Paddock's voerplekken indelen en verrijken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hootje

Paddock's voerplekken indelen en verrijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 14:02

Hoi!

Wij zijn onze paddock verder aan het uitbreiden en ik loop een beetje vast qua het indelen van handige voerplekken & hoe we de paddocks nog meer kunnen verrijken.

Afbeelding

De paddock met de blauwe omlijning moet de merriepaddock worden, ze zullen daar met zijn 3 a 4en komen te lopen. Ik ben me aan het verdiepen in fijne voerbakken, wij hebben nu lege ibc's met hooinetten erin maar dat werkt ook niet helemaal optimaal. Tips zijn zeker welkom

De paddock met de rode omlijningen zit vast aan de uitloop en de inloopstal, die is in principe bedoeld voor 2 E-pony's. In de inloopstal is er zeker een hooinet aan de muur te bevestigen.

De groene paddock is nu nog een paddock voor een paard, maar wordt eventueel bij het grotere geheel toegevoegd als dit goed gaat met de 3 anderen.

Wie heeft de gouden tips wat wel/niet werkt en wat leuk is om toe te voegen aan de paarden hun paddocks?

MarliesV

Re: Paddock's voerplekken indelen en verrijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:14

3.5 mtr breed voor een paddock is te smal, dan kunnen ze elkaar makkelijk in een hoek opsluiten. Dus je rode paddock zou ik zeker breder maken.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 15:53

MarliesV schreef:
3.5 mtr breed voor een paddock is te smal, dan kunnen ze elkaar makkelijk in een hoek opsluiten. Dus je rode paddock zou ik zeker breder maken.

Het stuk daarnaast zit aan die paddock vast, ook met de rode omlijning. Maar we hebben het qua meten en ecorasters leggen in aparte vakken opgedeeld.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:41

Ik zie 2 blauwe en 2 rode paddocks.
En je hebt het over 3/4 merries en 2 E pony's.

Bedoel je per paddock?

Dus totaal 12 paarden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:47

Ik zie vooral erg weinig ruimte voor best veel dieren. -O- iets keer dan een halve rijbak voor 3 tot 4 paarden. En 5 aan elkaar gekoppelde boxen of en kwart rijbak voor 2 dieren is dit alle ruimte die ze hebben?

Als je deze hoeveelheid dieren al wilt houden zou je alle gekleurde vakken als een geheel moeten hebben en dan heb je eigenlijk nog te weinig plek voor je dieren. (800/1000 m2? Reken ik dat goed uit?) Maar is het in ieder geval iets minder krapjes.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 16:54

monsera schreef:
Ik zie 2 blauwe en 2 rode paddocks.
En je hebt het over 3/4 merries en 2 E pony's.

Bedoel je per paddock?

Dus totaal 12 paarden?

Nee, in totaal 6 paarden. Het is zo ‘opgedeeld’ op de tekening ivm het meten. Dus de 2 komen op a het rode + schuilstal te lopen & de 4 op het gehele blauwe stuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:57

je kunt niet alles open doen en alles bij elkaar zetten?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 16:58

karuna schreef:
Ik zie vooral erg weinig ruimte voor best veel dieren. -O- iets keer dan een halve rijbak voor 3 tot 4 paarden. En 5 aan elkaar gekoppelde boxen of en kwart rijbak voor 2 dieren is dit alle ruimte die ze hebben?

Als je deze hoeveelheid dieren al wilt houden zou je alle gekleurde vakken als een geheel moeten hebben en dan heb je eigenlijk nog te weinig plek voor je dieren. (800/1000 m2? Reken ik dat goed uit?) Maar is het in ieder geval iets minder krapjes.

Er komen 6 paarden op het gehele stuk te staan, ze hebben van de winter met zijn 4en op het stuk gestaan wat nu gerealiseerd is en dat ging prima. Echter vinden we meer bewegingsvrijheid wel fijn. Het stuk is simpelweg niet groter en we leggen de paddock op eigen kosten aan. Het is voor het winterseizoen, om de winter door te komen dat alle paarden de gehele dag buiten kunnen staan. zomerseizoen hebben we 6 hectare land, dus dat is geen probleem.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 16:59

ellepel schreef:
je kunt niet alles open doen en alles bij elkaar zetten?

Nee helaas lukt dat niet, de 2 e-ponys zijn beide iets wat aparte gevallen. 1 is mijn 22 jarige die laat zich overal weg jagen, de ander is een 9jarige ruin die behoorlijk enthousiast wordt van hengstige merries, met mijn oude merrie heeft hij daar geen last van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:46

Als ik het zo zie dan heb je 6 paarden op 550 m2?
Dat is 2/3 paardenbak... ik persoonlijk vind dat heel weinig ruimte.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:07

Jongens, iedereen roept in het algemeen dat paarden meer naar buiten moeten. Wil TS een mooi stuk extra ruimte creëren, is het nog niet goed. Probeer eens mee te denken ipv enkel kritiek op de kleine ruimte.

TS: missmoet moet je in de rode paddock naar die smallere blinde hoek kijken. Tenzij die paarden normaal doen tegen elkaar. Je zou daar ook iets neer kunnen zetten of een haag van maken. Is een deel verharden oid handig voor de voerplekken?

Je hebt ook op insta iemand die van 1800m2 dacht ik een pp heeft gemaakt. Misschien kan je daar inspiratie op doen?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 23:14

Bedankt Monsera! Zitten zeker dingen in die ik wil gaan gebruiken in de paddock!!

Brainless schreef:
Als ik het zo zie dan heb je 6 paarden op 550 m2?
Dat is 2/3 paardenbak... ik persoonlijk vind dat heel weinig ruimte.

Klopt, op zo’n 600 meter, het is niet anders, dit uitbreiden kost alweer een klap met geld en het is niet ons eigen stuk land. Daarnaast staan op het ene stuk 2 paarden, en op het andere stuk 3 a 4. Ze staan dus niet in een groep van 6 paarden.

Voorheen hadden we in onze buitenbak ook 8 paarden in de groep staan en dit ging prima, konden bewegen en vielen elkaar niet lastig. Het is ook maar net hoe je de groep aan elkaar introduceert. In de buitenbak worden nu de bak opgedeeld want Pietje kan niet met Klaas etc. etc. Dat is pas echt krap, dan hebben onze paarden in het nieuwe scenario behoorlijk meer ruimte.

Freyr schreef:
Jongens, iedereen roept in het algemeen dat paarden meer naar buiten moeten. Wil TS een mooi stuk extra ruimte creëren, is het nog niet goed. Probeer eens mee te denken ipv enkel kritiek op de kleine ruimte.

TS: missmoet moet je in de rode paddock naar die smallere blinde hoek kijken. Tenzij die paarden normaal doen tegen elkaar. Je zou daar ook iets neer kunnen zetten of een haag van maken. Is een deel verharden oid handig voor de voerplekken?

Je hebt ook op insta iemand die van 1800m2 dacht ik een pp heeft gemaakt. Misschien kan je daar inspiratie op doen?

Bedankt voor je reactie!! Die 2 zijn heel fijn met elkaar, dus dat gaat goed en hebben met een weekendje weg 3 dagen lang met zijn tweeën in 1 stal gestaan :+ Was overigens niet de bedoeling want er zat een uitlooppaddock aan vast, maar het regende. Verharden heeft niet zo snel onze wens, die twee op de rode paddock hebben wel rubberen matten in stal en een verhard stukje. Een haag oid is sowieso wel een leuk idee!

Ooh weet je toevallig haar instagram naam?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:08

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:26

Kunnen blauw en nieuw-blauw 1 of 2 openingen krijgen naar elkaar? En idem met rode en nieuw-rode? Dan kan het best leuk worden, denk ik?
Het is dus alleen voor de winter?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 08:57

Sanet schreef:
Kunnen blauw en nieuw-blauw 1 of 2 openingen krijgen naar elkaar? En idem met rode en nieuw-rode? Dan kan het best leuk worden, denk ik?
Het is dus alleen voor de winter?

Ja! Het zit zegmaar wel gewoon aan elkaar vast, dus daar tussen zit geen hek, ivm het meten is het zo opgedeeld in de tekening maar het zit zegmaar wel gewoon aan elkaar vast, geen hekken. Alleen een hek tussen blauw en rood :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:55

Hier is de paddock ook niet heel groot, ik merk dat een soort tussenhek met 2 openingen fijn is, iets waar ze omheen moeten lopen