Bak stabieler maken, kokosvezel of katoenvlokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje70

Bak stabieler maken, kokosvezel of katoenvlokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 14:46

Mijn rijbak is enkele jaren geleden gerenoveerd. Er is nieuw zand in gekomen en daarbovenop houtsnippers. Op dit moment heb ik last van mulle plekken waar de houtsnippers verdwenen zijn en in de hoefslag heb ik last van 'modderplekken'. Er ligt een drainage onder, deze is afgelopen jaar doorgespoten. Ik heb ook een bakberegeningsinstallatie.

Ik wil graag de bak verbeteren zodat ik geen last meer heb van de mulle plekken en de modderplekken. Ik heb (eerlijk gezegd) geen zin meer in weer een dure renovatie en ben aan het kijken of ik ook iets kan toevoegen om de rijbak wat stabieler te krijgen.

Ik zou natuurlijk weer een laag houtsnippers kunnen toevoegen, maar ik zit ook te kijken naar andere natuurlijke mogelijkheden. Ik wil absoluut geen tapijtsnippers of andere niet natuurlijke toevoegingen hebben.

Nu ben ik aan het kijken naar kokosvezel of naar katoenvlokken. Ik heb verschillende topics gelezen over kokosvezel en ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met de rijbakken gesteld is waar dit in vermengd is. Blijft het goed? Gaat het klonteren? Waait het op een hoop? Veel of weinig onderhoud? Moet er vaak koksvezel toegevoegd worden? Heb je spijt of het er zelfs al weer uitgehaald?

En weet iemand of er ook mensen zijn met katoenvezel in hun bak? Zijn daar ervaringen van?

Zijn er websites met betrouwbare adressen?

Ik kan bijvoorbeeld voor de katoenvezel alleen onderstaande website vinden:
https://huzen.com/nl/rijbodem-verbeteri ... k/271.html

De bak ligt achter mijn huis en ik ben de enige die er in rijdt. Er wordt niet in losgegooid, slechts heel af en toe gelongeerd. Paarden staan er niet in, die staan in de paddock of op de wei. Er wordt voornamelijk dressuur gereden. Eventueel een laag sprongetje om de paarden fris te houden.

Balko

Re: Bak stabieler maken, kokosvezel of katoenvlokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:48

Kokos is echt drie keer niks.
Ik heb het geprobeerd maar echt drama.
Blijft ook niks van over, heeft n jaar gewerkt en nu vind ik 3 jaar later heeeeel zelden een verdwaalde pluk kokos terug.
Zonde van je geld dus.
Baan wordt er ook niet mooi van maar holder de bolder

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 14:51

Balko schreef:
Blijft ook niks van over, heeft n jaar gewerkt en nu vind ik 3 jaar later heeeeel zelden een verdwaalde pluk kokos terug.
Zonde van je geld dus.

Fijn dat je je ervaring wil delen! Naar dit soort ervaringen ben ik dus op zoek.

Mag ik weten wat je nu in je bak hebt liggen?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:31

Kokos is niet prettig. Vormt rare plukken die je met slepen ook niet glad krijgt. Verteerd bovendien ook snel. Kokos in rijbak voor tuft vervangen. Dit verteerd niet en stabiliseert. Toch zou ik dit niet aanraden.
In logeercirkel hebben we katoenvlokken. Destijds door Achterberg geleverd. Dit werkt fijn. Goed te onderhouden. Mooi stabiel, houdt water vast. Nog steeds blij mee.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:16

Vlokken werkt beter. Het bijkomende probleem met snippers is dat je drainage verstopt kan raken door de kleine humus delen. Dat probleem raak je voorlopig niet kwijt

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 16:54

liberia schreef:
Kokos is niet prettig. Vormt rare plukken die je met slepen ook niet glad krijgt. Verteerd bovendien ook snel. Kokos in rijbak voor tuft vervangen. Dit verteerd niet en stabiliseert. Toch zou ik dit niet aanraden.
In logeercirkel hebben we katoenvlokken. Destijds door Achterberg geleverd. Dit werkt fijn. Goed te onderhouden. Mooi stabiel, houdt water vast. Nog steeds blij mee.

En mag ik vragen waarom je dan geen katoenvlokken in de rijbak hebt?

En hoe lang liggen de katoenvlokken al in de longeercirkel?

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 16:55

nikkel schreef:
Vlokken werkt beter. Het bijkomende probleem met snippers is dat je drainage verstopt kan raken door de kleine humus delen. Dat probleem raak je voorlopig niet kwijt

Wat voor soort vlokken bedoel je dan? Katoenvlokken of tuft?

Ik heb de drainage laten doorspuiten. Maar zeg je nu eigenlijk dat dat weinig effect heeft als je houtsnippers gebruikt?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:20

Martje 70, dat zeg ik inderdaad. De fijnste deeltjes van de kapot gelopen, verrotte, houtsnippers zorgen ervoor dat de porien (gaatjes) in de drainage buis gaan dichtslibben en daardoor wordt de werking van de drainage minder.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:24

Martje70 schreef:
Balko schreef:
Zonde van je geld dus.

Fijn dat je je ervaring wil delen! Naar dit soort ervaringen ben ik dus op zoek.

Mag ik weten wat je nu in je bak hebt liggen?

Ik heb tapijtvezels erin liggen nu.
Naar grote tevredenheid.

Afbeelding
Zo ligt het er nu bij

Dit was de kokos.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:30

Mijn ervaring is ook dat de kokosvezel met een paar jaar verdwenen is. Met katoenvlokken geen ervaring. We hebben ook tapijtsnippers