Wat heb ik nodig om een poort van schrikdraadlint te maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Wat heb ik nodig om een poort van schrikdraadlint te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 23:01

We zijn bezig met een track te maken op onze weide en natuurlijk moeten er ook een aantal poorten gemaakt worden.

Maar.. ik ben het spoor bijster wat we precies nodig hebben om die poorten te maken tussen twee houten weidepalen, juist omdat ze van schrikdraadlint van 20 mm zullen worden (evenals de totale omheining van de track).

Voor koord weet ik het wel, maar lint? Deze poortgrepen en deze poortgreepankers aan één kant (drie draden), maar wat moet er op de andere drie palen bevestigd worden?

Kunnen jullie me misschien helpen, want ik zie het echt niet voor me. :=

Hutcherson

Re: Wat heb ik nodig om een poort van schrikdraadlint te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:33

Je kunt ook elastiek pakken.
Als je met lint een poort wilt maken kun je de gesloten kant van je doorgang (dus die niet open kan) gewoon een linthouder pakken die je op andere palen ook hebt. Mijn tip: zorg dat je die kan aandraaien anders gaat je lint verderop hangen. Zoiezo heb ik alles met klemisolatoren ivm wind.

De ontvangende kant (dus die je open kan maken en waar je handvat komt) kun je inderdaad met zoon isolator doen met een ijzeren plaatje. Daar maak je je lint aan voor verder verloop en dan haak je je handvat in het gat.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 00:10

Heel erg bedankt, Hutcherson! +:)+

Ja, wij gebruiken inderdaad ook alleen maar klemisolatoren.

Bedoel je deze klemisolatoren of zou je eerder voor deze lintspanner gaan, die ook gebruikt zou kunnen worden als tussenisolator?
De lintspanner komt sowieso al in elke hoek. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 00:17

Die 1ste klemisolatoren. Daarmee blijft je lint mooi gespannen tussen de andere palen als je de poort los hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 00:25

Ohja als je de poort open hebt en die ook open moet blijven kan je best ook zorgen voor een paaltje ofzo waaraan je de poort openzet dan hangt het lint nooit op de grond.

Ik gebruik zelf prikpalen hiervoor. Je kan ook zorgen dat je een haakje (of 3 Haakjes) voorziet op de 2e paal vanaf je opening geteld. Als de afstand tussen elke paal even groot is zou dat moeten lukken dan om je poort helemaal open te zetten tot die 2e paal.

Ik kan morgenvroeg een foto maken als je er niet aan uit kan :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:20

Steentje schreef:
We zijn bezig met een track te maken op onze weide en natuurlijk moeten er ook een aantal poorten gemaakt worden.

Maar.. ik ben het spoor bijster wat we precies nodig hebben om die poorten te maken tussen twee houten weidepalen, juist omdat ze van schrikdraadlint van 20 mm zullen worden (evenals de totale omheining van de track).

Voor koord weet ik het wel, maar lint? Deze poortgrepen en deze poortgreepankers aan één kant (drie draden), maar wat moet er op de andere drie palen bevestigd worden?

Kunnen jullie me misschien helpen, want ik zie het echt niet voor me. :=

Ik zou dit niet in lint maken maar in elastische schrikdraad. Werkt supergoed, je hebt altijd mooi draden met spanning erop en gemakkelijk open en dicht te maken.
In een set:
https://www.agrishop.nl/schrikdraad/poo ... psets.html

Elastisch koord alleen, kan je op maat knippen
https://www.agradi.nl/patura-elastische ... mm-25m.htm

Hoef je enkel de poortringetjes, handvaten en van die metalen lusdingetjes erbij te kopen per setje.

Van Gallagher heb je ook speciale poorten waar stroom op kan.
https://www.paardenwinkel.be/producten/ ... trisch_hek

Of oprolbare poortgrepen
https://www.bol.com/be/nl/p/poortgreep- ... 047071436/
https://www.agrishop.nl/poortset-zwarte ... -lint.html

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:25

Ik heb ook lint, maar de poorten gaan inderdaad met elastisch koord. Vind ik persoonlijk veel handiger dan poortgrepen met lint. Ik heb die poortgreepankers ook, maar vind ze niet handig. Aan de andere kant heb ik die klemmen gebruikt als einde en dan een losse poortgreepanker voor het elastische draad. Ik heb nog een deel gewoon draad als ingang, maar ga alles vervangen voor elastiek.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 09:59

Wat zijn (voor jullie) de voordelen van elastisch koord ten opzichte van gewoon lint voor een poort?

De vorige huurders hebben destijds twee poorten van 10 mm lint gemaakt en die houden zich prima, ook nu nog na ruim 3 jaar.
Daarbij vind ik de elastische poortgreepset best wel aan de prijs, eerlijk gezegd. € 13,50 voor één draad, dus 40,50 per poort?

Er komen in totaal vijf poorten, dus dat tikt dan wel aan. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:05

Steentje schreef:
Wat zijn (voor jullie) de voordelen van elastisch koord ten opzichte van gewoon lint voor een poort?

De vorige huurders hebben destijds twee poorten van 10 mm lint gemaakt en die houden zich prima, ook nu nog na ruim 3 jaar.
Daarbij vind ik de elastische poortgreepset best wel aan de prijs, eerlijk gezegd. € 13,50 voor één draad, dus 40,50 per poort?

nee, dan moet je gewoon een rol van 25 of 50 meter kopen.
Het koord rekt trouwens makkelijk 1.5 keer uit. Dus een poortgreep van drie meter doe ik met iets van 2 meter draad ofzo.
Met die van de link kan je dus makkelijk 12 doorgangen maken.
Pak nu nog 10 = 3 euro per doorgang + een handvat + 4 van die metalen lusdingetjes + zo een zwart isolator met twee haakjes op X 3 rijen.
Ik gok dat je dan rond de 15 euro per doorgang van drie lagen klaar bent.

Elastisch staat altijd op spanning, als er eens een paard tegen dendert rekt het wel een deel mee vooraleer er paaltjes gaan afbreken enzo.
als je doorgang 3 meter is, maar er breekt eens een paaltje af en je zet de nieuwe paal 20 cm verder is dat ook geen probleem, die rekt nog wel wat verder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:23

Art_Ificious schreef:
Die 1ste klemisolatoren. Daarmee blijft je lint mooi gespannen tussen de andere palen als je de poort los hebt.

+1 deze gebuik ik ook.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:26

Steentje schreef:

Je kunt 25 m elastiek op rol kopen en dan losse handvaten.
Elastiek vind ik fijner omdat het krimpt als de poort los is en dus niet op de grond hangt.

Zo is het bij mij (ik heb lint, draad, draad)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:30

Ik heb dit elastiek ook, maar het gaat op een gegeven moment wel lubberen...