Veulen aanschaf kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous480

Veulen aanschaf kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:46

Hallo allemaal,

Ik had een vraag m.b.t. het kostenplaatje als je een veulen aanschaft en daarna.

Ik heb het aanbod gekregen van een vriendin om het veulen te kopen van de merrie die zij doet leasen van een particulier met 2 paarden aan huis. Overigens gaat deze vriendin de merrie over kopen. Het veulen is ter wereld gekomen omdat het zogezegd een klein ongelukje was, omdat er een hengst van de buren was ontsnapt en in de weide van de merrie van deze particulier was beland.

Het veulen is een hengst en momenteel 1 maand oud en heeft op een paspoort na geen bijzondere papieren, geen bijzondere bloedlijn, de ouders hebben geen bijzondere papieren op een paspoort na, ouders hebben geen bijzondere bloedlijn en hebben ook geen wedstrijden gelopen en worden recreatief gebruik. Vader is een kwpn'er, maar zonder hoog niveau of bijzondere papieren/bloedlijn, inzet recreatief. Het veulen heeft nog geen shows of keuringen gelopen. Veulen is verder kern gezond en wordt keurig netjes verzorgd en alles wat erbij komt kijken en geniet nog lekker van de tijd bij mama.

Nu vroeg ik me af of 2000 euro een normale prijs is voor een veulen met een simpele afkomst/niet bijzondere bloedlijn en zonder bijzondere papieren en waarvan de ouders ook niet heel bijzonder zijn kwa inzet/papieren/bloedlijn. Of is deze prijs te hoog?

Daarnaast vroeg ik me af wat het kostenplaatje zal zijn na koop. Ik weet wat een veulen allemaal nodig heeft, maar kwa kosten zou ik graag een beter beeld willen krijgen. Ik heb nog veel goede spullen van een vorig paard, welke gebruikt zouden kunnen worden na een leeftijd van 2/3 jaar, dus dat schilt weer maar zou nu nog niet aan de orde zijn. Het veulen zou dan bij een leeftijd van ongeveer 6 a 7 maanden naar mij toe kunnen komen, afhankelijk van het groeiproces en de merrie natuurlijk. Ik vind het belangrijk dat het veulen bij leeftijdsgenootjes terecht komt, want die heeft het veulen op dit moment niet en de komende 6 maanden ook niet.

Weet iemand wat het kostenplaatje zou zijn na de aanschaf van een veulen? Stalling, geld voor verzorging, verzorgings spullen en trainings spullen en andere veulen/paarden spullen, da kosten, hoefsmid, inentingen, ontwormingen, mestonderzoeken, tandarts, evt extra kosten door ziekte/verwondingen, castratie etc etc, noem maar op.

Het veulen kan ik niet aan huis stallen, gaat moeilijk met een appartement, dus zou bij een paardenbedrijf komen te staan, opfok of kleinschaligere plekken die veulens accepteren(geen manege), met leeftijdsgenoten, gewoon een goede plek waar niets tekort komt.

Ik heb wel het kostenplaatje van een 2/3 jarig paard die tevens ook nog niet zadelmak was en dat gemaakt moest worden en aan huis stond op mijn vorige woonplek, aangezien ik een aantal jaren geleden een paard van die leeftijd had, maar een veulen/jaarling is natuurlijk heel anders dan een 2/3 jarig paard.

Ik ben benieuwd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:00

Een opfok zal je tussen de 150/250€ per maand kosten.
Dan heb je entingen en hoefsmid. Opfok doe je tot ze ongeveer 3 jaar zijn.
Dan beleren. Dan kan van zelf doen tot volledig uitbesteden. Bij dat laatste kan je uitgaan van €600 per maand gemiddeld. Met een maand of 2/3 ben je qua beleren al mooi op weg.
Aangezien alles duurder wordt zal de prijs nu ook niet de prijs over 3 jaar zijn.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:26

Ik ben €105 per maand kwijt aan opfok (24/7 weidegang, in de winter wordt hij bijgevoerd met hooi).

Voor de castratie was ik €332 kwijt.

Verder heb je inderdaad nog inentingen, voor veulens geboren vanaf 2022 zijn dat eerst 3 standaardentingen en daarna jaarlijks. Wormkuur zal je ongeveer €25 per kuur kosten, ongeveer 2x per jaar.

Hoefsmid 1x in de 7/8 weken (ligt aan de kwaliteit van de hoeven natuurlijk) a €45 per keer.

Voor de rest heb ik verder niet echt uitgaven aan mijn inmiddels jaarling. Ja ik spaar per maand een x bedrag voor hem, welke ik kan gebruiken in geval van dierenarts (of voor tuig over een aantal jaar). Tandarts doe ik pas voordat ik er een bit in gaat.

Edit: link naar KNHS artikel met ook de data van het vaccineren erbij
https://www.knhs.nl/nieuws/2021/basisva ... anaf-2022/
Laatst bijgewerkt door Aries_31 op 07-09-23 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:47

Het zal een beetje aan de plek liggen waar je hem kwijt kan. Ik betaal voor de mijne gemiddeld 140eu per maand (winter meer dan in de zomer) maar ik weet dat het dichterbij mijn huis al begint bij zo'n 200/maand en het bedrag hoger wordt met de leeftijd.
Wormenkuren zitten daar al bij in, verder betaal ik geloof ik zo'n 25eu per bekapbeurt. Kosten voor entingen wordt gedeeld door de hoeveelheid mensen die mee doen met enten. Was daar dit jaar zo'n 65eu aan kwijt maar zal ook afhankelijk zijn van je dierenarts. Maar wat hierboven gezegd wordt klopt idd wel, de basisenting is naar 3x gegaan bij paarden geboren vanaf 2022 dus dat is wel iets om rekening mee te houden als je evt. wedstrijden of evenementen wil rijden of afhankelijk van wat je toekomstige stal eist.

Ik heb zelf een merrie dus geen idee wat castratiekosten zijn.
En verder natuurlijk afhankelijk van hoe heel ze zichzelf houden.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:02

Gezien de leeftijd van jouw aankomende veulen, zou ik op zoek gaan naar iets kleinschaligs en/of waar ze in ieder geval rekening houden met zijn leeftijd.

Omdat het veulen pas in de winter gespeend gaat worden, zal je misschien eerst een onderkomen moeten hebben tot aan het nieuwe weideseizoen. Of in ieder geval met het opfokbedrijf bespreken hoe ze met deze jonge veulens omgaan. Zijn leeftijdgenootjes zijn mogelijk wel een half jaar ouder en staan vermoedelijk al vanaf oktober/november bij elkaar. Als je een goed opfokbedrijf hebt, zullen de jongeling van jou daar niet klakkeloos tussen zetten, maar ik zou wel vragen hoe ze met deze jonkies omgaan.

Wellicht kan je een advertentie zetten of er nog iemand is met een laat veulen? Kunnen misschien eerst samen bij elkaar en dan in het weideseizoen samen naar de opfok.

De aanschafkosten vind ik niet gek. Als je weet dat hij een goede eerste 6-7 maanden heeft, is dat ook wat waard (met ontwormen, hoefsmid, entingen etc.) En waarschijnlijk zijn je vriendin en jij nu ook wat met hem aan het bezig, dus het is niet zomaar een veulen zonder papieren..
Maar je moet het wel zelf willen! En verliefd zijn.. Er kan nog héél véél gebeuren voordat je vriendin en jij met moeder en zoon over de heide galopperen.. Je moet geen emotionele beslissing nemen! Er zijn paarden genoeg om volgende zomer al samen naar het bos te gaan, i.p.v. dit risico te gaan nemen.
Hoe leuk ook.. wel goed de voor- en tegens afwegen! Succes.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:22

Gemiddeld wordt er op een correct veulen, correcte beenstand enz. met bekende afstamming 2500 geboden. Al met al heb je gemiddeld in NL 10.000 uitgegeven als ie ruin en goed zadelmak is.

meggiemeg

Re: Veulen aanschaf kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:45

Kosten van de opfok, dat zal enorm verschillen de een of de ander, verder zal je niet zo veel goedkoper uit zijn denk ik, entingen-hoefsmid-ontwormingen zijn er net als bij een volwassen paard. Eventuele castratie. De aanschafprijs zou voor mij niet zo hoog liggen, het is geen veulen waar bewust voor is gefokt, geen papieren. Maar het is net als met alle paarden het is maar wat de gek er voor geeft zeg maar.

Anonymous480

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 17:09

meggiemeg schreef:
Kosten van de opfok, dat zal enorm verschillen de een of de ander, verder zal je niet zo veel goedkoper uit zijn denk ik, entingen-hoefsmid-ontwormingen zijn er net als bij een volwassen paard. Eventuele castratie. De aanschafprijs zou voor mij niet zo hoog liggen, het is geen veulen waar bewust voor is gefokt, geen papieren. Maar het is net als met alle paarden het is maar wat de gek er voor geeft zeg maar.

Precies, dat dacht ik ook, want het paard wat ik gehad heb daar was de vader Air Jordan Alpha Z van. Het paard wat ik had was een Zangersheide met potentie voor dressuur en springen op hoog niveau. Liep ook echt heel mooi. En bij een hele goede sportstal gekocht met brengservice en voer meegekregen om te mengen, alles in 1 prijs voor 3500 euro, ook met keuring door een da. Heel braaf paard die mooi braaf alle paarden abc kende op 2 jarige leeftijd. Daarom had ik zelf al het gevoel dat in vergelijking met dat paard en die prijs 2000 euro voor een veulen met niet bijzondere papieren/bloedlijn best veel is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:08

Hoe lang is dat geleden? Want de prijzen zijn, zeker sinds corona, echt wel flink veranderd. Maar ik ken inderdaad ook nog wel de tijd dat je voor 2,5K een leuk rijpaard kocht, en voor 5-6K echt wel meer sportpaard. En inmiddels lijkt het, in vergelijking met de afgelopen 2 jaar, een klein beetje op zijn retour en veulens lijken dit jaar ook niet zo best meer te verkopen. Maar de afgelopen paar jaar was 5K voor een KWPN veulen niet per se veel. En ik heb de afgelopen jaren 3 jarigen goed op de foto en net beleerd ook voor (ruim) 10K weg zien gaan.

Of dit veulen voor 2K veel is of niet is natuurlijk aan jezelf om te beslissen. Maar wellicht een idee om een rondje MP/sporthorses/FB/Bokt te doen om te kijken of je iets soortgelijks kunt vinden zodat je weet wat tegenwoordig gangbare prijzen zijn? Want daar is de afgelopen jaren dus echt wel veel in veranderd.

Anonymous480

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 19:21

Blacky94 schreef:
Hoe lang is dat geleden? Want de prijzen zijn, zeker sinds corona, echt wel flink veranderd. Maar ik ken inderdaad ook nog wel de tijd dat je voor 2,5K een leuk rijpaard kocht, en voor 5-6K echt wel meer sportpaard. En inmiddels lijkt het, in vergelijking met de afgelopen 2 jaar, een klein beetje op zijn retour en veulens lijken dit jaar ook niet zo best meer te verkopen. Maar de afgelopen paar jaar was 5K voor een KWPN veulen niet per se veel. En ik heb de afgelopen jaren 3 jarigen goed op de foto en net beleerd ook voor (ruim) 10K weg zien gaan.

Of dit veulen voor 2K veel is of niet is natuurlijk aan jezelf om te beslissen. Maar wellicht een idee om een rondje MP/sporthorses/FB/Bokt te doen om te kijken of je iets soortgelijks kunt vinden zodat je weet wat tegenwoordig gangbare prijzen zijn? Want daar is de afgelopen jaren dus echt wel veel in veranderd.

Die prijs was tijdens de corona tijd. Was gewoon een prima paard alleen kende het longeren niet en moest nog helemaal zadelmak gemaakt worden & doorgereden worden. Dus dat heb ik zelf gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:23

ik vind 2000 voor zo'n veulen best veel geld. KWPN veulens gaan tussen de 5 en 15.000 of hoger afhankelijk van de afstamming en kwaliteit. De merrie zal wellicht niet heel veel meer kosten.
Een KWPN veulen met een prima afstamming kan je dus voor 5K ook al kopen.
Bedenk wel dat het kopen van een veulen nog behoorlijk wat risico geeft. Bv op gebreken etc. Met een afstamming weet je al wat meer (bv WFFS vrij en DoC) maar er kan nog zoveel gebeuren eer het een paard is.
Waarde = wat de gek ervoor geeft in dit soort gevallen. Maar ik zou 1000 ruim voldoende vinden.