aanhangwagen voor mest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tess1

aanhangwagen voor mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:25

Voor wie z'n mest opslaat op een aanhangwagen en afvoert: wat voor aanhangwagen hebben jullie hiervoor? MTM, grootte,... We zijn aan het uitkijken er eentje te kopen, maar weet niet of MTM tot 750 kg genoeg gaat zijn. We hebben 2 gewone kruiwagens mest per dag en willen niet elke week moeten gaan afvoeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:41

Dat kan je makkelijk uitrekenen...
2 gewone kruiwagens = 2x 80 liter = 160 liter. Maak er voor het gemak van dat dat 100 kg per dag is.
7 x 100 kg = 700 kg per week.
Dus nee, dat kan je bij lange na niet met een MTM van 750 kg redden, want zo'n aanhangwagen is leeg toch al snel 300 kg.

Meeste mensen die ik ken die de mest met een aanhanger afvoeren hebben een geremde dubbelasser met een MTM van 1600 of 2000 kg en een bak van 1,40-1,50 bij 2,5 of 3 meter.

martinev

Re: aanhangwagen voor mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:51

Ik sluit me bij Ibbel aan, wij voeren de mest af in een aanhanger, hebben een grote dubbelasser, maar dat ding wordt echt heel snel zwaar. Zeker als het een paar dagen geregend heeft. Met een ongeremd wagentje van max 750 kg, waar ook nog het gewicht van de aanhanger zelf bij in zit, ga je het niet lang redden helaas.
Wij hebben 3 KWPN’ers en twee mini’s en in de winter, als ze dag en nacht op de paddock staan, is de aanhanger wel vol in een ruime week. In de zomer staan ze overdag in de wei en die mest komt niet op de kar. Dan doen we er twee tot drie weken mee. Ik denk dat de aanhanger als ik hem wegbreng zeker 2000 kilo weegt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:56

En bespaar niet op gemak en koop een kieper.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:56

Als je 2 kruiwagens per dag hebt ga je dat inderdaad niet redden.

Wij hebben een dubbelas kieper sinds een maandje van 1.50 bij 3 (hiervoor hadden we een gewone aanhanger en deden we het dus met de hand leegscheppen). Wij hebben een Fjord, kruising Trekpaard en een Welsh lopen. Ook nu legen we deze elke week (pure mest, ik heb geen stro oid), hij zit dan net niet helemaal vol en zou nog 2 dagen in kunnen. Maar inmiddels is het een gewoonte dat we de aanhanger of vrijdagavond of zaterdagochtend legen.

Overgang naar de kieper is echt een verademing. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:59

Wij hadden ooit een ding met huif, zon 100 liter mest per dag en elke week wegbrengen. Kon een stukje kiepen maar moest leeg getrokken. Afbeelding

Als we een mesthoop hadden kunnen hebben hadden we dat gedaan :o

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:32

MoniqueT schreef:
En bespaar niet op gemak en koop een kieper.

Dit is trouwens een hele goede!! Wij hebben ook een kipper en zonder dat zou ik het sowieso niet doen.

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 15:37

Dankjewel voor de reacties! We gaan voor een zwaardere en een die kan kippen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:49

Nog een overweging wellicht: ik zou zelf liever elke week een klein karretje leeg trekken, dan om de week een grote. Want het valt toch wel tegen hoor....zeker als je dat achterste spul er uit moet krijgen. Hoe langer de bak, hoe hoger die achterkant komt en helaas schuift het er echt niet allemaal makkelijk uit dus dan sta je zo in de hoogte te spitten om het er uit te krijgen....dat wordt toch snel vervelend.

Een kleiner / lager vrachtje waar je sneller en met minder moeite klaar mee bent is echt het overwegen waard :j

Maar als je een stuk moet rijden of per keer moet betalen ofzo kan ik me voorstellen dat je liever meer in 1 keer doet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:23

Ik ga ook 1x in de week met een klein karretje, ik kan het heel dichtbij wegbrengen en vanaf aankoppelen tot terugzetten op z'n plek kost me dat een half uur. Maar ik zou maar wat graag een kippertje hebben! Nog even sparen.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:53

Yes pak een kipper! Bij voorkeur wel elektrisch want met de hand de hand kippen ben je ook zo zat. Spreek uit ervaring. Kost wat maar je hebt er zoveel gemak van. Scheelt ontiegelijk veel tijd.

Zo’n klein aanhangwagentje moet je niet willen pure tijdverkwisting.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:56

pmarena schreef:
Nog een overweging wellicht: ik zou zelf liever elke week een klein karretje leeg trekken, dan om de week een grote. Want het valt toch wel tegen hoor....zeker als je dat achterste spul er uit moet krijgen. Hoe langer de bak, hoe hoger die achterkant komt en helaas schuift het er echt niet allemaal makkelijk uit dus dan sta je zo in de hoogte te spitten om het er uit te krijgen....dat wordt toch snel vervelend.

Een kleiner / lager vrachtje waar je sneller en met minder moeite klaar mee bent is echt het overwegen waard :j

Maar als je een stuk moet rijden of per keer moet betalen ofzo kan ik me voorstellen dat je liever meer in 1 keer doet.

We gooien er altijd eerst groenafval op en gooien de kipper vol als we hem wegbrengen. Als die ammoniak te lang in de bak ligt te meuren tast het alles aan.

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 16:59

We moeten er een eind mee rijden dus een grotere zal best zijn.
Hebben jullie daar een speciale plaat of zo in om aantasten te vermijden?

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:18

Nee nu niks, omdat het er kort in ligt. We laden met de tractor. Wegrijden lossen en afspuiten.

De bodemplaat is verzinkt maar wat bekrast door gebruik en dan trekt het in het staal.

Aluminium en volgens mij heb je ook al kunststof bodemplaten maar dat weet ik niet zeker. Zeil eronder zal niet werken kun je dat eruit staan trekken en krijg het maar eens schoon.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:02

Wij hebben een saris enkelassige electrische kipper met loofrekken. Bodem is dacht ik aluminium.
Met 1 grote tinker en 4 shetlanders wordt hij ongeveer 1x per week geleegd, maar we hebben 2 schuilstallen met vlas waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Voordeel is wel dat er weinig vliegen zijn doordat hij 1x per week geleegd wordt, ook leuk voor onze buren.
Legen gaat vrij makkelijk, en als het toch blijft steken trek ik het los met een hark.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:25

Gewoon goed schoonspuiten na het lossen. Wij verkochten onze elektrische kipper na zeker 6 jaar nog voor bijna de nieuwprijs. Zuinig op zijn. Werd wekelijks geleegd en meteen schoongespoten.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:32

Die van ons gooien we elke dag mest in tot hij vol is, en dan wordt hij weer geleegd. Tussendoor schoonmaken doen we alleen als hij een keertje voor wat anders dan mest gebruikt wordt, een paar keer per jaar. De bodem is van roestvrij staal oid, in ieder geval iets wat geen last heeft van de ammoniak, de wanden van aluminium. Bij ons blijft er overigens hooguit een heel klein beetje hangen in de bovenste hoekjes bij het kippen, met een stok of schep er even tegenaan tikken en ook dat glijdt naar beneden.
Wij hebben de kipper op een veiling gekocht, zoiets als BVA, zitten wat butsen in, was niet meer moeders mooiste, maar technisch perfect en onverwoestbaar. Voor ons doel dus ideaal, en voor een hele mooie prijs!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:41

Hier dubbel asser kieper. Werkt perfect, is 3 bij 1,5 meter. Mag 2100 kilo op :D

Heb nu 3 paarden dus 1,5 week kan ik er mee doen.

Afbeelding