Paard geeft geen "voetjes" meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Paard geeft geen "voetjes" meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 23:45

hallo allemaal,
het geven van voetjes gaat goed voor wat betreft de achterbenen. De voorbenen geeft hij niet meer. Voorheen wel, maar ook niet van harte. Hij blijft stokstijf stil staan, geeft ze niet. Soms lukt het om zijn been te pakken op het moment dat hij toevallig een stap vooruit zet. Dan kan ik de hoef ook netjes uitkrabben, er is geen gevoelig iets of zo. Dan beloon ik hem hiervoor en zeg steeds "braaf". Er is verder ook niets aan de hand met de hoeven. Worden regelmatig netjes gekapt. Overigens de hoefsmid lukt het wel.
wie heeft tips / adviezen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:00

Een hoef optillen gaat het makkelijkst als hij er niet te veel gewicht op heeft. Hiervoor kun je hem een pasje achteruit of opzij vragen zodat hij het meeste gewicht op de andere benen heeft.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 03:24

Krab je de hoeven elke dag uit? De meeste blijven netjes hoeven geven als het routine is.

Toen ik mijn jonge verzorgpaard trainde die heel lastig was met hoeven geven deed ik een halstertouw achter zijn achterbeen en trok daar rustig aan tot hij hem optilde. Ik stond dan vlak achter de schouder. Op deze manier was het voor hem lastiger om zijn been op de grond te houden, en niet mogelijk mij per ongelijk te trappen. Op het moment dat hij hem omhoog deed gaf ik hem meteen een snoepje, wat makkelijk gaat omdat ik bij zijn schouder stond. Pas toen hij met minimale druk zijn hoef omhoog deed ben ik gestopt met het touw en gewoon mijn arm gebruikt. Paard had positieve ervaring met hoefjes geven en nooit meer problemen mee gehad.

onpaard

Re: Paard geeft geen "voetjes" meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 05:37

Zelf leg ik mijn hand eerst op de schouder er ga dan over het been glijdend naar de pijp. Als het paard dan dat been niet optilt duw ik met mijn schouder tegen de schouder van t paard. Als het paard dan nog niet het been optilt knijp ik in de pees. Steeds iets harder totdat ze optillen. Lukt eigenlijk altijd.

Het touw gebruik ik alleen als ze gevaarlijk met hun benen slaan om afstand te kunnen houden.

Wel altijd goed kijken op welk voorbeen het paard staat. Soms als paarden op het dichtbijzijnde been blijven staan dan pak ik vanaf rechts het linker voorbeen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:54

In de zwilwrat knijpen. Dat is het enige dat echt áltijd werkt. Als je in de zwilwrat knijpt wek je namelijk een reflex op, en dan móet je paard z'n been optillen omdat je een zenuw beinvloedt. Dat gaat onwillekeurig en kan een paard dus niet tegenhouden.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:01

Ik moet mijn merrie altijd om toestemming vragen om de hoeven uit te krabben. Loop ik zo naar der benen toe om ze op te tillen is het drama. Houd ik eerst de hoevenkrabber voor der neus, die tikt ze dan aan met der neus, dan is het oke en is ze braaf.

Er zijn ook wel filmpjes van op internet te vinden, hoe je een paard toestemming kan vragen.

Ik geloofde er zelf niet in en vond het maar zweverig, totdat ik het eens een keertje voor de gekkigheid deed en ze daarna braaf mee werkte. En de keren daarop ook, toen eens de proef op de zon genomen en niet gevraagd en dan vertikt ze het en werd boos. Alsof ze eventjes dat mentale voorbereidingsmomentje nodig heeft. Geen idee, maar dit werkte voor ons.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:15

ALS je paard niet hoefbevangen is waardoor hij pijn heeft aan de voorvoeten en
ALS hij het vooraf wel goed deed zoals je schrijft en
ALS de methode van Onpaard niet werkt,

Dan rammelt hij er gewoon mee, dan is het een kwestie van dominantie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:22

Zachtjes en snel met de hoevenkrabber op de kogel tikken aan de zijkant nog weleens helpen, vinden ze irritant en tillen ze het been op. Wel zorgen dat je goed staat. (en niet te hard, lomp doen)

Ik denk ook dat als het paard verder niks mankeert dat hij je een beetje aan het uitproberen is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:27

Elisa2 schreef:
Zachtjes en snel met de hoevenkrabber op de kogel tikken aan de zijkant nog weleens helpen, vinden ze irritant en tillen ze het been op. Wel zorgen dat je goed staat. (en niet te hard, lomp doen)

Ik denk ook dat als het paard verder niks mankeert dat hij je een beetje aan het uitproberen is.

Dat denk ik ook. Meestal als je tegen de schouder/bovenbeen duwt, kan je het been zo oppakken. Je moet het gewicht naar het andere been krijgen. En anders inderdaad even kriebelen of tikken. Dan tillen ze hem zo op. Maar ik verwacht dat het een stukje opvoeding is.

Maar let wel tekenen van bevangenheid ofzo, als het paard aan beide voorbenen pijn heeft dan zie je bijna niks maar als het gewicht op 1 been moet dan kunnen ze pijn hebben.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:39

Kan je iets meer ac htergrond geven over het paard? Zou het geen artrose kunnen zijn? Onze KWPN geeft rechtsvoor liever geen voetje meer op het harde en nog wel iets makkelijker een voetje op zachtere ondergrond (ook met moeite). Hoefsmid denkt artrose - hij is ook 22.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:47

Doet hij dit bij andere mensen ook? Bijvoorbeeld bij de eigenaar?
Mijne denkt ook wel eens leuk haar voetje te laten staan, alleen achter. Voor doet ze altijd braaf. Kan je doen wat je wilt, hij gaat niet omhoog. Beetje m’n stem verheffen en een duidelijk tikje met de hoevenkrabber op haar billen doet wonderen. Ineens weet ze dan weer wat de bedoeling is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:19

Ibbel schreef:
In de zwilwrat knijpen. Dat is het enige dat echt áltijd werkt. Als je in de zwilwrat knijpt wek je namelijk een reflex op, en dan móet je paard z'n been optillen omdat je een zenuw beinvloedt. Dat gaat onwillekeurig en kan een paard dus niet tegenhouden.

Dit dus. Nu moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat het beter werkt bij paarden met een kleine/zachte zwilwrat als bij paarden die een enorme grote/keiharde zwilwrat hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:50

koend schreef:

Dominantie?
Je realiseert je dat het voor een vluchtdier best heel wat is om zijn voeten te geven (want kan hij niet wegrennen en vluchten)? Een paard zal dat niet doen als ie geen vertrouwen in je heeft. En aangezien TS meerdere problemen heeft met dit paard, denk ik dat het probleem daar zit, niet bij de voeten zelf.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:53

Ik denk eerder in de richting van een medisch probleem aangezien je zegt dat vooraan hoeven geven niet meer lukt (ergo: vroeger deed paard het wel).

Mijne was nooit fan van voeten geven, tot hij een gebroken haakbeen opliep en daardoor artrose. Toen werd voeten vooraan geven echt heel moeilijk. Bleek achteraf dat hij dus gewoon echt pijn had als ik hem vroeg om zijn voorbeen te geven, waardoor hij dus meer gewicht op zijn slechte been moest zetten.

Hoefsmid was ook geen probleem trouwens, hij werd toen om het halfjaar bekapt (had hele harde hoeven) en ik heb nooit klachten gekregen.

Modder niet aan, laat een DA eens kijken of die wat vindt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:52

Kan goed hoor. De eerdere problemen met opstappen kunnen daaraan gerelateerd zijn :) Ik zou idd ook zeker een DA erbij halen. Hopelijk doet TS deze keer wel iets met de tips :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:47

DubbelFun schreef:
Ibbel schreef:

Dit dus. Nu moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat het beter werkt bij paarden met een kleine/zachte zwilwrat als bij paarden die een enorme grote/keiharde zwilwrat hebben.

Ik peuter ze er altijd af :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:03

Ik knip ze er af met een schaar die is bedoeld voor knippen in pvc vloeren.
Mij God wat een joekels in vergelijking met mijn eerdere paarden.

Maar voor ts.
Staat ineens niet meer stil met opstappen.
Vlucht soms ineens wat weg.
Geeft ineens geen voetjes meer.

Heb je haar al eens laten onderzoeken door een dierenarts?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:47

koend schreef:

Dat lijkt me toch wel erg kort door de bocht. Tuurlijk kan een paard ook ophouden met voetjes geven omdat je als eigenaar niet consequent of duidelijk genoeg bent en hij niet meer geneigd is te doen wat jij wil. Maar vaker is er gewoon iets aan de hand in de zin van pijn, krachtverlies, stress waardoor het voor het paard even wat moeilijker is om op 3 benen te staan. Ons paard miste om een bepaald moment wat kracht/balans. Bij haar hielp het om haar naast een muur te zetten of om iemand anders een hand op haar andere schouder/bil te laten leggen, omdat ze dan voor haar gevoel meer steun had en minder bang was om om te vallen. Nu is ze weer beter in conditie en nooit meer problemen met voetjes geven.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 13:35

Avalanche schreef:
koend schreef:

Dominantie?
Je realiseert je dat het voor een vluchtdier best heel wat is om zijn voeten te geven (want kan hij niet wegrennen en vluchten)? Een paard zal dat niet doen als ie geen vertrouwen in je heeft. En aangezien TS meerdere problemen heeft met dit paard, denk ik dat het probleem daar zit, niet bij de voeten zelf.

dag Avalanche, je noemt het problemen, het zijn voor mij meer uitdagingen waar ik zelf tegen aan loop. Het mooie is wel dat eerdere bijzonderheden steeds weer worden opgelost. Het stilstaan tijdens het opstijgen, stelling & buiging en het wegschieten. Allemaal de goede kant op :) Adres voor core stability gevonden. Het vertrouwen komt echt wel, dat vertrouwen heb ik zeker. Over het voetjes geven: dat komt ook wel weer, zeker met de tips en de hoefsmid komt een dezer dagen dus dan bespreek ik het ook.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 13:42

DuoPenotti schreef:
Ik knip ze er af met een schaar die is bedoeld voor knippen in pvc vloeren.
Mij God wat een joekels in vergelijking met mijn eerdere paarden.

Maar voor ts.
Staat ineens niet meer stil met opstappen.
Vlucht soms ineens wat weg.
Geeft ineens geen voetjes meer.

Heb je haar al eens laten onderzoeken door een dierenarts?

dank voor het mee denken DuoPenotti. Een dezer dagen komt de hoefsmid, daar leg ik het eerst aan voor.
Staat ineens niet meer stil met opstappen >> gaat weer goed, ook met krukje
Vlucht soms ineens wat weg >> klopt komt ook door mijn balans die beter kan. Dit wegschieten doet hij buiten, niet in de rijbak. Ik werk hieraan en dit is ook vertrouwen.
Kan natuurlijk wel zijn dat hij zich niet prettig voelt op 1 voorbeen. Of hij is "eigenwijs" maar daarvan weet ik niet zo goed hoe ik daar over denk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:04

Ja daarom zou ik dat persoonlijk graag willen weten. :j
Alles kan komen door gewoon wat miscommunicatie maar dit alles doen paarden ook met pijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:09

Je blijft heel vriendelijk, TS, maar ik heb niet het idee dat je iets doet met wat mensen zeggen. IMO zit er een verband tussen al die dingen, maar wat er wordt aangeraden is een DA. Geen smid. Een smid heeft geen röntgen ogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:04

Volgens mij is er ook een verband..en dat is de TS zelf.

Wat denken andere mensen er van in je omgeving TS?

Ben het er wel mee eens dat medische problemen uitsluiten belangrijk is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:28

Hier gaf ze niet graag voetjes omwille van pijn (artrose), sluit dat zeker even uit :)

Ik moet ook wel toegeven dat ik altijd erg flauw was haha, bij de smid deed ze het altijd meteen, bij mij gewoon niet :') Achter wel, voor niet. Dat lag echt aan mij - ik was te flauw. De smid was altijd al haar kameraad, bij hem gaf ze ze meteen :') Hij had ook altijd zeeën geduld met haar, want de artrose wàs er natuurlijk wel. Wij deden altijd eerst de achterbenen, dan stapte ik even rond met haar, en gingen we daarna aan de slag met de voorbenen. Ging perfect zo.
Daisy liep op een keer lichtjes kreupel. Ik vermoedde "kiezel", maarja - ze gaf dat voorbeen dus niét aan mij. Ik heb serieus de smid moeten bellen. Hij kon pas de volgende dag, maar dat was nog steeds beter dan niets, want ik kreeg die voet dus ab-so-luut niet opgetild. We kwamen samen op stal aan - Daisy lag net een dutje te doen. Hij heeft haar hoeven mogen doen terwijl ze bleef liggen - 2 kiezels :j

Wat bij mij werkte: jambette aangeleerd. Als ik met een zweepje over haar voorbeen kriebelde en "voet" zei, kreeg ik hem meteen. Moet je wel snel zijn om die voet ook te pakken te krijgen haha. Belonen met een snoepje = succes (bij ons).

Op den duur probeerde ik standaard met een hoevenkrabber rond te lopen. Daisy deed graag dutjes en ik mocht er altijd bij, dat was dan hét moment om zoveel mogelijk hoeven uit te krabben haha.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:31

Avalanche schreef:
koend schreef:

Dominantie?

Maar je legt hierbij duidelijk uit dat koend gelijk heeft, en dat het een vorm van dominantie kan zijn. Als het paard geen vertrouwen in TS heeft, ziet deze TS niet als leider en zal hij het leiderschap overnemen en dus dominantie laten zien :)