Omheining rijbak vervangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Omheining rijbak vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 09:39

Goedemorgen,

Op het moment zijn wij bezig met wat veranderingen op het erf en dat maakt dat we eigenlijk ook gelijk de rijbakomheining willen vervangen.
De huidige is een houten omheining, 2 lagen, doorlig systeem en staat wat schuin. Het staat ergens tussen de 15-18 jaar nu.

Even oudere foto als voorbeeldje:
Afbeelding

Onze paddock gaat aangesloten worden op de rijbak dus dat maakt dat ze ook veel vrij zullen lopen in de bak.
Ik zit te denken aan een kunststofomheining: gaat langer mee en knagen ze (hopelijk) niet aan.

Maar plaats ik deze ook schuin, of recht? Zou het veel uitmaken?

En weten jullie of er ook een soort schuifpoort (net als een schuif staldeur idee) bestaat? De poort zal grotendeels openstaan dus vandaar dat ik aan een schuif zat te denken.

Ik hoor graag ervaringen over welke omheining jullie hebben en waar besteld etc?

Alvast bedankt!

Groetjes Karin

Memuska

Re: Omheining rijbak vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:17

Hey Karin

Mijn man legt rijbakken aan en maakt en plaatst veel omheiningen, vaak op maat. Een schuifpoort-systeem kan dus sowieso wel, maar of het prijstechnisch interessanter is dan een draaipoort betwijfel ik wel.

Wij zijn zelf geen fan van kunststof. De plaatsing daarvan kan niet machinaal, omdat je in de problemen komt als er stenen of wortels in de grond zitten (en die kom je sowieso tegen). Je paal gaat dan scheef hangen en die kan je niet meer bijsturen. Hout kan machinaal geplaatst worden (die duwt de stenen en wortels er gewoon mee in) en dan loop je tegen dat probleem niet aan.

Wij zijn zelf fan van hardhout. Qua prijs zitten die tegenwoordig in de buurt van zachthout, aangezien het zachthout (denk vooral aan geïmpregneerd grenen) enorm gestegen is qua prijs en het hardhout bijna niet (laat je daarin niks wijsmaken, ik weet dat de concollega's dat zo proberen te verkopen, maar daar is dus helemaal niks van waar... is een pure stockupdate en een poging meer geld binnen te rijven... ). Waar ze aan zachthout (geïmpregneerd = zouten) wel knagen en menig paal na een paar uur doorgeknaagd is, bijten ze op hardhout nagenoeg niet én krijgen ze er geen tand in. Hoogstens een paar krassen (wij hebben hier een pony die meer een konijn is... )

Moest je graag meer info hebben, neem gerust contact op.
Ik zie dat je van Rijsbergen bent, daar hebben wij nog niet zo héél lang geleden 3 bakken aangelegd (Stal Sintels) dus we zijn er wel eens in de buurt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:44

Kunststof planken vervormen door zonlicht en verwering. Dat zou niet mijn keus zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:53

Wij hebben hout gekozen. De paarden lopen ook in de bak. Langs de leggers loopt een stroomdraad (terra kleur, zie je bijna niet). Ze knagen of schuren niet aan de omheining. We hebben een schakelaar bij de ingang zitten zodat je de stroom van de draad kunt afhalen als je wilt rijden/werken in de bak.

Oh en ook draaipoorten gekozen, dat was duur zat. :D

edit: wat ook nog kan (wij hebben dat bij de mesthoop die maar 2x per jaar open moet voor groot materieel), is een verplaatsbaar stuk hek maken. Je licht de leggers dan uit beugels waar ze in hangen. De staander kun je ook makkelijk liften. Dit is veel goedkoper dan een poort. Wellicht ook een optie als je de doorgan bijna nooit gebruikt?

Memuska

Re: Omheining rijbak vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:20

Verplaatsbaar is idd ook een optie. Wij hebben een deel van onze omheining ook "verwijderbaar" om met een grote tractor door te kunnen. Afhankelijk hoe breed het moet zijn kan je altijd 1 paal op een voetje zetten of gewoon zorgen dat je 1 plank kan weghalen (zo is het bij ons, met onze machines is er zo eenvoudig door te komen en aan de andere kant hebben we sowieso een dubbele poort dus geraak je er altijd natuurlijk)