Hulp gezocht bij indeling perceel & stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Hulp gezocht bij indeling perceel & stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:31

Hoi allemaal,

Sinds kort hebben wij onze droomwoning kunnen kopen! <3 Het is gelegen op een perceel van bijna 5000m2 en wordt omringt door wilgenbomen.

Afbeelding

Nu wil ik graag volgend voorjaar mijn 2 paarden naar huis halen en ben ik druk bezig met de indeling van ons perceel. Omdat er vast bokkers zijn met meer ervaring en creativiteit ben ik benieuwd hoe jullie dit perceel zouden indelen :D

Het perceel van bovenaf:

Afbeelding

Het perceel met indeling + afmetingen:

Afbeelding

Kleine uitleg:
- Het in te delen stuk staat tussen de witte lijntjes. Dit is voornamelijk agrarische bestemming (met mogelijkheid voor een bak van max 1200m2).
- Er moet een stal komen. Liefst een inloop stal (of een L-vormige stal?) met ruimte voor 4 paarden, een zadelkamer, hooiopslag en poetsplek. Noodstal is niet nodig omdat die al in de schuur zit vlakbij het huis (zie paars). Dit is mogelijk binnen de bestemming wonen.
- Er moet mestopslag worden voorzien
- Het liefst zouden we een 20x40 bak willen
- Ik wil niet te veel rekening houden met gras, als er een stuk overblijft prima maar we proberen het land ernaast te kopen/pachten voor gras en anders is er voldoende in de omgeving om tijdens de zomermaanden een stukje te huren.
- We zouden de waterput willen behouden:

Afbeelding

Bestemmingsplan:

Afbeelding

Nu ben ik dus heel benieuwd hoe jullie dit perceel als paddock paradise zouden inrichten! Ik hoor ook graag welke tips jullie hebben voor de stal, qua oppervlakte en indeling. Waar zouden jullie bijvoorbeeld voer- en waterpunten neerzetten?

Wie denkt er mee? :D

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:57

Gefeliciteerd met je aankoop!

Het ziet eruit als een mooi stukje om je paarden te houden. Als ik het witte omlijnde stuk even bereken is het ongeveer 2350m2?

Ik zou zelf bij de stal een groot stuk verharden ervoor. Zeker met 4 paarden fijn als ze daar droog kunnen staan.

Qua stal: moet je een heel nieuw gebouw neerzetten of staat er al iets? Ik zou in ieder geval kiezen voor een inloopstal, waar de paarden zelf kunnen beslissen of ze binnen of buiten staan. Afhankelijk van de grootte van je paarden, minimaal 6x3 of 6x4 misschien?

Vanaf de verharding zou je dan een pad kunnen maken (bijvoorbeeld in het midden), wat wisselt qua breedtes. Aan beide zijden dan borders met planten.
Op het stukje waar het breder wordt zou ik misschien de bak doen in de breedte (horizontaal). Ik weet niet of je nog regels hebt met waar de bak moet komen? Zeker met agrarisch is het vaak aan regels gebonden, zoveel meter vanaf woonhuis etc.

In het achterste stuk zou je dan je track door kunnen laten lopen, dat ze deels door de bak heen gaan en dan weer verder zeg maar. Wellicht achterin nog eennheuveltje en/of wadi.

Heel veel plezier in ieder geval met de voorbereidingen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:41

En kijk vooral ook heel goed welke stukken hoog/laag liggen op je perceel. En welke pekken snel nat worden en welke droog blijven. Het bespaart je een hoop kosten en werk als je daar mee kunt werken ipv er tegen. 10 á 20 cm verloop maakt al verschil als er flink veel water valt.

Bij voorkeur staat je schuilstal enigszins in het midden van je perceel en op de hoogste plek aldaar. Dan kun je het meest flexibel alle kanten op (letterlijk) en is de bodem rondom je schuilstal het langst goed begaanbaar en houden je paarden de meeste bewegingsvrijheid, ook in de winter.
Tenzij je zo veel grondwerk kunt en wil doen dat je het zelf kunt creeeren. Dan ben je vrij om zelf te kiezen natuurlijk.

Brainless

Re: Hulp gezocht bij indeling perceel & stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:52

Heb je officieel toestemming om op het agrarische gedeelte een paddock/bak te maken?
Normaal mag je helemaal niks aan de bodem/grond doen, niks omkeren, geen zand opbrengen en zeker niet verharden.
Agrarisch is het meest rigide soort perceel wat je kan hebben.