Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met het houden van een blinde pony of paard.
Wij hebben sinds kort 2 mini’s in onze rescue waarvan er 1 blind is. Hij is niet schrikkerig, is helemaal op zijn gemakje en maakt een ontspannen indruk. Hij heeft veel steun aan de andere mini, maar zit niet aan haar vastgeplakt.
De niet-blinde mini is nogal een escape artist. We hebben nu een mooie nieuwe en grote paddock voor ze met een gloednieuwe schuilstal maar de afrastering is elektrisch draad. Als er geen stroom op staat weet ik zeker dat de merrie uitbreekt. Maar ik wil ook niet dat de blinde mini steeds een schok krijgt als hij tegen het draad aanloopt.
Mensen om mij heen zeggen dat blinde dieren de elektriciteit kunnen voelen en dus uit de buurt van het draad blijven. Is dit zo? Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel eens gelezen dat mensen iets aan de afrastering vastmaken wat lawaai maakt zodat het paard snel leert dat het geluid een schok kan betekenen. Wapperend plastic misschien? Al is dat op een windstille dag niet erg behulpzaam.
Ibbel
Geplaatst: 11-09-23 07:47
Paarden (niet alleen blinde) kunnen idd de electriciteit op een afstandje van zo'n 10 cm al voelen met de tastharen. Een goede spanningsmeter kan dat nl ook al (heel rare gewaarwording de eerste keer als je met je metertje alleen al in de buurt van je draad komt en hij geeft al een waarde aan!), dus er is gewoon inductiespanning/statische lading te meten rondom het draad. Ik vermoed dat de tastharen door de statische lading rechtop gezet worden (zoals je eigen haar ook aan een statische trui blijft plakken), en dat een paard daardoor 'weet' dat er spanning op staat.
jetm
Geplaatst: 11-09-23 07:48
Al heel lang geleden (overleden in 2005 ), maar Marco, mijn eerste paard was in een aantal jaar volledig blind geworden (aanvallen van maanblindheid) en ik heb hem nooit tegen het draad aan zien komen. Ook niet toen hij verhuisd was naar een nieuwe wei. Marco was een appaloosa maar ook hij had een "blinde geleide shetje". Al was/is Dizzy geen uitbreker.
Dat kunnen ze inderdaad waarnemen. Die van mij (niet blind) weet precies of er wel of geen stroom ergens op zit, hoeft ze niet voor te voelen. Dus dat kan je gerust er op zetten.
Ik heb meer dan 1 blind paard/pony gehad, en ja ze weten echt waar de omheining is en dat er stroom op staat. Ik vond het wel fijn dat er dan wel een plek was waar ik geen stroom hoefde te gebruiken (was met planken afgezet) maar op zich redden de beide zich altijd goed met de stroomdraden.
Britta31
Een vriendin van mij had een blind paard, die had ook gewoon nog de race/ zoomies acties dus voelde te laat dat het stroomdraad er al was. Zij had haar bovenste draden op het gewone stroomnet en de onderste op zo'n paddestoel (heet dat zo? Zo'n los kastje?). Op die onderste liet ze stroom aflekken waardoor haar paard het kon horen en beter inschatten.
Onze zo goed als blinde merrie is maar 1x door het draad gegaan en dat was omdat onze andere pony, ook een escape artist, haar ertoe aanzette. Ze vertrouwde hem daarvoor blind (letterlijk), maar we hebben haar daarna steeds aan de hand door de openingen moeten begeleiden. Ze is nooit meer in de buurt van de draden gekomen, maar trok zeker nog sprintjes omdat ze exact wist waar de draden waren. De beste tip die ik je kan geven is: laat de mini's bij elkaar en verander zo weinig mogelijk aan de paddock/wei waarin ze staan. Kondig jezelf ook altijd aan. Dan kan de blinde pony nog lang genieten van haar resterende tijd.
Sybelle
Geplaatst: 11-09-23 18:00
Bij ons op stal hebben we een zeer slechtziende pony staan. In het donker is ze vermoed ik helemaal blind. Het hekwerk dat altijd op dezelfde plaats staat weet ze te vinden. Het staat ook al jaren het zelfde.
Bij openingen die soms open, soms dicht zijn heb ik van dat roodwitte plastic lint tussen de stroomdraden gemaakt. Dat hoort ze ritselen. Daardoor weet ze of ze erdoor kan of niet.
Ze is erg bang voor schrikdraad dat bv op de grond tikt omdat ze niet in kan schatten hoe ver het van haar vandaan is. Dus we letten goed op dat dat niet gebeurt. Bij storm, als het door de wind op sommige plekken tegen het hek er achter aan kan komen en soms knettert, zet ik het uit.
Ze gebruikt ook haar vriendin. Als ze twijfelt loopt ze daar heel dichtbij als ze ergens door gaan.
ikkedus
Geplaatst: 11-09-23 18:31
Britta31 schreef:
Er is een bokker met een blind paard.De naam van het paard is Boyke dacht ik.Misschien weet een andere bokker wie ik bedoel.
Boke of Kobe dacht ik. Heb haar al heel lang niet meer op Bokt gezien, maar moest idd aan haar denken.
_Christine
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-23 18:34
Dankjewel voor alle reacties, ik ging met een veel geruster hart de mini’s naar hun nieuwe paddock brengen vanmorgen! Het ging hartstikke goed