Mudtegels overwoekeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoRo

Mudtegels overwoekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 14:07

Ik heb ruim een jaar mudcontrol tegels liggen. Werken perfect. Maar nu groeit er steeds meer gras door de gaten en grond komt steeds meer op de tegels te liggen. Om droge voeten te houden, weet iemand of ik de tegels eruit moet halen en opnieuw "bovenop" moet leggen? Ik heb niet het gevoel dat ze weggezakt zijn, maar grond, zand, begroeiing komt boven de tegels. Graag advies!

Kaitlyn

Re: Mudtegels overwoekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:20

Heb je hier een foto van?
Als ze goed gelegd zijn zou het eigenlijk niet moeten mogen dat het zand wat eronder lag, erbovenop komt liggen of er tussendoor komt naar boven...
Gras wat er doorheen groeit is geen probleem, prachtig systeem juist dan want dan kun je ze het hele jaar op de weide laten. Ik heb overigens wel een ander merk verkocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:31

Waarschijnlijk lopen de paarden zelf extra zand / aarde er overheen? Lekker laten liggen zoalng het stabiel ligt zou ik zeggen, tenzij je het echt per-sé kaal wil houden?

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 15:07

Bijgaand foto's. Ik hoef het opzich niet kaal te houden, maar ik dacht als het nu gaat regenen dan komt er een modderlaag op de tegels, loop ik nog in de modder en modder spetters.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 15:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:27

Kun je ze groter krijgen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:38

Daar krijg je toch geen modder of spetters van.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:50

Als de paarden het zand er overheen lopen, dan houdt je dat niet tegen toch? Of zakken de mudtegels weg in de modder?

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:09

Ze zakken niet weg, maar de "gaten" zijn nu deels gevuld met aarde, en doordat de paarden steeds met modderpoten erover heen lopen, komt er ook een laagje aarde op de tegels. Als het heel hard regent staat er nu boven de tegels al een laagje water. Ik kan nu in deze periode er nog wat aan doen, zoals opnieuw leggen. Zodra het drek seizoen begint kan ik er niks meer aan doen, vandaar mijn vraag, heel graag advies!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:09

Hier lopen de paarden er in de paddock ook een laag zand op. Eens in de zoveel tijd pak ik dan de sneeuwschuif en werk al het zand er weer af. Gras groeit op de veelbelopen stukken in onze paddock niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:10

Heb je alleen gedeeltelijk de tegels er liggen dan? Dan ga je nooit voorkomen dat ze er zand oplopen helaas...

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:50

Ik heb alleen bij de ingang ongeveer 20m2 mudtegels liggen, dus mee eens, dat er zand op komt kan ik niet voorkomen. Ik twijfel of ik deze zomer de tegels eruit moet halen en opnieuw leggen of laten liggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:07

Onkruid uit de gaten trekken en opnieuw de gaten afvullen met zand? Lijkt me minder werk dan opnieuw leggen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:10

BoRo, het vullen met grond en aarde door de paarden ga je niet voorkomen. Opnieuw leggen en voldoende helling aanbrengen, daarna lekker laten liggen. Als je helemaal schoon wilt blijven ( geen moder spetters) dan wordt het in ieder geval moeilijk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:19

Het beste is, de mud tegels boven de omgeving uit. De hoogte in. Dan zet je naast de tegels een plank om te voorkomen dat de mud tegels uitzakken. Ik vind het wel vreemd, dat je klaagt over modder spetters.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:59

De tegels zijn juist bedoeld om je bodem stabiel te houden en niet kapot te lopen. Gras groeit er prachtig doorheen. Gaten vullen zich zelf op. Ik vind het juist fijn dat ze opgaan in het groen.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 09:29

Bedankt voor de antwoorden! Ik laat ze iig nog een jaar liggen, om te kijken hoe het gaat! Grinnik modderspetters klinkt natuurlijk heel stom, maar smorgens zet ik de paarden in het land in mijn nette kleding voor werk. Heel vaak voordat ik de mudtegels had spetters op mijn broek van een paardehoef die net verkeerd in een modderplas spletst! nu met mudtegels schone werkkleding smorgens!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:30

De ultieme tip hiervoor is om een overal over je nette kleding heen te hijsen als je "stalwerk" moet doen in je nette kleding. Been there, done that. Scheelde me zoveel werk vergeleken met weer snel moeten omkleden omdat ik onder de modder zat. :')