TIPS gezocht! Manen paard bijna kaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpy4ever

TIPS gezocht! Manen paard bijna kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 19:36

Hallo allemaal!

Ik heb en een vraagje? Mijn 22 jarige merrie heeft bijna geen haar meer op het onderste gedeelte van haar manenkam, maar de huid is relatief rustig.

Even wat informatie over mijn paard:
* 22 jarige KWPN merrie
* Ziet er fysiek goed uit
* Conditioneel goed
* Krijgt bulten bij insecten, maar schuurt niet

Het betreft het gedeelte 5 cm van de schoft en de draagt het hele jaar daardoor een deken met hals. Al haar hele leven dekens gehad, maar dit 'probleem' niet.Voorheen had ze wel wat dunne manen, maar niet dat alleen de buite ste rand enkel nog bedekt is.

Heeft iemand tips, ik was het regelmatig, smeer het in met antiklit en borstel heel voorzichtig altijd.
Laatst bijgewerkt door Jumpy4ever op 25-08-23 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: TIPS gezocht! Manen paard bijna kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:40

Komt het niet juist door de deken met hals?

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:41

Toen ik de titel las dacht ik zomer eczeem, maar nu ik je bericht lees denk ik dat dat niet het geval is.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:57

heeft mijn oudje van inmiddels 27 jaar ook, hij draagt alleen in de zomer een vliegendeken met hals (24/7) en daardoor zijn bij de onderste helft van zijn hals de manen weggesleten en komen ze nu ook nauwelijks meer terug, terwijl hij in de winter geen hals draagt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:59

Ik denk ook dat het door de hals komt. Misschien op dit deel een zacht stuk nylon naaien wat over de manen heen valt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:39

Lijkt me het deken.

Heb je ander deken gebruikt? Is ze veranderd in bespiering ed waardoor het deken anders zou kunnen passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:40

Andere mogelijkheid is een ander paard op de wei dat de manen breekt tijdens groomen :o

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:49

Je wast haar manen regelmatig, waarom doe je dat? En kan ze reageren op de shampoo die je gebruikt - niet goed uitgespoeld, allergisch voor een ingedient?

Jumpy4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 21:02

Paard staat met shetlander op het land, dus samen manen krabben wordt wat lastig. Alle dekens hebben een nylon (zacht) stuk op de hals waar de manen liggen en de bespiering is niet veranderd.

Het enige wat veranderd is dat haar manenkam wat harder is door het suiker in het gras. In de winter is hij wat zachter. Er is op die leeftijd lichtelijke sprake van insuline resistentie, maar echt de 'ziekte' zelf heeft ze niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:24

Dan zou ik toch maar voorzichtig zijn met het aantal uren op de wei of een graasmasker om doen.