Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Charaz schreef:Oei klei is wel lastig in de winter, ik zou ook gaan voor roosters en dan zand erop dan heb je een stabiele basis.
Hoe wil je de track vormgeven? Alleen pad op kleigrond is binnen de korste keren een kniediepe blubberpoel.
Fangio schreef:Hier ook mn paarden begin januari naar huis gehaald. Ik had de sleutel eind november gekregen en er was nog niks van paarden faciliteiten. Wij hebben eerst gezorgd voor veilige stallen, goed hooi en een veilige paddock (op dat moment maar een stukje van 8x15) met een verhard stuk. Ook zorgen dat je je mestafvoer al geregeld hebt. Dit duurde ongeveer anderhalve maand, maargoed, met alle feestdagen ertussen zorgde dat voor wat vertraging.
Nu heb ik ook een track, maar (ik zit ook op kleigrond) daarvoor is het wel goed je land al wat te kennen. Zo kun je de natte stukken al vermijden en stukken waar ze graag staan includeren (hier houden ze heel graag een middagdutje onder de notenboom van de buren bijvoorbeeld)
Was het ideaal? Nee zeker niet, 8x15 is wel heel klein, al heb ik maar ponies, maar ze stonden 2,5u verderop in pension, dus vandaar de keuze om ze toch zo snel mogelijk te gaan halen. Die eerste winter heb ik denk ik 2x gereden op een mooie weekenddag. De rest van de tijd was ik te druk met het huis verbouwen om iets met ze te doen. Toch was het wel al erg fijn om iedere ochtend met ze wakker te worden en heb ik er geen spijt van.
Fangio schreef:Nee, mijn track is niet bewerkt, alleen groeit er ook geen gras meer omdat ze er vrij intensief op lopen
Hier kun je het misschien een beetje zien
[ Video ]
Fudge schreef:Hier zijn de paarden ook in de winter naar huis gekomen. We hebben de omheining ook meteen goed gedaan. Verder de paarden een stuk wei kapot laten lopen met het idee dat daar later toch een paddock zou komen. Ze gaan met nat weer snachts op stal, overdag hebben ze geen beschutting maar dat hadden ze op pension ook niet.
Als ik het zo hoor komen je paarden voor die 3-4 natte maanden niets te kort: ze kunnen ergens met droge voeten staan en hebben een dak boven hun hoofd als nodig. Het is even behelpen als het een modderbende wordt, maar des te beter weet je daarna wat handig is en beter moet.
hwn schreef:Als de paarden nu volpension staan, en het is financieel nog haalbaar, zou ik ze daar houden tot na de winter, want een verhuis is al druk genoeg, en als je dan nog geen rijbak hebt, is de kans heel groot dat je de hele winter helemaal niks zal doen met je paarden. Dus voor nu zou ik nog even voor de luxe kiezen (tenzij het natuurlijk een DHZ stal is waar ze nu staan, dan is aan huis natuurlijk praktischer).
Ik zou inderdaad zeker zorgen dat ze met droge voeten kunnen staan, hier had ik in het begin geen paddock, dus ze mochten de track stuklopen, en stonden plots allemaal met mok, hoewel ze 's nachts op stal zaten. Ik heb ze dan noodgedwongen wekenlang binnen gehouden, en toen begon het te vriezen, dus moesten nog langer binnen, vond ik zielig (leken ze zelf niet zo erg te vinden, maar toch niet ideaal).