Strookbegrazing met corridor. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stocki

Strookbegrazing met corridor. Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 17:21

Beste bokkers,

Wij werken met strookbegrazing en verplaatsen regelmatig de waterbakken. In de herfst, als er minder gras komt, voeren we bij uit grote hooibakken.
Nu is het vanaf de waterplaats echt wel 400m lopen (met 150 liter water...) naar de drinkbakken als de paarden achterin het land grazen.
Een corridor maken die altijd toegankelijk is, lijkt ons handig: dan kunnen de waterbakken altijd vooraan blijven staan. Maar hoe pak je dat aan, zodat wél de corridor altijd begaanbaar is, maar niet de rest vh land? Iets met een verplaatsbare opening ofzo?
Wie heeft er een briljant idee?

Even ter info:
Het land is ongeveer 80x120m, aan drie kanten door een sloot omringd. In het midden over de lengte hebben we een vaste stroomdraad, waarbij de strookbegrazing in een soort cirkel over het land gaat. We werken met stroomlint en prikpaaltjes.

Iemand een idee of zelf iets verzonnen?
Bedankt!

Hilary

Re: Strookbegrazing met corridor. Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:33

Ja, wij deden dat ook op de vorige plek waar mijn paard stond. Met strookbegrazing werkten we naar achteren, maar vanaf de voorkant sloten we dan ook een deel af (metalen prikpalen buigen niet zo door en zijn daar goed voor te gebruiken). Er bleef dan een pad naar de voorkant toe, zodat de paarden naar de paddock konden om te drinken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:37

Ik heb hier een paddock van 60x20 met eraan een pad die 60 meter doorloopt naar achteren van 5-7 meter breed(ik heb één tinker en shetlander), daar aan vast 8 kleine weilandjes(~15x30) met strookbegrazing. Ik denk dat je (helaas) dan wel een pad moet maken en dus een stukje gras op moet geven.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 17:48

Gras opgeven is niet erg. Maar wij moeten dan wel 30 kleine weilandjes maken en dat zijn kilometers en kilometers draad plus paaltjes plus handvatten etc. . Wordt een dure grap.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 17:49

Hilary schreef:
Ja, wij deden dat ook op de vorige plek waar mijn paard stond. Met strookbegrazing werkten we naar achteren, maar vanaf de voorkant sloten we dan ook een deel af (metalen prikpalen buigen niet zo door en zijn daar goed voor te gebruiken). Er bleef dan een pad naar de voorkant toe, zodat de paarden naar de paddock konden om te drinken.

Ik heb het niet hemaal in beeld vrees ik...kun je het misschien anders uitleggen of tekenen ofzo ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:53

Laten we het anders doen: plaats even een screenshot van je weiland met het punt waar je het water wil hebben en andere belangrijke zaken, dan kijk ik of ik het voor je in kan tekenen.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 18:02

Afbeelding

Hilary schreef:
Laten we het anders doen: plaats even een screenshot van je weiland met het punt waar je het water wil hebben en andere belangrijke zaken, dan kijk ik of ik het voor je in kan tekenen.

Ik heb een tekening gemaakt. Kun je er wijs uit?
Ze worden nu dagelijks verplaatst, en zijn in ongeveer zes weken het land weer rond.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:58

Ik zou in jouw situatie een strook rondom afzetten waar je paarden altijd kunnen komen, zodat je de waterbak kan plaatsen waar jij hem wilt hebben. Dan kun je de rest van je inrichting zo houden als je nu hebt, maar het wordt iets ingekort.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:59

Afbeelding

Ik hoop dat het zo duidelijk is :)
De gele lijn is de lijn die je dagelijks verzet om nieuw gras te geven.
De rode lijn zet je neer als looppad naar je water en je hooi. De rode lijn die evenwijdig loopt met de gele lijn (boven het woord ‘strook’) verzet je dagelijks of om de dag/paar dagen. Je pad wordt dan steeds langer.
Uiteindelijk kom je uit bij de doorgang van je rechter weiland, dan zet je de paarse lijn neer tot je onderste omheining / sloot en heb je een pad vanuit de rechter wei door de linker wei naar je hooi en water. De paarden kunnen dan (zie pijlen) gewoon zelf heen en weer lopen.

Qua materiaal: wij gebruikten metalen prikpaaltjes voor de hoeken, en een lang stuk schrikdraad op een haspel. Die kun je handig aan een haspelhoekpaal hangen (van Gallagher bijvoorbeeld). De haspel doe je aan de kant die je steeds verplaatst, dan kun je een klein stukje draad afrollen steeds.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:06

Ik zou zelf rond de waterbakken een paddockje maken ter breedte van het hele gedeelte van het perceel. En vandaar uit de deelheining neerzetten. Dan wordt het strookbegrazingsstuk een stukje korter maar kun je wel met twee ingangen (een links en een rechts) maken naar de strookbegrazig.

Zo had ik het ook. Mijn "paddock" en een strookje onder de strookbegrazing bleef altijd toegankelijk. En ik had 4 stukken voor strookbegrazing daaraan vast liggen

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 21:21

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties! We gaan alle opties bekijken en dan vinden we zeker een goede oplossing !