Mest composteren en over eigen land uitrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdesix

Mest composteren en over eigen land uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:24

Kan stalmest van 5 pony's gecomposteerd uitgereden worden over 1,2 hectare land? Of is dit teveel mest? Gezien mijn ijslanders voor het eerst op stal gaan, heb ik veel te onderzoeken.

Mijn 5 ijslanders (stokmaat 130 tot 145) komen van 21:00 tot 7:00 op stal te staan. De stallen worden 3,50 bij 2,75 en voor de helft matten en de andere helft gehakseld (koolzaad) stro. Ik ga elke dag mest weg halen en 1x per week de natte plekken. Ik heb gelezen dat gehakseld koolzaad stro snel composteerd.
Misschien dat ze in de zomermaanden als het lang licht is snachts buiten mogen (mei t/m augustus), afhankelijk van de wolven.

- Hoeveel m2 mest opslag ik nodig hebben voor een half jaar mest?
- Is 1,2 hectare groot genoeg voor stalmest van 5 pony's? Of wordt het land dan overbemest?
- Moet er dan nog andere meststof overheen? Of kalken?
- welke bodembedekking neemt veel vocht op en composteerd snel?

Afbeelding

Alvast bedankt *\o/*

belle_boef

Re: Mest composteren en over eigen land uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:30

Met 5 IJslanders op stal ga je denk ik teveel hebben voor je hoeveelheid land.

Hier vinden we paardenmest alleen te eenzijdig en kiezen per jaar wat we extra bemesten met iets anders.

Gehakseld stro verteerd nog sneller dan vlas. Verbruik is ongeveer hetzelfde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:44

Wij gebruiken de mest van 3,5 paard op 1,5ha grond (ong vergelijkbaar dus). En rijden nog 2x per jaar drijfmest en een beetje heel klein beetje kunstmest uit. Dus het kan.

Nou zijn daar wel een paar kanttekeningen bij te maken:
Wij hebben warmbloeden en hoeven (willen) dus geen schrale wei maar juist een vette wei. En we zitten op zandgrond dus van nature geen super vette grond. En we gebruiken bijna geen stro omdat de paarden jaar rond 24/7 buiten staan. Alleen in de winter/natte dagen hebben ze een stro stal.
Dat zijn dus elementen die jouw keuze kunnen beïnvloeden.

Verder is composteren met die hoeveelheid paarden/ grond een uitdaging. Wij moeten de mest nu 2 keer per jaar uitrijden. Omdat de mesthoop anders te vol raakt. De mesthoop is ca 3x5 bij ca 1.20 hoog. Dan is de mest echt nog niet (volledig) gecomposteerd. Dat vind ik op zich geen probleem. De stukken waar we de mest op uitrijden krijgen dan alles van een paar weken tot een paar maanden rust voor er weer paarden op komen. De regenwormen (en ander bodemleven) doen ook ter plekke prima hun werk met versere mest.
Dus 2 keer uitrijden of een grotere mesthoop moet je dan wel rekening mee houden. Composteren lukt denk ik alleen als je 2 mesthopen hebt of een heel grote mesthoop (en hun om kunt zetten)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:38

Hier een 15-tal pony’s en kleine paarden, staan ongeveer 5 maand in een grote loopstal met stro. De mesthoop is dan vest groot na de wintermaanden (gok toch een 10 kubieke meters), blijft dan de hele zomer liggen en het najaar erop rijden we het uit, dan is het mooi gecomposteerd. Wordt uitgereden op 6ha.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:26

Zijn jullie niet bang voor wormenbesmetting?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:44

Wormenbesmetting krijg je alleen als je de mest niet lang genoeg composteert of in de weide laat liggen.

Strokorrels nemen veel op en doen het heel fijn qua composteren in de mesthoop. Dek wel altijd je mesthoop af in de winter of met veel regen want paardenmest is snel te nat. Stro duurt heel lang voor het verteerd op je hoop. Ook houtvezels duren langer dan strokorrels. Vlas vind ik zelf niet fijn in een stal en composteert ook niet sneller dan de korrels. Je hoop keren of omscheppen versneld altijd het proces.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:36

SunnyHorse schreef:
Zijn jullie niet bang voor wormenbesmetting?

Als ze geen wormen hebben, is het ook geen probleem. En als je toch al geen mest uit de weide haalt maakt het ook niets uit. Voor wormen geldt sws meten is weten :j

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:49

Om de 6 weken wordt de mest gecontroleerd bij de dierenarts en ze zijn op dit moment wormvrij. Het is uiteraard de bedoeling dat dat zo blijft

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:50

Bedankt voor de goede reacties al! Hier heb ik zeker wat aan.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:37

Ik heb 2 c-ponies en 1 paard overdag op de wei en ‘s nachts op stal. Stallen met strokorrels of gehakseld stro. Wei wordt niet uitgemest.
Mest wordt 1x per jaar uitgereden. Dit is dan denk ik ca. 15-20m3.
We rijden uit op ca. 1,5 hectare. Dit is niet de wei waar de paarden op staan. Na het meestrijden zou het wel weken duren voordat ik de paarden er weer opzij zetten.

Keren helpt inderdaad om het proces te versnellen, maar met 1x per jaar uitrijden is het grootste deel van de mesthoop goed gecomposteerd. Dat is wel een kwestie van hoog/compact storten.