Brandpreventie/hittemelders stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Brandpreventie/hittemelders stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 12:39

Wij hebben voorbije winter/voorjaar verbouwd. Even voor het idee we wonen in een (oude) boerderij met aangebouwde schuur. Het nieuw aangebouwde deel zit onder de schuurkap (dus achter de brandmuur). Tijdelijk hebben we de paarden ook onder de grote schuurkap staan omdat de nieuwe paardenstal nog aangebouwd moet worden. In huis kun je eenvoudige rookmelders hangen, maar dat werkt natuurlijk niet in zo'n schuur (30m lang en flink de hoogte in, gok 5-6meter). Nu las ik dat hittemelders nodig zijn. Ook daar is weer een hoop keus in. Ik ben benieuwd wat andere hebben hangen in de stal/schuur, hoeveel per aantal m2 en op welke hoogte?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:22

Rookmelders kunnen ook reageren op stof dus hittemelders werken dan effectiever, maar ben je dichtbij genoeg om ze te horen?

De basis zit vooral in de inrichting. De meeste branden komen van een vonk van bv een trekker, laswerk, defect in een wasmachine, door broei in het hooi of een defect aan de elektrische installatie (denk bv aan ratten die de kabels doorknagen) Indien mogelijk sla dat soort spullen dus in een andere schuur op of maak in je gebouw een brandscheiding aan (muur 60 minuten brandwerend).
Je hebt ook blussers op de markt die automatisch activeren, soms zelfs met een verlengde slang eraan die dan precies opent waar het vuur het smelt dus heel efficiënt zelf een beginnende brand kunnen blussen, zo iets is bv handig boven de wasmachine.
Er zijn tegenwoordig ook een soort blusballen die ook zelf open klappen maar geen idee of dat goed werkt.

Ik kwam trouwens ook een soort blusleidingen tegen die je langs de buitenmuur plaatst en waar water op aangesloten kan worden, vooral tegen overslag tussen loodsen lijkt me dat heel effectief

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:35

Ik lees graag even mee.

Als preventie halen wij nu in de nacht de stroom van stal.
Hier loopt een aparte stroomkabel naar stal vanuit onze berging en daar zit een schakelaar.

Ik weet dat vroeger in onze langevelboerderij ook de stroom naar stal apart zat.
Onze moeder knipperde zo vanuit binnen dat het tijd was voor het eten. Dan hoefde ze niet om te lopen :D

Misschien voor jullie ook als extra oplossing?

Angela

Re: Brandpreventie/hittemelders stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:13

Kies in ieder geval voor een optie met een doormelding naar je telefoon, of als dat kan (ook) naar de melders in het woonhuis.

Anders is de waarschuwing veel te laat.

Veel brandweercorpsen geven graag voorlichting over je specifieke situatie. Soms door gewoon te bellen, soms op bijvoorbeeld een open dag/demo dag. Dus gewoon een e-mail te sturen met de situatie (plattegrond) en foto's en vragen of ze advies willen geven.