Vlas of gehakseld stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Vlas of gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 21:03

Nu mijn paarden binnenkort aan huis kopen was ik aan het kijken om vlas te bestellen, dit heb ik voorheen ook gehad toen de paarden bij mijn ouders stonden en was ik heel tevreden over.
Ik zag dat gehakseld stro een stuk goedkoper is per baal maar heb geen idee hoe dit in het verbruik is.

Bij vlas deed ik een lege stallen vullen met ik geloof 4 balen en 1x per week een nieuwe baal erbij, werkt dit met gehakseld stro hetzelfde?

snorkel1986

Re: Vlas of gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:09

Nee vlas neemt meer vocht op als stro.. maar het is ook maar wat jij prettig vind

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 21:10

Over vlas was ik heel tevreden, makkelijk uitmesten en weinig afval.

Het was vooral vanwege de kosten (en oke het ziet er lekker zacht uit) dat ik aan het kijken was naar gehakseld stro.

Ze staan nu op gewoon stro op stal en daar doen ze het ook prima op.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:11

Ik gebruik gehakseld stro, heb stallen van 3 bij 3,5 en de paarden staan enkel in de nacht op stal (20.00 tot 07.00). Verbruik is na een basislaag gemiddeld 1 tot 1,5 baal per week per box. Dan haal ik dagelijks de mest eruit en om de dag de natte plek :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:13

Ik ben vanwege de prijs van vlas over gestapt naar gehakseld stro.

Vlas neemt duidelijk meer vocht op. Verbruik is hier hetzelfde. Stro verteerd duidelijk veel sneller dus minder grote mesthoop en dat is heel fijn.
Het ligt ook zachter dan vlas

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 21:14

Ik denk dat ik er maar 2 op vlas moet zetten en 2 op gehakseld stro om het te proberen :D

Ik vond altijd dat vlas heel snel verteerde maar gehakseld stro dus nog sneller?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:16

Charaz schreef:
Ik denk dat ik er maar 2 op vlas moet zetten en 2 op gehakseld stro om het te proberen :D

Ik vond altijd dat vlas heel snel verteerde maar gehakseld stro dus nog sneller?

Veel sneller. Ik vond vlas ook niet perse snel.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:18

Ik kan je niet verder helpen , maar ik volg wel even.
Zit een beetje met het zelfde issue.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:20

Ik heb jaren terug 1 paard op gehakselt stro gehad de rest op vlas.
Ik vond het het zelde werken.

Gehakselt neemt wel veel meer op dan gewoon stro.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:20

Hoe zit het met ongedierte? Ik had mijn paarden op strokorrels staan, maar de ratten jatten die uit de boxen en ze sleepten die korrels de hele omgeving door _-:(

Met vlas zijn die beesten minder jatterig. Hoe zit dat met gehakseld stro?

Iemand daar ervaring mee?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:25

Hier gehakseld stro fan! Ik heb het in 2 boxen liggen waar ze altijd in uit kunnen lopen. Ik doe ongeveer een half jaar met 42 balen :D

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:27

Rocamor schreef:
Hoe zit het met ongedierte? Ik had mijn paarden op strokorrels staan, maar de ratten jatten die uit de boxen en ze sleepten die korrels de hele omgeving door _-:(

Met vlas zijn die beesten minder jatterig. Hoe zit dat met gehakseld stro?

Iemand daar ervaring mee?

Hier nog geen ongedierte gekregen door de balen gehakseld stro. Stond bij ons buiten onder de carport :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:39

Ik heb beide gehad en deed met beide eigenlijk even lang over een baal.

Ongedierte, zowel bij vlas als gehakseld stro geen problemen gehad. En ze stonden gestockeerd op een stalling waar de ratten zo voor je voeten lopen 's avonds laat.
Mijn pakken voordroog hooi werden wel aangevreten.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:44

Als je je mest op eigen land kwijt kunt/wilt, dan zou ik zeker voor gehakseld stro gaan. De mesthoop composteert daarbij veel sneller en mooier, waardoor je ruimte bespaart. De mest rijdt prettiger/mooier uit en je kunt je land eerder weer gebruiken na het mest rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:46

Als hoefsmid hou ik voor de voetjes niet van vlas. Maar vind het wel fijn werken.
Dus ik heb gehakseld stro en dat bevalt prima.

Heb er alleen een verdwaalde muis in zitten op zolder. Composteren weet ik niet, gaat in de mestcontainer en word afgevoerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:48

Konijnen zitten hier inmiddels op gehakseld tarwestro, vlas is ook fijn, maar kans op lijnzaad er in en dus eten (niet zo gezond/veilig) en olierijke zaden zijn ook heel aantrekkelijk voor ongedierte. Dit spul is goedkoper en veilig als ze er wat van knabbelen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:50

Ik heb gehakseld stro in een grote baal. Stoft een beetje met loshalen uit de baal maar de baal ligt buiten dus dat werkt mooi. Buiten uitschudden en dan zo de box in. Ik heb 10 jaar paarden op vlas gehad. Toen bij het verhuizen naar deze stal overgestapt op gehakseld stro. Ik wist nog niet wat ik ervan vond dus tussendoor even terug geweest op vlas. Maar toen de 10 balen op waren snel weer terug gegaan op gehakseld stro. Bevalt echt top! Ik doe een maand of 3 met een baal van ongeveer 600 kg voor twee stallen van 3x4 meter waarvan ongeveer 1/3 met stro bedekt is. De rest liggen rubber matten. Het verteert echt super snel inderdaad. Veel en veel sneller dan vlas. Afgedekt met vijverfolie is het binnen 3 maanden echt vergaan tot compost.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 21:52

Nou allemaal goede berichten, ik ga een pallet gehakseld stro bestellen en eens kijken of het bevalt.

Waar bestellen jullie het?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:55

Ik bestelde het bij een verdeler in de buurt. (verleden tijd want ze staan nu op een wei met schuilstal 24/7)
Helaas ben ik van Belgisch Limburg dus daar ga je niet veel aan hebben vermoed ik.

Mijn ervaring was wel per halve pallet of per hele pallet was de prijs goedkoper. Ik weet niet of dat ook is bij verkopers in uw buurt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:00

Ik heb bij souman besteld. Was voordelig in prijs.

Lotte_WesselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:07

Ik gebruik thuis tarwestrokorrels en bestek ook bij Souman Agro. Haal ik ook het hooi en alles vandaan. Altijd super service, zelfs als ik kortdag nog wat nodig heb. Maar tarwestrokorrels zijn erg fijn, composteren snel, en gaat lang mee. Ongeveer een zak per week erin per stal, klein beetje natmaken mocht je willen, en dan is het perfect.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:07

Ik heb ervaring met beide. Zolang het geen vieze paarden zijn die hun ontlasting door de hele stal lopen (en het dus flink mengen) vind ik gehakseld stro het fijnst werken. Maar voor rans bakken vind ik het sneller vies worden. Kan er ook geen mooie laag van krijgen.

Vlas gebruik ik puur als potstal. Enkel elke dag mest eruit. Natte plek blijft liggen.
4 balen in een volledige lege stal. 1 baal per week erbij. Deze ligt meestal in de hoek, zodat ik (mocht het nodig zijn) elke dag een beetje schoon eroverheen kan strooien. Maar heb je een goede laag dan hoeft dat niet eens. Dan gaat die baal er volledig op en hoeft er de rest van de week niks bij (maar elke dag een beetje vind ik toch schoner uit zien, en dan vooral wit ipv licht goudkleurig)

Na zoveel weken (meestal na 10 weken) merk je dat de onderlaag verzadigd raakt. Dan schraap ik de bovenlaag eraf. De natte plek eruit. De oude bovenlaag wordt de nieuwe onderlaag. 1 a 2 balen als nieuwe bovenlaag en dan weer van voor af aan. Langst heb ik 14 weken met de bodem gedaan.

Pony staat nu op vlas, omdat huidige stal geen gehakseld stro aanbied. Maar ze heeft geen rotstraal, staat niet te soppen en het is een heerlijk dikke laag (ik kan makkelijk mezelf op de knieën laten vallen, zonder dat het pijn doet) Staat ook nooit op de stenen/beton.

Bestellen hoef ik het niet, mijn stal koopt dit in bulk in en zit bij de stalling in. Verbruik je echt vaak meer balen, wordt dit wel extra in rekening gebracht.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:14

Wij zijn ook fan van gehakseld stro! Hebben ook een tijd vlas gebruikt maar die 2 mafkezen van mij eten dat allebei, dus te gevaarlijk. Bij ons leken de pakken vlas ook enorm muizen aan te trekken, sinds we pakken gehakseld stro hebben, hebben we hier gelukkig geen last meer van gehad.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 22:29

Chamion zoals jij het beschrijft is ook mijn ervaring met vlas, een heerlijk zacht bed.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:15

Oh ja! De muizen bij vlas. Dat hadden wij ook. Met gehakseld stro veel minder, dus ik koop nu ook 2 pallets tegelijk in.