Hoe ziet jullie EHBO opbergdoos er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Hoe ziet jullie EHBO opbergdoos er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 00:41

Goed. Ik heb helaas pech en ben een paar weken zoet met een wonde. Ik heb echter ook geluk want ik kwam via bokt al snel aan een reddende engel die me zo onvoorstelbaar veel helpt dat ik geen ide heb hoe ik haar moet bedanken. Zonder haar was ik echt verloren gelopen want ik heb (gelukkig) nog niet veel ervaring kunnen op doen met dit type wond zorg maar wat betreft hulp en advies ben ik dus wel gesetteld. :+;

Deze bokker heeft me ook een lade kastje bezorgd (ja serieus… :+: ) waar ik morgen de ehbo spullen in ga proberen op te bergen.

Maar… laten we zeggen dat ik gezien de omstandigheden in het groot aangekocht heb betreffende steriele producten die niet vervallen gezien ik een kleine kudde hengsten heb lopen en simpelweg voorbereid wil zijn. :o

Nu dus mijn vraag aan bokkers:

Hoe ziet jullie uitgebreide EHBO kist/kast er uit?
Hoe hebben jullie geordend en waarom en indien ik niet toe kom met het lade kastje wat is dan een must have om slim op te bergen?

Denk hierbij aan compressen in alle maten en vormen, fixatie verbanden, wol verband, tape… zelfklevende verbanden heb ik voor nu in de doos waarin ze kwamen. Alle spullen die niet vervallen dus.

Celebi

Re: Hoe ziet jullie EHBO opbergdoos er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 04:38

Ik heb zelf 1 plastic doosje waar alles inpast dus met je lade kastje zul je wel uit de voeten moeten komen denk ik.

Wat ik standaard heb liggen:
- Meerdere rolletjes zelfklevend verband
- Betadine shampoo
- Betadine zalf
- Honingzalf
- Watjes
- Wegwerphandschoenen (al gebruik ik die nauwelijks)
- Flesje colosan
- Thermometer
- Vaseline (voor de thermometer)
- Pakje Animalintex
- Traumeel
- Zilverzalf (voor beginnende mok)

Tot nu toe is dit een beetje wat ik nodig gehad heb. Een deel ligt uiteindelijk (gelukkig!) wel ongebruikt zoals die Animalintex en de Colosan, maar goed die zijn toch handig om achter de hand te hebben. De rest gebruik ik eigenlijk vrij vaak. Betadine shampoo bij wondjes, Honingzalf erop en klaar. En die Traumeel is geweldig. Als ik mezelf eens enorm pijn doe of een kopstoot krijg smeer ik het ook meteen op. Ik gebruik het bij mijn paard bij bulten van bijvoorbeeld een trap, maar vooral op zijn pezen na zware inspanning of als zijn galbulten opspelen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 04:47

1 schuif is bij mij alles wat voor ontsmetting ect is, denk aan nacl, betadine zeep, zuurstof water, maar ook thermometer, ontstekingsremmers, zalven, niet steriele kompressen, maar ook colosan bevoorbeeld

1 schuif alle steriele kompressen soort per soort en grote naast/voor elkaar. 5-10 stuks van de speciale, doos van 100 in 2 maten: 5x5 en 10x10

1 schuif met verschillende plak materialen en fixatie verbanden

1 schuif met speciale watten (animalintex, watten met gaas, …)
1 schuif met gewone katoenen watten en onderbandages
1 schuif met hebruikbaar fixatieverband
1 schuif met goede vetwrap
En 1 schuif met alle wraps die waardeloos waren

Nu is dat wel allemaal door de jaren opgespaard en gegroeid. Ie dat van 1 bakje naar 2 naar 3 naar 1 schuif kast , naar 2 gegaan.
En de wegwerphandschoenen waar ik niet mee kan werken liggen bovenop de kast
Hetgene wat ik “reserve” heb ligt in een doos in de voorraadkast kamer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:03

Ik heb bitter weinig :+

- een fles ontsmettingsmiddel (poeder suiker heb ik thuis staan om snel een wondzalf te kunnen maken)
- een rol watte
- een paar rollen van dat blauw zelfklevend verband
- een pakje steriele compressen
- een goede schaar
- wat doeken om eventueel druk te kunnen zetten.
- handschoentjes

Genoeg om hoefverbanden of een drukverband te kunnen leggen, niet zoveel dat ik het moet weggooien.
Bij een drukverband of dringendere dingen komt de DA die een basisverband aanlegt. hoefverbanden bij zweren kan ik zelf en haal ik desnoods bij. Zalven met vervaldatum vind ik onzin, isobetadine en poedersuiker heb je zo bij de hand en kan je volgens nood maken. Indien er andere zalven nodig zijn verstrekt de DA die wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:22

zalven heb ik standaard de aveve msm zalf staan omdat die gewoon fijn is voor kleine schaafwondjes bij de pubers als ze iets te ruw geweest zijn. Nu momenteel heb ik iets meer liggen omdat mijn eigen baby in de kreukels ligt maar puur van zalven heb ik normaal dus ook niet heel veel liggen. Wel nog zilverspray voor in de zomer vliegen van wondjes te houden maar dat vervalt ook niet echt.

Heb dankzij een lieve vriendin nu wel echt al het nodige om Joy in te pakken (want het is dat of hem uit de kudde halen en zolang ik hem veilig in de kudde kan laten heeft dat mijn voorkeur). Handschoenen heb ik dan weer niet liggen.

Ik heb een poging gedaan tot indelen van het kastje maar het gaat een stappenplan worden gezien de omstandigheden denk ik. := Het helpt niet dat ik nu ook liever te veel daar wil hebben dan iets te kort komen zolang ik actief bezig ben met een wonde. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:50

nee, eenmaal in de verzorging van een wonde heb ik ook liever ruim alles op voorraad. Je kan inderdaad niet halverwege stoppen en als je alles in de apotheek moet halen ben je heel veel geld kwijt.
Dus dan laat ik een basisverband zetten door de DA ,en bestel dan genoeg voor X wisselingen online van hetzelfde spul.

Handschoentjes vind ik wel fijn, ideaal om eens de koker/ tussen de uier te frotten, ook fijn als ze eens rotstraal hebben en je product diep erin moet duwen. Ik behandel driemaandelijks met cydectin, dus dan is dat ook een must.