ik ben hier nieuw op het forum, dus een kleine introductie is misschien wel op zijn plaats.
Allereerst, ik rij geen paard en heb opzich niet zoveel te doen met paarden, buiten dat ik eigenlijk stiekum toch wel heel graag zou willen rijden. Zover is het eigenlijk nooit gekomen.
Verder; ik ben wél een mountainbiker in hart en nieren. Ben op dit forum terecht gekomen via een vriendin van me, die hier moderator uithangt zo af en toe.
Waarom ben ik lid geworden? Eigenlijk om 1 reden voorlopig. Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie meningen over mtb-ers.... Ik ken een deel van 'onze' kant... nu de van jullie nog...
Ik rij redelijk veel, zeker in het voorjaar-zomer-najaar, tot 150-250km per week op de mountainbike. En jah, dat doen we het liefst in de bossen.
Tijdens die ritten kom ik geregeld ruiters tegen. Nu weet ik dat velen 'ons' niet zo hoog hebben zitten.. en ik denk deels terecht. Zeker op een mooie dag kom ik meerdere malen groepjes of enkele ruiters tegen. Daarbij hou ik persoonlijk van doorduwen ... dus ketting naar rechts en stampen maar... (stevig doorrijden dus). Echter, ik ben me zeer bewust van het feit dat wij vaak onverwachts uit het niets opdoemen en dat vooral de paarden daar erg van kunnen schrikken. Om nog maar niet te spreken van het onregelmatige geluid wat wij produceren.
Ik heb gelukkig mijn medebikers waar ik wekelijks mee op stap ben, er van overtuigd hetzelfde te doen als ik. Afremmen, voorzichtig kenbaar maken dat je er aan komt, voorbij wilt, etc. Geen onverwachte bewegingen maken en zeker geen harde of onverwachte geluiden produceren. Ook niet om juist daarmee kenbaar te maken dat je er aan komt. Daarnaast wel altijd even een vriendelijk gedag zeggen of de hand op steken naar de ruiter(s). Dat wordt gelukkig ook gewaardeerd.
Nu weet ik helaas uit eigen ervaring dat niet elke mountainbiker even subtiel is en vaak geen benul heeft wát er allemaal kán gebeuren. Wellicht scheelt het dat één van mijn medebikers zelf ook paardrijd en ik uit eigen ervaring weet wat er o.a. kán gebeuren.
Wat ik dus graag eens van jullie wil weten is, wat jullie denken over het gedrag van mountainbikers en wat je eventueel zou willen zien veranderen. Hiermee doel ik dus op eventuele tips waar 'wij' rekening mee kunnen houden om elkaar recht in de ogen aan te kunnen blijven kijken en er voor te zorgen dat wel allemaal even veel plezier blijven behouden in dát geen wat we graag doen...
Gegroet,
een mountainbiker.

)
. Wie weet ga ik het toch weer oppakken ooit.
eens op hun pad zat
). Ook komen ze op de vreemdste plaatsen ineens uit de bosjes kachelen (waar helemaal geen paden liggen/horen te liggen, want de heren leggen ze hier zelf wel aan) zodat je je 't apenzuur schrikt. Wat het paard dan doet, laat zich raden....