Paddock Paradise op kleine hectare

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thunder1989

Paddock Paradise op kleine hectare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 19:12

Hey Bokkers,

Ik ben bezig om een stuk grond aan te kopen. Het is een kleine hectare en een mooi stuk land. Veel diverse grassen, kruiden, geen JKK, niet intensief bemest in het verleden maar wel 'gezond'.

In het verleden heb ik al eens een paddock paradise ontwikkeld met iemand samen maar toen ik ging verhuizen 5 jaar na aanleg en toen ben ik daar weggegaan. Ik ben gewend om op een doe het zelf manier mijn paard te houden en ben echt heel erg toe aan mijn 'eigen' plekje. Mijn huurbaas is een schat maar is niet altijd even 'paardenwelzijn minded'. Op mijn huidige plek heb ik ook een 24/7 buiten paddock constructie maar te weinig bewegingsmotivatie om het een paddock paradise te noemen.

Ik zou deze plek kunnen gaan kopen (financieel) maar de schuilstal die erop staat is te klein. Vanochtend hebben we gesproken met de gemeente en makelaar en de gemeente wil graag een plan zien. We gaan een plan aan de gemeente voorleggen voor het herinrichten van dit stuk. En ik ben dus druk bezig met ideeën verzamelen en schetsen.

Een aantal dingen zijn wel duidelijk, maar ik heb ook nog wat dilemma's. Misschien hebben jullie nog originele ideeën.

1. Hooiopslag. Er staat momenteel dus een veel te klein (schapen)stalletje. Die willen we laten vervangen door een fatsoenlijke schuilstal met een kleine opslag (voor zadel etc.) Maar of dit groot genoeg mag om er ook een grote baal hooi in te bewaren zal nog even afhankelijk zijn van het formaat wat gebouwd mag worden. Hebben jullie ideeën om het hooi op te slaan. Ik heb nu kruidenhooi in verpakte balen rond (goede kwaliteit). Dus eentje per keer binnen leggen zou een optie zijn. Maar misschien hebben jullie nog andere ideeën?

2. Mestafvoer/opslag. Bij mijn vorige en huidige stal hebben we een container of mestplaat gehad. Het weiland wat ik wil gaan kopen is nog 'wei' dus ik moet nog de verhardingen etc. in gaan tekenen voor de gemeente. Maar hebben jullie nog goede ideeën voor het opslaan van de mest en het afvoeren? Ik heb ook al de ideeën voor composteren verkend. Maar ben benieuwd naar jullie suggesties.

3. Een schuilstal. Het budget wat we over houden na aankoop zal rond de 20.000 euro zijn. Maar hiervoor moet ook nog e.e.a. verhard worden, een schuilstal gemaakt worden, mest opslag geregeld worden. Dus ik ben de wat meer low budget varianten van alles aan het verkennen. Tegelijkertijd willen we het wel graag in lijn met de natuur doen. Dus geen ijzeren schuurtjes etc. Ik overweeg wel kunststof eventueel ipv hout. Maar ben nog heel erg verkennend.
Welke schuilstal heb jij?

Nogmaals; het is nog heel erg in de verkennende fase maar we willen zo graag onze droom realiseren. Alle tips zijn welkom.

Liefs Thunder

P.s. op het stukje komen 2 D pony's en een shet te staan.

belle_boef

Re: Paddock Paradise op kleine hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:15

Ik zou veelvuldig aandacht schenken in je plan aan biodiversiteit. Planten bloemen en dieren die daar op af komen. Daarnaast veel rekening houden met het omgevingslandschap en toekomstig klimaat.

Thunder1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 19:18

@belle_boef inderdaad we willen graag ook een wilde bloemen strook, diepe poel/wateropvang en wadi's maken. Daar is onze gemeente gek op (wij ook!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:53

Je zou eens kunnen kijken op schuilstal.com. Voor verharding zou je tweedehands tegels kunnen zoeken of omgekeerde grindtegels. En dan met opsluitbanden neerleggen.
Voor de gemeente zou ik een plattegrond maken. Dat heb ik ook gedaan voor de eigenaren van het land waar ik nu sta. Inderdaad veel biodiversiteit toevoegen en lange termijn.
Voor hooi heb ik een tuinschuurtje neergezet, maar daar kunnen alleen kleine baaltjes in. Je zou ook aan een soort kapschuurtje kunnen denken als schuilstal en opslag. Dus dat je het opdeelt in 2 stukken. Groen er omheen, zodat het wegvalt in de omgeving.

En verder pad met begroeiing er omheen (eetbare struiken, bloemen, enz), poel/wadi met plek voor kikkers, kreupelhout of houtwal voor knagers, uilenkasten en vogelhuisjes voor vogels.

Hou er rekening mee dat je met een kleine hectare wel hooi bij moet voeren als je een paddock paradise maakt. Ga je ook grond keren of is de grond zo goed genoeg voor een track? Ook belangrijk om mee te nemen in je plan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:08

Schuilstal.com is inderdaad super fijn! Je kan ook voor huren kiezen, dan is de schuilstal (uit mijn hoofd) na 12 jaar van jezelf en betaal je eigenlijk in termijnen. Is maar net wat je eigen voorkeur heeft. Ik zie dat je nu ook schuilstallen hebt met een kleine opslag. Bij ons staan er 4 e-pony's/paarden in de schuilstal van 6 meter. Edit; met luifel.