Mest afvoer paarden aan huis? Hoe regelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdesix

Mest afvoer paarden aan huis? Hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 21:36

In de wintermaanden (oktober tot april) wil ik mijn 5 ijslanders snachts op stal gaan zetten. Dit zorgt voor meer mest ivm bodembedekking.

Hoe regel ik de mestafvoer?
- hoeveel kruiwagens met produceren ze bij 12 uur op stal?
- zijn er ook bedrijven die in oktober een lege container brengen en in april een volle ophalen?
- hoe regelen jullie de mestafvoer bij paarden aan huis?
- welke bodembedekking geeft de minste afval? Zaagsel?

Het beetje mest uit de paddock en track is nu voor de groene container, composthoop of moestuin. Maar het snachts op stal wordt het teveel.

Lynn_Nikita

Re: Mest afvoer paarden aan huis? Hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:40

Ik heb 4 stallen met stro. 5 kruiwagens per dag. Staan open maar staan snachts in hun eigen stal met de deur open
Ik breng het 2 x per week weg ( volle grote kiepaanhanger). Met 1 container zou ik het nooit redden

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:41

5 IJslanders een nacht op stal dan zou ik gokken op 2 kruiwagens pure mest. Vlas is relatief schoon en zuinig. Hoeft in principe maar 1 keer per week de urine uit. Geen veehouders in de buurt waarmee je afspraken kunt maken wat betreft mest afvoeren
Anders misschien in een kiepwagen verzamelen en 1 keer in de week wegbrengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:54

Ik heb met 5 tot 6 paarden 24/7 buiten met open loopstallen (ongeveer 50 m2) waarbij ik ook een paddock van 16 bij 16 uitmest per jaar rond de 30 kuub mest, zonder al te gek veel strooisel (vlas) te gebruiken.
Hier wordt het gewoon door de loonwerker over ons eigen land uitgereden dus ik laat het niet ophalen.

Vlas is het zuinigste, maar wordt niet door iedereen geaccepteerd om op te halen.

Per stal heb je dagelijks gewoon minimaal een halve kruiwagen wil je het een beetje redelijk houden, zeker als je stro moet gebruiken.
6 maanden x 5 paarden x 40 liter is al 36 kuub mest.
Mestcontainers zijn meestal 6 meter (2,5 meter breed en ongeveer anderhalve meter hoog) en daar gaat rond de 20 kuub in. Kortom, je zal 2 keer moeten laten ophalen per winter, schat ik zo.

Hoe je op dit moment uitkomt met een kliko is me een raadsel trouwens :D
In de zomer haal ik toch dagelijks 1 kruiwagen pure mest uit mijn paddock en de groene kliko's worden hier 1x per 2 weken geleegd. 14 kruiwagens mest passen niet in een 160 liter kliko :+

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 22:12

Goede tips en ideeen al! Geeft wel een realistisch beeld
Op de wei laat ik de nu liggen. Toch nog meer mest dan ik in gedachten had bij snachts op stal. Misschien toch wat minderen, anders van 6 terug naar 4 paarden

Ik zag op marktplaats ook advertenties met gratis paardenmest afhalen, werkt dat een beetje?

Nog meer tips voor afvoer, bodembedekking, en hoeveel mest jullie paarden produceren hoor ik graag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:33

Ipv vlas zou je gehakseld koolzaadstro kunnen nemen. Werkt hetzelfde, verteert heel snel, wat weer scheelt op je mesthoop. Ik had het hier in de schuilstal en een mesthoop met betonnen plaat. Dat composteerde echt als een malle. Waardoor je dus minder kuub afvoer hebt. En de meeste bedrijven/loonwerkers accepteren dit ook gewoon, in tegenstelling tot vlas of zaagsel.

Ik laat hier ook wel mest afhalen door mensen met een tuin. Maar dat schijten ze hier er in 2 dagen weer bij, dus dat zet geen zoden aan de dijk :+

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:37

Hier twee grote paarden op vlas. Ene dag tezamen 0.5 kruiwagen (alleen mest) andere dag 1 kruiwagen (mest+plas)
Ze gaan nu van 2300/0700 op stal. Weide/paddock mest niet meegeteld.

Ze staan aan huis, wij laten zolang het uitgereden mag worden de boer langs komen die rijdt het uit. Vaak 1x in het seizoen. In de wintermaanden komt er een loonwerker die het afvoert, uiteraard is dit net wat duurder, maar ben het wel kwijt.

Ook gekeken voor bedrijven die containers verhuren maar dat kost echt veel meer. Dus vandaar een mestplaat aangelegd.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 00:54

Hier met drie volwassen grote paarden plus een veulen een flink volle grote kruiwagen per dag.
Ze staan op gehakseld stro. Uit de weide halen we ook een kruiwagen op, dat is alleen pure mest. En de loonwerker haalt het op.

Heb je een goede mestplaat?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 01:36

4 paarden aan huis en een gesplitste mesthoop. De ene helft ligt minimaal een jaar, de compost verwerken we over het land. De andere helft van de mesthoop is voor de nieuwe mest, welke na een jaar opbouw dus de tijd krijgt om een jaar te composteren. Zo heb ik altijd 1 kant voor de verse mest en 1 kant voor de composterende mest.....en ieder jaar mooie compost voor over de weide.
Ik gebruik een dikke laag zaagsel als bodembedekker bovenop stalmatten, ik haal maar 1x per week de verzadigde plekken er uit (wel iedere dag de mest). De oude droge bovenlaag is de nieuwe onderlaag met een pak schoon er bovenop.
Het formaat van de mesthoop valt hierdoor enorm mee en is relatief snel gecomposteerd.

Onze paarden staan max 7 uur per dag op stal.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:11

Hier zonder stal maar pure mest al twee kruiwagens per dag (niet die grote driewielers maar normale kruiwagen).
Breng het een x per drie weken met de kiep aanhanger weg naar een boer in het dorp. Met de nachten op stal zou ik dat denk ik wekelijks moeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:23

Als je plek hebt voor een mesthoop dan kun je dat zeker proberen. Stalmest met stro composteert enorm snel, je ziet zo’n hoop echt krimpen. Als je een boer kan vinden die het kan gebruiken komen ze het na het composteren vaak gratis ophalen. Bij onze vorige stal werd de mesthoop een keer per jaar opgehaald, en de grootte viel na dat jaar heel erg mee voor drie grote paarden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:05

Minste vervuiling van de mest en daarmee het minste volume qua afvoer hadden wij bij strokorrels.

Daar haal je dagelijks per paard alleen de mest uit en 1x per week de natte plek, 20kg korrels er weer bij en klaar.
Composteerde hier ook heel mooi.

Container is prima te doen, maar voor het fijne inklinken is met 6 paarden 1 wel erg weinig. Aan de andere kant, dan ben je het wel kwijt.
Mestbult mag niet zo op de losse grond, dus is een investering als je die aan wilt leggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:17

8nnemiek schreef:
Als je plek hebt voor een mesthoop dan kun je dat zeker proberen. Stalmest met stro composteert enorm snel, je ziet zo’n hoop echt krimpen. Als je een boer kan vinden die het kan gebruiken komen ze het na het composteren vaak gratis ophalen. Bij onze vorige stal werd de mesthoop een keer per jaar opgehaald, en de grootte viel na dat jaar heel erg mee voor drie grote paarden.

Dit is inderdaad de beste optie.

En je kan er ook nog je eigen land mee bemesten als het voldoende gecomposteerd is.

Een container huren kan, de loonwerker kan deze leeghalen als de container vol zit. Maar vaak is dit wel lastig omdat je daar met een houten plankje op moet rijden met de (volle) kruiwagens. Zeker in de winter als het vriest wil dat nog weleens moeizaam gaan. Dan wordt het snel glad en link.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:40

Wij hebben een samenwerking met de boerman (mijn buurman die boer is). Mijn land rekent hij onder zijn mestboekhouding. En dus, als ik wil, rijdt hij ook zijn koemest uit over mijn land. En mijn paardenmest gaat naar hem toe. Zo heb ik niet mijn eigen paardenmest op mijn eigen land.
Wij mesten alles elke dag uit, stallen, paddock, weiland. Met 3 volwassen Friese paarden is dat in totaal 2x per dag een net niet volle grote kruiwagen. 1x per week haal ik ook de natte plekken weg uit stal (vlas), dat is dan 1 kruiwagen per stal extra.
Als mijn mesthoop vol is, maar we zitten midden in de winter en ik kan het dus niet kwijt, dan komt de loonwerker er een mooiere bult van maken, zodat we weer even vooruit kunnen. Dat kost ook niet zo gek veel en is wel heel handig.

Maar ik ben wel benieuwd. Je doet nu alles in je groene container? Red je dat, als die maar 1x per 2 weken geleegd wordt? Volgens mij mag je daar ook een tweede van aanvragen? Zou je ook nog naar kunnen kijken. En dan misschien in combinatie met strokorrels? Denk dat die het minste afval opleveren? Dan de natte plekken composteren en de echte mest in de container?

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:23

Sanet schreef:
Maar ik ben wel benieuwd. Je doet nu alles in je groene container? Red je dat, als die maar 1x per 2 weken geleegd wordt?

"Het beetje mest uit de paddock en track is nu voor de groene container, composthoop of moestuin."

Helaas past niet alles in de groene container. Overdag staan ze op de wei en daar laat op de mest liggen.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:24

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Daar kan ik zeker wat mee!