze niet te laag hangt zodat ze er niet kunnen kappen/maaien met de voorbenen en dan is het wel prima zou ik denken :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:01

Bij ons op stal hangen we de hooinetten/-zakken met een klip aan touw ipv direct aan de stal geknoopt.

Het dunne touw hangen we met twee lussen op. Dan is het sterk genoeg dat het blijft hangen als ze eraan trekken, maar als ze er met een been in hangen dan breekt het touwtje.

Dit touw is het:
https://www.bol.com/nl/nl/p/natuurlijk- ... 80QAvD_BwE

Werd ook gewoon verkocht bij de Action. Ik gebruik het overal voor. Zet ook mijn paard eraan vast. Mochten ze dan een keer gaan hangen dan trekken ze niet hun hele hals kapot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:05

Hier hangt het net hoog. Onderkant zit denk ik op 1 meter.
Laag bij de grond durf ik niet.

Zak is idd snel stuk.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:16

Ik heb een HayBar gehad, dit vind ik persoonlijk veel fijner. Geen angst voor ijzers of touwen om de benen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:35

Je hebt je in je tekst vertypt want nu staat er dat er een hooizak hangt. Ik denk dat je hooinet bedoelt :+

Zelf geen ervaringen met hooizakken, maar ik heb mijn netten ook wel eens erg laag gehad en geen problemen gehad terwijl mijn draver echt wel durft kappen met z'n voorbeen tijdens het eten.
Edot, hij heeft geen ijzers aan. Wel 1x eens met sluiting van het deken aan het net blijven hangen :') staat hij gelukkig rustig te wachten op hulp.

Op de wei in de schuilstal hangt een enorm groot tunnelvormig hooinet. Wel zo handig kunnen ze makkelijk met 3 van eten.
Afbeelding

En dit was toen mijn draver op manege stond.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:18

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:21

Ik vind er geen verschil in zitten eigenlijk. Ik heb het allebei. Sowieso hang ik alles wat gevaarlijk is, zo hoog mogelijk. lijkt me wel eng als je paarden ijzers hebben trouwens.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:25

Hier gebruiken wij vooral hooizakken omdat wij die makkelijker kunnen vullen :')
Wij hebben die van Harry’s Horse! Super stevige zakken die het bij ons echt dik twee jaar volhouden!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:31

Mijn shetlander is bijna haar voorbeen verloren door een hooizak. Die trapte er dus vol in, gleed met hoef door gat en kon er niet meer uit. Door de vele pogingen dat wel voor elkaar te krijgen is de hooizak dus strak om haar been gedraaid en ik kwam pas de volgende ochtend weer op stal. Vond haar dus met haar been omhoog in een strak gedraaide hooizak die dus nog steeds op zijn plek hing. Geloof dat het wel een jaar geduurd heeft voordat haar huid weer ok was zeg maar.

Dat gezegd hebbende , heb ik altijd geleerd dat je bij een paard met ijzers ook geen hooinet moet ophangen, kan heel naar vast gaan zitten in die ijzers namelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:40

Paarden zijn natuurlijk wel in staat om zich op 1001 manieren in de besten te werken dus met elke slowfeeder valt er wel een bizarte situatie te bedenken waarmee er gevaar kan dreigen. Je kan een fijnmazig hooinet nemen waar geen hoef in kan komen te zitten. Mits je het goed ophangt. Maar op een nacht knagen ze er een groter gat in en krijgen ze het alsnog voor elkaar.

Bij een hooizak zou je juist kunnen hebben dat de hoef er wel in schiet maar ze hem er vervolgens niet meer uit krijgen. Bij een kunststof bak of houten schot kunnen ze er ook een been in steken en deze er in vast gewerkt krijgen met een beetje pech.

Het beste dus gewoon kijken wat waarschijnlijk het laagste risico geeft bij jouw paard(en) in jouw omstandigheden :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:08

Precies deze hooizak zat mijn ezel in vast :+

Mijn zus kwam 's ochtends de stal in om te voeren en pony stond gewoon te kijken. Maar toen ze voer in de bak gooide bleef ze maar rekken zonder van haar plek te komen.

Bleek ze met haar hoef in zo'n gat te zitten. Gelukkig is pony nogal chill en kon zus haar los knippen.

Onemillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 21:52

Hoi bedankt allemaal voor de reacties !
Ik ben vandaag bij de ej geweest heb 2 verschillende hooizakken gekocht. Een ronde en een lange zeg maar.. ik vond de lange het beste dus die heb ik goed hoog gehangen..
heb goed gekeken en het enige wat zou kunnen is als hij langs boven zijn neus er in zou stoppen.. maar dat is een minder groot risico dan zo een maasnet met zijn ijzers
Ik zie geen manier waarop hij nu met zijn ijzers erbij zou kunnen.. ( alleen als hij zou gaan steigeren maar dat doet hij niet op stal :) )
Dus ben ik nu wel meer gerust

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:13

Art_Ificious schreef:
Je hebt je in je tekst vertypt want nu staat er dat er een hooizak hangt. Ik denk dat je hooinet bedoelt :+

Zelf geen ervaringen met hooizakken, maar ik heb mijn netten ook wel eens erg laag gehad en geen problemen gehad terwijl mijn draver echt wel durft kappen met z'n voorbeen tijdens het eten.
Edot, hij heeft geen ijzers aan. Wel 1x eens met sluiting van het deken aan het net blijven hangen :') staat hij gelukkig rustig te wachten op hulp.

Op de wei in de schuilstal hangt een enorm groot tunnelvormig hooinet. Wel zo handig kunnen ze makkelijk met 3 van eten.
[ [url=m/ONmc0w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WGO3VL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die emmer gaat dat ook goed?
Mijn paard zal bij z'n constructie net(stal en buiten) en emmer al lang verongelukt zijn 8)7 staat wel op ijzers maar zal bij de emmer ook haar hooft er overdwars in stoppen Bunnik bang :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:16

snorkel1986 schreef:
Art_Ificious schreef:

[ [url=m/ONmc0w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WGO3VL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die emmer gaat dat ook goed?
Mijn paard zal bij z'n constructie net(stal en buiten) en emmer al lang verongelukt zijn 8)7 staat wel op ijzers maar zal bij de emmer ook haar hooft er overdwars in stoppen Bunnik bang :+

Precies wat ik ook dacht :+ Maargoed, mijn pony is bijna verongelukt toen ze met haar hoofd tussen de staldeur vast zat.. Dus misschien is mijn pony ook wel gewoon bovengemiddeld dom :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 06:24

Haha ja hoor emmer ging ook goed. Geen ongelukken gehad in die 6 maanden dat hij op de manege stond.