Paardenweide vs koeienweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Modiandnina

Paardenweide vs koeienweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 23:37

Hoi hoi,

Ik vroeg mij af wat de concrete verschillen zijn tussen een paardenweide (ingezaaid met een speciaal paardengras mengsel) en een standaard koeienweide.
Zitten er expliciete voordelen aan voor paarden? Is het paardengras daadwerkelijk beter voor ze dan het koeiengras of zit het verschil voornamelijk in het onderhoud?

Groet

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:54

Ja veel, o.a. het type gras en bemesting. Koeienweides zijn over het algemeen niet geschikt voor paarden. Koeien is vaak een monocultuur engels raaigras. Soms met klaver of andere kruiden. Er zijn ook kruidenrijke koeienweides maar écht kruidenrijk zie je niet heel veel. Ik neem dus aan dat je een monocultuur engels raaigrasland bedoelt.

Maar eigenlijk is elke weide anders. Ligt helemaal aan hoe het beheer gaat, welke bodem, welke manier van bemesten, of er omgeweid wordt ja of nee etc. Veel factoren dus.

Het is leuk om eerst eens te kijken hoeveel verschillende soorten er op een aantal m2 staan. Ik gebruik o.a. de grassen waaier van horse en habitat (er zijn nog enkele exemplaren over)

tamary

Re: Paardenweide vs koeienweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 00:11

Paarden kunnen gras korter afgrazen dan koeien. Een goed paardenmengsel zal dus ook grassoorten hebben met een lagere groeikern, zodat mits je het gras niet echt kort laat eten je weide bij rust weer snel teruggroeit.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:26

Bij ons staan de paarden naast de koeien en wisselen ze wel eens van weides. Het ligt er maar helemaal aan wat je er zelf mee doet of er veel verschil in zit qua vegetatie. Bij ons zijn alle weides ingezaaid met kruidenrijk grasland en het grootste verschil zie je in de tijd van inzaaien en daaropvolgende weeromstandigheden. ik kan na een jaar nog zien waar een deel van het weiland een jaar later is ingezaaid dan andere stukken.
De laatste keer dat ik onze wei ben doorgelopen met een plantenkenner, stonden er meer dan 40 planten in en dit is meer dan 3 jaar na inzaaien. De planten waar je het meest blij mee bent (zoals timotheegras) zijn altijd de planten die het eerst verdwijnen, het is niet voor niks dat engels raaigras zo populair is; het kan beter omgaan met mindere omstandigheden.
De koeien grazen het gras lang niet zo kort af als de paarden, en ook al hebben wij de wei voor onze 2 paarden verdeeld in kleinere weien, en doen we aan strookbegrazing (en mest weghalen): paarden grazen gras echt heel kort af. Ik dacht wel dat de vegetatie minder snel zou terugkomen op die heel kort afgegraasde paardenweien, maar om heel eerlijk te zijn zie ik dat niet zo terug; ook de koeienwei is variable qua lengte en teruggroei.
Qua onderhoud hebben wij geen verschil; het zit 'm vooral in hoe je de wei gebruikt. Mijn theorie is dat je paarden niet jaarrond op een klein stukje weiland kan laten lopen, ze grazen het af tot onder het groeipunt van gras en er gaat schade aan je grasmat komen, bij koeien is dat een veel minder groot probleem (ook al maken die diepe gaten in je weiland als ze verkoeling zoeken _-:( ). ik weet ook niet of strookbegrazing daarom nou goed is of niet. Ik zie dat bij onze strookbegrazing het weiland waar de paarden inlopen veel te kort wordt, daarom gaan ze er ook vanaf nadat dat deel op is, maar misschien is gewoon in een afgezet stuk lopen en er dan afhalen als het rond de 5 cm is, wel beter. Het nadeel daarvan is dat mestruimen in zo'n weiland met hoger gras een rotklus is.
De weien worden bemest met de mest van de koeien en de paarden, en stro uit de stal waar de koeien in staan in de wintermaanden.

Celebi

Re: Paardenweide vs koeienweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:00

Wat ik heb geleerd toen ik nog bij een koeienboer stond: gras voor koeien willen ze graag suikerrijk zodat de melk zoeter is. Bij paarden wil je dat natuurlijk juist niet.

Wel interessant om te lezen dat die weilanden meestal Engels raaigras zijn. Heb daar toch wel veel verhalen van gelezen dat dat, zeker in combinatie met kuilbalen ervan maken, best link kan zijn door een bacterie die veel in dat type gras zit.