Paardenspeeltjes voor op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Paardenspeeltjes voor op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 17:44

Onze 2,5 jarige hengst sabbelt smorgens op zijn lege hooinet. Blijven echt klodders speelsel aan hangen, dus hij sabbelt er ook fanatiek op.
Kennelijk heeft hij behoefte aan iets waar hij op kan sabbelen of spelen met zijn mond.
(hij komt zeker geen ruwe celstof te kort, meneer krijgt enorm veel hooi per dag - hij is gewoon erg speels en happerig).

Hij heeft een bootboeitje en een jollybal, maar daar doet ie niets mee.

Welk speelgoed kunnen jullie me aanraden?
Is voor gebruik op stal.

axel_1997

Re: Paardenspeeltjes voor op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:54

misschien zo'n bal gevuld met biks/muesli

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:57

Stro heeft een grovere vezel, sommige paarden hebben daar meer behoefte aan. Dus tenzij hij op stro staat. Apart net met plak of wat gerstestro. En verder wat eten bevat is aantrekkelijk, rest veel minder tot niet of het moet een speels vriendje zijn, maar dat past niet in een box.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:18

Liksteen aan een koord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:37

ok het is nog vroeg en misschien snap ik het niet helemaal.
maar als hij alleen maar smorgens aan een leeg hooinet sabbelt dan is de simpelste oplossing toch zorgen voor een steeds gevuld net zodat hij die behoefte niet heeft.
eventueel twee netten op hangen?

de stap naar kribbebijten en windzuigen is in dit soort gevallen namelijk wel erg snel gemaakt.(en ja daar heb ik ervaring mee!)
vul het net deels bij met stro.
kijk ook even of je hooi voldoende vezel heeft,misschien is het net wat te fijn dan kan wat groffer in een tweede net een oplossing zijn.

takken in de stal, ( je kunt een kort stammetje er in leggen)er zijn van die hooiballen te koop?
je hebt ook van die rollende dingen waar je brokjes in kunt doen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:09

Een bos (wilgen)takken? Daar kunnen ze lang mee bezig zijn en kan ie heerlijk mee prutsen met z'n mond.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:13

Wij hangen ook regelmatig wilgentakken in de stal, maar bijvoorbeeld ook een bos gedroogde brandnetel om aan te knabbelen. Of zo'n luzernechunk in een mininet.

Ymijnpaardju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:12

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:17

Een wortelbal! Ik heb hilarische filmpjes van mijn paard die er mee bezig is. Mijn paard heeft al een bepaalde techniek ontwikkeld, ze moeten slim zijn met happen. Ze kunnen er giga hard in bijten, ding gaat niet kapot.
Kan hem iedereen aanraden.
https://www.agradi.nl/carrot-ball-worte ... rYQAvD_BwE

Ymijnpaardju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:34

Chinas schreef:
Een wortelbal! Ik heb hilarische filmpjes van mijn paard die er mee bezig is. Mijn paard heeft al een bepaalde techniek ontwikkeld, ze moeten slim zijn met happen. Ze kunnen er giga hard in bijten, ding gaat niet kapot.

dat ziet er in derdaad heel leuk uit! en in verhouding met de prijs? bij argradi wisselt het natuurlijkn og wel eens. maar het is dus een aanrader?! kan je er wortels en dergelijke in doen, en dan opblazene? of begrijp ik het verkeerd haah

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 00:10

Toevallig de Jollybal ook opgehangen op borsthoogte aan wat langer touw? Het hengstenveulen hier was er dol op. Daar werd tegen aan geduwd, flink in gebeten en tegen aan geschuurd. Omdat de bal klein beetje kon slingeren probeerde hij er van alles mee. Wanneer de bal op de grond lag, liet hij het liggen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:33

Ymijnpaardju schreef:
Chinas schreef:

dat ziet er in derdaad heel leuk uit! en in verhouding met de prijs? bij argradi wisselt het natuurlijkn og wel eens. maar het is dus een aanrader?! kan je er wortels en dergelijke in doen, en dan opblazene? of begrijp ik het verkeerd haah

Ik heb hem zelf een paar jaar geleden gekocht, dus hij zal toen misschien iets goedkoper zijn geweest. Maar het geld dubbel en dwars waard, ook voor deze prijs! Je kan hem oppompen met een fietsenpomp, hoe harder je hem oppompt hoe moeilijker het wordt. En dan ophangen en wortels er in doen. We pompen er 1 a 2 keer per jaar wat extra lucht bij. Doen dus ook al jaren met dezelfde bal. Mijn paard is er fanatiek mee maar krijgt hem niet kapot.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:40

Is zijn tanden aan het wisselen en heeft daar ws last van. Geef hem hooi voldoende voor de periode dat hij op stal staat. Maar een 2 1/2 jarige is het best af buiten, 24 uur met minstens 1 speelmaat en liefst op de wei met eventueel hooi erbij. Krijg je ook geen verveelsituaties.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:47

Lijkt mij ook door het wisselen te komen. Mijn 2,5 jarige is daar nu ook druk mee bezig en hier worden wilgentakken om op te knabbelen momenteel erg gewaardeerd.