Leverbot in slootwater ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Modiandnina

Leverbot in slootwater ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 15:43

In mijn vorige bericht gaf ik aan dat uit een bloedonderzoek van mijn paard bleek dat hij een hoge leverwaarde had, namelijk een GGT-waarde van 212. Opvallend is dat een stalgenoot ook een paard heeft met een verhoogde GGT-waarde.

Mijn paard kampt al een aantal maanden met darmproblemen, zoals slappe mest/mestwater/diarree. Nu is mijn dierenarts er van overtuigd dat de hoge leverwaarde komt door het mindere functioneren van de darm. Daardoor zou de lever nu extra hard aan het werk kunnen zijn en vandaar de hogere leverwaarde. Dit zou uiteraard absoluut kunnen.

Blijft wel het feit dat het toevallig is dat een paard van een stalgenoot ook een verhoogde GGT-waarde heeft. Echter denkt mijn dierenarts niet aan leverbot of een vergiftiging door planten o.i.d. Zij zit echt op het spoor dat deze leverwaarde vanuit mijn paard zelf komt.

Nu was ik de waterbakken aan het schoonmaken en dag ik 2 van deze slakjes in de waterbak. De paarden krijgen water gepompt uit de sloot.

Weet iemand of dit een leverbot slakje zou kunnen zijn?

Modiandnina

Re: Leverbot in slootwater ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 15:43

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:45

Jazeker, leverbot komt van slakken in slootwater. Behandelen als leverbot en water uit de kraan anders is het dweilen met de kraan open. Ook van gras nabij de slootkant waar slakken opzitten.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:54

Hebben er schapen of koeien op het land gestaan?

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 15:58

ChantalAM schreef:
Hebben er schapen of koeien op het land gestaan?

Volgens mij hebben er een aantal jaar geleden wel schapen op gestaan. Momenteel niet. Het is wel een nat weiland, tussen sloten in.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 15:59

BigOne schreef:
Jazeker, leverbot komt van slakken in slootwater. Behandelen als leverbot en water uit de kraan anders is het dweilen met de kraan open. Ook van gras nabij de slootkant waar slakken opzitten.

Dank voor je reactie. Heb ze direct kraanwater gegeven inderdaad. Ik zal het opnieuw overleggen met de DA, ontwormen tegen leverbot of mestonderzoek.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:01

Is wel een speciaal onderzoek voor nodig. Succes iig. Hoop dat je paard snel weer de oude is

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:04

BigOne schreef:

Dat dus, zie je vaker bij nogal natte stukken.
Let wel op dat niet elk ontwormingsmiddel waarvan ze zeggen dat het geschikt is ook echt leverbot meepakt.
Is bij schapen nogal eens gebleken dat er resistentie is op bepaalde middelen.

Beterschap voor je paard!