Weide opnieuw inzaaien, doodspuiten onkruid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chubster

Weide opnieuw inzaaien, doodspuiten onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:35

Ik heb vorig jaar de helft van mijn weide opnieuw laten inzaaien, omdat ik niet echt een voorstander ben van gif heb ik toen alleen de weide laten kapot frezen, en egaal laten maken en opnieuw ingezaaid.
De opkomst van het gras was slecht en het bestaande onkruid heeft zich vermenigvuldigt, zelfs na doorzaai in april is het gras t.o.v. het onkruid niet voldoende opgekomen.

Nu wil ik in september de andere helft gaan doen, maar liever met wat meer opkomst van gras i.p.v. onkruid, dus twijfel ik om dan toch dit stuk eerst dood te spuiten, laten rusten en dan frezen en opnieuw inzaaien.

Wie heeft ervaring en tips of er misschien nog andere opties zijn i.p.v.doodspuiten?

De weide die opnieuw ingezaaid moet worden staat helemaal vol met onkruid, mos, veel onkruid heb ik er al uitgetrokken maar is teveel, zeg maar meer onkruid dan gras.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:51

Frezen is sowieso onvoldoende om levend onkruid kwijt te raken. Integendeel, je geeft latente zaden alleen maar meer ruimte om te kiemen. Maar dat had je al gemerkt.
Als je niet dood wilt spuiten zal je op z'n minst het onkruid moeten onderploegen. Of diepploegen nodig is, kan een loonwerker je wel vertellen, hangt ook een beetje van het onkruid af vermoed ik.
Ook na doodspuiten geeft eerst ploegen en daarna pas frezen en egaliseren trouwens een beter resultaat dan alleen frezen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:32

Is het onkruid giftig voor paarden? Zo niet zou ik ze eigenlijk laten staan.
Een divers aanbod aan kruiden is zoveel fijner dan eentonig gras.

Mijn weide heeft ook onkruid wat ik niet kende. (Groot kaasjeskruid) Blijkt echter een gezonde soort te zijn. Dus laat ik het staan. Paarden kiezen zelf wel of ze ervan snoepen.
Pas in het najaar haal ik niet opgegeten plantjes weg met de hand en zaai ik kruidengras op de kale plekken.

Hier eten de paarden zelfs van de distels.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 13:18

Art_Ificious schreef:
Is het onkruid giftig voor paarden? Zo niet zou ik ze eigenlijk laten staan.
Een divers aanbod aan kruiden is zoveel fijner dan eentonig gras.

Mijn weide heeft ook onkruid wat ik niet kende. (Groot kaasjeskruid) Blijkt echter een gezonde soort te zijn. Dus laat ik het staan. Paarden kiezen zelf wel of ze ervan snoepen.
Pas in het najaar haal ik niet opgegeten plantjes weg met de hand en zaai ik kruidengras op de kale plekken.

Hier eten de paarden zelfs van de distels.

Het probleem met het onkruid is dat het op een gegeven moment meer wordt dan het gras, en het met de hand weghalen doe ik al heel vaak, maar het is teveel en overwoekert vaak en een hoop eten ze gewoon niet op.
En deels is het giftig zoals bastaardklaver en biggenkruid.

Ibbel

Re: Weide opnieuw inzaaien, doodspuiten onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:52

Als je eenmaal weer een goede grasmat hebt is het ook belangrijk het goed bij te houden: bemesten en bekalken, niet te kort laten afeten, geen kale plekken laten ontstaan (rolplekken, maar ook plekken waar paarden gepiest hebben terwijl het zonnig en droog is kunnen kale plekken worden), want daar is de kans groot dat je onkruid terug krijgt. Verder de mestplekken, die je gegarandeerd krijgt ook al haal je de mest weg, regelmatig maaien ('bloten').

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:09

Ik heb vorige jaar mijn weiland laten doodspuiten, frezen en opnieuw laten zaaien en het enige onkruid wat ik heb is wat boterbloemen onder de heining waar het niet gespoten is. Wei ligt er super strak bij, veel gras en zonder onkruid. Daarna is het een kwestie van goed bijhouden. Ik zie geen enkele andere mogelijkheid.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 14:15

xmarliez schreef:
Ik heb vorige jaar mijn weiland laten doodspuiten, frezen en opnieuw laten zaaien en het enige onkruid wat ik heb is wat boterbloemen onder de heining waar het niet gespoten is. Wei ligt er super strak bij, veel gras en zonder onkruid. Daarna is het een kwestie van goed bijhouden. Ik zie geen enkele andere mogelijkheid.

Oh klinkt goed, alleen ik zal doodspuiten met de hand moeten doen omdat de percelen te klein zijn om met grote machines erbij te kunnen, dus zal ik zelf ook onkruidbestrijdingsmiddel moeten halen.
Welk graszaad heb jij laten inzaaien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:38

Oh, maar je kunt als particulier niet meer aan de bestrijdingsmiddelen komen waar je dit mee kunt doen. Dan zijn je opties wel heel beperkt.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 15:03

Ibbel schreef:
Oh, maar je kunt als particulier niet meer aan de bestrijdingsmiddelen komen waar je dit mee kunt doen. Dan zijn je opties wel heel beperkt.

Is dat zo? Bij Welkoop is toch wel e.e.a. Te koop om onkruid te bestrijden?
Zal het met de rugspuit moeten doen, ja helaas is mcpa niet meer te verkrijgen weet ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:07

MCPP is sowieso ook voor loonwerkers verboden, en ik betwijfel of je 2,4-D of fluroxypyr in consumentenverpakking kunt krijgen. En consumenten RoundUp bevat een soort azijnzuur, dat doet dus ook geen fluit meer.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:51

xmarliez schreef:

Maar dit is toch om te huilen? Wat een enorme killer voor de biodiversiteit |(

Ten eerste is het gif natuurlijk al verschrikkelijk, voor je eigen gezondheid en voor de insecten. En om dan vervolgens een hele monocultuur te onderhouden... De intensivering van de landbouw is de hoofdoorzaak van de afname van weidevogels. Al dat Engelse raaigras doet meer kwaad dan goed.

Plus dat zo'n weiland met eigenlijk helemaal niet goed is voor paarden. Je houdt ze idealiter op een kruidenrijk grasland met wat sterke grassoorten. Bij een paard is de spijsvertering erop aangepast om de hele dag suikerarm, structuurrijk gras, kruiden en zaden te verteren. Dus verschillende grassoorten, maar ook paardenbloem, klaver, fenegriek, weegbree...

En wat is onkruid? Veel 'onkruid' is eetbaar voor paarden en juist gezond. Ik haal enkel het Jacobskruid weg, maar afgelopen voorjaar stond het bijvoorbeeld helemaal vol met kleefkruid en fluitenkruid. Ik maai zelfs de brandnetels zodat ze kunnen drogen om opgegeten te worden. Vergt wel wat onderhoud, maar dat is het wel dubbel en dwars waard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:25

Mijn paarden eten geen onkruid maar gras. En daarnaast hooi wat ook afkomstig is van zulke zelfde weilanden, zonder onkruid. Ze leven nog steeds. Net zoals alles wat vliegt in de lucht, aangezien ik een prachtige tuin heb waar ze heerlijk aan bloempjes en plantjes kunnen snuffelen. Lekker je paard in een wei vol met onkruid zetten die tot op de laatste spriet is kaalgevreten en ze niet anders kunnen dan aan die zuring eten omdat ze anders omkomen van de honger.
Ik heb nergens meer een hekel aan dan van die smerige weilanden vol met onkruid en weinig gras dus ik bel met liefde de loonwerker of hij even wil komen spuiten.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:43

Waarom Smerig? Heerlijk dat lange 'on'kruid in de wei, vol met insecten en bloemen. En genoeg hooi ernaast dus wat ze niet eten, blijft een tijdje staan totdat ze er overheen lopen/rollen/de buik mee kriebelen.
En het is zo lang dat ze er niet dik of hoefbevangen van raken en ze kunnen kiezen wat ze nodig hebben. Giftige planten doen ze niets mee en die maken vanzelf weer ruimte voor anderen als ze uitgegroeid zijn of desnoods even wat maaien.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:56

Well that escalated quickly :=

Deze vergelijking slaat natuurlijk ook helemaal nergens op. Je kunt een prima weide hebben waarin gras en kruiden (onkruid) door elkaar groeien. Je ziet dan ook dat de paarden eten waar ze behoefte aan hebben. Zo had de mijne laatst behoefte aan paardenbloemen en zocht ze het weiland er echt voor af, in andere periodes heeft ze behoefte aan iets anders.

Ik dacht dat het ondertussen algemeen bekend was dat alleen Engels raaigras eenzijdig is en dat paarden het goed doen op een weide die bestaat uit meerdere soorten planten en grassen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:01

Je kunt het beste het onkruid laten spuiten en daarna laten doorzaaien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:34

xmarliez schreef:
Mijn paarden eten geen onkruid maar gras. En daarnaast hooi wat ook afkomstig is van zulke zelfde weilanden, zonder onkruid. Ze leven nog steeds. Net zoals alles wat vliegt in de lucht, aangezien ik een prachtige tuin heb waar ze heerlijk aan bloempjes en plantjes kunnen snuffelen. Lekker je paard in een wei vol met onkruid zetten die tot op de laatste spriet is kaalgevreten en ze niet anders kunnen dan aan die zuring eten omdat ze anders omkomen van de honger.
Ik heb nergens meer een hekel aan dan van die smerige weilanden vol met onkruid en weinig gras dus ik bel met liefde de loonwerker of hij even wil komen spuiten.

Hoezo pas onkruid eten als er geen gras meer is? Da's echt zo niet waar.
Mijn paard op dit eigenste moment.

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:40

Die onderste weide mag groen zijn maar gras? Echt niet. Dat je paard aan het onkruid begint is omdat het gras op is en het onkruid ruim voorhanden. Niet erg maar zeg niet dat hij vrijwillig onkruid eet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:54

In een wei die in balans is, dus geen overbeweiding/overbemesting etc, krijgt het "onkruid" niet de overhand :n
Alleen worden de meeste paardenweiden zowel overbeweid als overbemest, en niet of nauwelijks onderhouden. En hebben de meeste eigenaren geen idee wat te doen op het moment dat bepaalde soorten de kop opsteken die veel zeggen over de staat van het weiland.
Jammer dat daar blijkbaar nog steeds zo naar gekeken wordt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:19

BigOne schreef:
Die onderste weide mag groen zijn maar gras? Echt niet. Dat je paard aan het onkruid begint is omdat het gras op is en het onkruid ruim voorhanden. Niet erg maar zeg niet dat hij vrijwillig onkruid eet.

Dat bepaal jij van 1 klein stukje wat zichtbaar is terwijl ze een groot stuk ter beschikking hebben :')
Toen ze hier pas op gingen at hij al direct van de distels ook.

Afbeelding

Vanaf september gaan ze op dit stuk.
Afbeelding

Ik weid ze maximaal om de maand om naar een ander stuk. Meeste mest haal ik weg. De rest sleep ik uiteen zodra er regen voorspeld wordt.