Schuilstal dak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rongyos

Schuilstal dak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 14:18

Op mijn gehuurde wei heb ik 2 schuilstallen staan; 1 container waar we de helft voor opslag gebruiken en de andere helft al inloop of als noodbox. De andere schuilstal is een ruim 'hok' waar paard en pony ook hooi eten en waar de hooibalen ook opgeslagen liggen.
Bij de container zou ik graag een overkapping maken zodat er voor de stal ook een droog stuk is in de winter.
Zijn er mensen die dit gedaan hebben bij hun (container) stal? En bv een kant en klaar pakket hebben gekocht?
Of zelf hebben bedacht. Het liefst zou ik het dak van overkapping ook doortrekken over de container.
Een grove schets hieronder.
Afbeelding

DubbelFun

Re: Schuilstal dak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:24

Ik weet niet of er een bouwvergunning op die wei zit voor die hokken, maar een 50% uitbreiding van het oppervlak met een dak gaat waarschijnlijk niet onopgemerkt voorbij ;)

Dat gezegd hebbende ben je met je tekening al aardig op weg :)
Als je wilt dat het water mooi naar achteren wegloopt heb je wel een stijve construktie nodig (hout/bitumen of golfplaten) én je hebt wat meer hout nodig om het dak te ondersteunen.
Is de waterafvoer minder van belang dan kun je volstaan met een paal tussen de 2 stallen iets hoger dan de zijkant/voorste palen en daarover een goed waterdicht en stevig zeil spannen. Het water zal dan naar alle kanten afvloeien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:51

Mag dit wel van de gemeente? Want daar krijg je anders echt gezeik mee.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 08:57

@ DubbelFun @Hutcherson, wat betreft vergunning e.d. daar gaat het me nu niet over, maar dank dat jullie hierover meedenken.
Deze schets is even een 'spuugschets' om het idee duidelijk te maken . Dus de 3 meter uitbreiding aan de voorzijde is ook maar een idee. Wil vooral aan de voorzijde een afdak hebben dat de regen er niet inslaat en dat er in de zomer nog net wat meer schaduw is. Gaat me vooral om de uitvoering van het geheel waar ik even mee struggle. Moet ik bv betonpoeren voor de palen gebruiken of zou ik vooruit kunnen met paalhouders die bv ook voor schuttingen gebruikt worden? Of is dit een gevalletje 'het wiel weer uitvinden' ;-)
Dak wordt sowieso iets van golfplaaat e.d. Plan is om een goot aan achterzijde te maken zodat het water daar afloopt en evt. opgevangen wordt in een ibc ton. Niet voor drinkwater voor de paarden, maar voor de planten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:04

Als je de zware zwarte golfplaat gaat gebruiken zou ik met betonnen poeren werken, de paalhouders zijn meer geschikt voor het lichtere werk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:43

Ik zou het wiel idd niet opnieuw proberen uit te vinden maar een bouwtekening van een carport opduikelen. Ene helft van de carport halve meter hoger houden dan de andere kant, en je hebt je (zelfdragende) dakconstructie waar je container onder staat. Kortste klap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:45

Ik zou zelfs op google eens zoeken wat een komplete goedkope carport kost in vergelijking met de kosten van zelfbouw.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 10:42

Dank voor de carport tips! Ik had al bij terrasoverkappingen gekeken, maar die waren allemaal erg fancy ;-)
Inderdaad Ibbel, klinkt als kortste klap!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:30

Paalhouders kunnen echt wel hoor.
Ik heb mijn schuilstal zemf gebouwd. Alle steunpalen staan met paalhouders in de grond. De steunbalken zijn 12x12cm dik.

Momenteel bezig met een extra overkapping aan de voorkant. Daarbij ook de 2 steunpalen in paalhouders gezet.

De schuilstal, dak is bitumen dakplaten en licht afhellend naar achter.
Afbeelding

En begin aanbouw overkapping. Deze is 3m60 lang en 2m breed.
Ook afhellend naar voor om water op te vangen.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:33

DubbelFun schreef:
Ik zou zelfs op google eens zoeken wat een komplete goedkope carport kost in vergelijking met de kosten van zelfbouw.

Zelfbouw is goedkoper.
Carport onder de 500 euro heb ik nog nergens gevonden.

Mijn hele stal (6m op 3m) heeft me net geen 500 euro gekost. De zijplaten had ik wel gratis. Maar steunbalken, dakbalken en dakplaten allemaal nieuw gekocht.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 11:40

Art_Ificious schreef:
Paalhouders kunnen echt wel hoor.
Ik heb mijn schuilstal zemf gebouwd. Alle steunpalen staan met paalhouders in de grond. De steunbalken zijn 12x12cm dik.

Momenteel bezig met een extra overkapping aan de voorkant. Daarbij ook de 2 steunpalen in paalhouders gezet.

De schuilstal, dak is bitumen dakplaten en licht afhellend naar achter.
[ [url=m/QdOIiD.jpg]Afbeelding[/url] ]

En begin aanbouw overkapping. Deze is 3m60 lang en 2m breed.
Ook afhellend naar voor om water op te vangen.
[ [url=m/JTsTal.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je wel! Dit is al heel goed om te zien.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 11:41

Art_Ificious schreef:
DubbelFun schreef:

Zelfbouw is goedkoper.
Carport onder de 500 euro heb ik nog nergens gevonden.

Mijn hele stal (6m op 3m) heeft me net geen 500 euro gekost. De zijplaten had ik wel gratis. Maar steunbalken, dakbalken en dakplaten allemaal nieuw gekocht.

Dat is ongeveer het budget dat ik in gedachte had, goed te lezen dat dat realistisch is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:03

Bitumen golfplaten (geperst karton) zijn niet erg stevig en gaan zeker geen jaren mee. Enige voordeel is dat ze licht zijn en je dus een minder sterke onderbouwing kunt gebruiken.

Mijn buren hadden een dergelijke overkapping gemaakt voor de opslag van hooi. Door de wind gingen de boorgaten 'lubberen' en ontstond er dus lekkage en bij een stevige storm gingen er diverse platen vliegen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:01

Hier nog geen enkele bitumen plaat stuk hoor. Staat al 1 winter.

Dak van konijnenhok staat al 3 winters en nog nergens stuk. Is ook bitumen.

Dan is er een duivenlokaal aan de wei, die hebben een bitumen muur gemaakt rond een hok. Dat zou al langer dan 5 jaar staan hoelang exact moet ik eens bevragen. Enkele platen op de hoek hebben barsten maar de anderen zien er nog heel goed uit.

Oo internet staat tevens levensduur 25 jaar.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-08-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:06

1 en 3 jaar is niks in vergelijking met een vezelcementplaat die 25-30 jaar mee gaat.
De bitumenplaatjes die ik eens gebruikt heb om het dak van de caviaren te maken ging 6 jaar mee en was toen eigenlijk allang 'op'...