Aanpassing stal .... wat is handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Aanpassing stal .... wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 13:46

Sinds een paar jaar hebben we de paarden aan huis staan.
We hadden 2 paarden, maar dat zijn er sinds kort 3. Nu wilde 1 paard nooit op stal staan, dus 1 stal van 25m2 leek ons prima voor 2 paarden.

Maar, natuurlijk willen ze nu ineens alledrie op stal. En dat is toch echt wel aan de krappe kant. 2 van de 3 paarden slapen wel altijd buiten.

Afbeelding

Dit is onze schuur.
In deel 1 staan de paarden.
Dit deel is precies 25m2 en de stalwand staat ongeveer op de helft van ruimte 1.
Ik heb op de andere helft voeropslag en zadelkasten. De deur naar de stal zit in het midden. De deur vanuit deel 2 naar deel 1 zit links.

De hooiopslag kan naar schuurdeel 2.
Zadelkasten (1x 170cm breed en 1x 70cm breed), zou ik wel het liefst in deel 1 houden, inclusief de voertonnen of een voerkarretje.

Volgens mij heb ik 3 opties:
Optie 1: paarden gehele ruimte van 50m2 geven. Zadelkasten moeten dan naar ruimte 2. In ruimte 2 staan ook al de fietsen en een ruimte voor alle tuinspullen en een deel houtopslag. Het kan wel, maar is niet heel royaal.

Optie 2: stalwanden ca 1,5 meter naar voren plaatsen over de hele breedte.
De stal is dan 36m2 groot

Optie 3: een L vormige stal maken.
Ik schat in dat de stal dan ook 36m2 is.
We houden dan bij de deur van deel 2 naar deel 1 een portaal over waar de zadelkasten kunnen staan.

Voor welke optie zouden jullie kiezen?

Dan willen we aan de voorkant een overkapping maken, zodat het niet meer in kan regenen en er meer schaduw is.

Mijn vriend wil de overkapping 3 meter diep maken.
Er moet dan een boom gekapt worden, die ik wel mooi vindt.
En om de trekker doorgang te geven tot het straatwerk, moet er een deel extra gestraat worden ter verbreding van de oprit.

Ikzelf denk aan een overkapping van 1,5m breedte tot 2m breedte. Dit omdat het geen impact heeft voor boom en straten en nog steeds inregenen voorkomt en ook voor meer schaduw zorgt.

Hoe zouden jullie dit doen?

Afbeelding
Dit is de voorkant

Dees

Re: Aanpassing stal .... wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:55

Je hebt per paard gauw een 10m2 nodig. Voor 3 is 36m2 een prima afmeting als schuilstal.
Dan zou je inderdaad kunnen volstaan met het opschuiven van de wand in stal 1, waardoor je in feite een iets kleiner stuk overhoud voor kasten en voertonnen. Lijkt mij dat dit makkelijk moet kunnen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:59

Ik zou juist de hooi opslag in ruimte 1 houden waar je het nu ook hebt, ivm troep en stof dat je niet bij fietsen etc wil hebben en je kasten naar ruimte 2.

Eenvoudig de stalwand een stuk opschuiven richting ruimte 2 zodat de paarden 3/4 hebben en hooi en voer 1/4