Huidige regels mestopslag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Huidige regels mestopslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 13:09

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kom vooral oudere topics tegen. Ook heb ik wat zitten googlen om wijzer te worden, maar ben er nog niet helemaal uit....

Ik heb hobbymatig 4 paardjes; 2x C/D pony en 2x shet.

Ik woon in het buitengebied, en heb een mestplaat op 200 meter van mijn huis en dat van de buurman. Het is een bestrate vlakte, met opsluitbanden van zo'n 30 cm hoog, en een aarden wal er omheen.
Ik denk 8 meter lang en 4 meter breed

Maar goed, volgens mij voldoet dit niet helemaal aan de eisen. Officieel dien ik een vloeistofdichte vloer en wand te hebben.
Ik heb geen zin in boetes, en moet dus even een concreet plan maken.

- weet iemand wat de huidige regels zijn mbt hobbymatig dieren houden/ mestopslag?

- hebben jullie je opslag met beton gemaakt of ook opgemetseld?

- waar ligt de grens van hobbymatig... als in: hoeveel paarden?

- nu is het plan 2x per jaar verteerde mest of bokashi van de mest uit te rijden over eigen land. maar ik verwacht dat 50% van de mest moet worden afgevoerd, en de overige 50% wordt dan opgebracht. feitelijk betekent dit, dat iedere 6 maanden een deel wordt afgevoerd en een deel wordt opgebracht. In de daarvoor toegestane perioden.

Okidoki, een hoop vragen.... maar goed, beetje zonde om het wiel opnieuw uit te vinden wanneer dit niet hoeft. Ook zou het natuurlijk prettig zijn om het budgettair een beetje 'leuk' aan te pakken.....

DubbelFun

Re: Huidige regels mestopslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:13

Je bent idd verplicht om een vloeistofdichte bestrating te hebben met een opstaande rand om ook bij een stortbui het mestwater binnen de plaat te houden (wat waardeloos is want dan kun je met mechanisch materieel niet de plaat oprijden). Je bent niet verplicht om een mestboekhouding bij te houden; ik meen dat dát pas verplicht is bij 7 paarden of 10 ponies.

Ik heb mijn mestbak van betonelementen (4x3) deels ingegraven en die wordt 1x per jaar geleegd door een loonwerker (E'tje + Shet).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:17

DubbelFun schreef:
Je bent idd verplicht om een vloeistofdichte bestrating te hebben met een opstaande rand om ook bij een stortbui het mestwater binnen de plaat te houden (wat waardeloos is want dan kun je met mechanisch materieel niet de plaat oprijden). Je bent niet verplicht om een mestboekhouding bij te houden; ik meen dat dát pas verplicht is bij 7 paarden of 10 ponies.

Ik heb mijn mestbak van betonelementen (4x3) deels ingegraven en die wordt 1x per jaar geleegd door een loonwerker (E'tje + Shet).

Dit is niet helemaal waar.

Je hoeft geen vloeistofdichte bodem te hebben máár dan moet je zorgen voor iets van stro oid onder je mest van ca 15 cm dik én afgedekt én mag maximaal een half jaar liggen.

Kan je iets regelen met een boer wbt je mest afvoer?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:36

Ambtenaar hiero B-) :wave:

Wetgeving gaat binnenkort veranderen. Als je de bestaande opslag wil toetsen aan wetgeving zou ik dat aan de nieuwe wetgeving doen :)
Vanaf 1/1/2024 (inwerkingtreding Omgevingswet) gelden voorschriften uit het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). Hierin staat dat:

De opslag moet plaatsvinden op een aaneengesloten bodemvoorziening. Dit voorkomt dat vloeistoffen uit de vaste mest in de bodem kunnen komen. Vloeistoffen die vrijkomen uit de opslag moeten worden opgevangen. Dit kan door een directe afvoer van de vloeistoffen naar een mestkelder of met een opvangvoorziening. Een verdiepte of aflopende opslag is ook toegestaan.

Definitie aaneengesloten bodemvoorziening: https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor ... orziening/
Hobbymatig of bedrijfsmatig: https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor ... ehouderij/

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 10:42

Wranglerbutt schreef:
Ambtenaar hiero B-) :wave:

Wetgeving gaat binnenkort veranderen. Als je de bestaande opslag wil toetsen aan wetgeving zou ik dat aan de nieuwe wetgeving doen :)
Vanaf 1/1/2024 (inwerkingtreding Omgevingswet) gelden voorschriften uit het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). Hierin staat dat:

De opslag moet plaatsvinden op een aaneengesloten bodemvoorziening. Dit voorkomt dat vloeistoffen uit de vaste mest in de bodem kunnen komen. Vloeistoffen die vrijkomen uit de opslag moeten worden opgevangen. Dit kan door een directe afvoer van de vloeistoffen naar een mestkelder of met een opvangvoorziening. Een verdiepte of aflopende opslag is ook toegestaan.

Definitie aaneengesloten bodemvoorziening: https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor ... orziening/
Hobbymatig of bedrijfsmatig: https://iplo.nl/regelgeving/regels-voor ... ehouderij/

Haai Ambtenaar!!! *\o/*

Helder verhaal.... op zich is dat dan redelijk hetzelfde gebleven wanneer ik jouw samenvatting lees? Ik zal straks even naar je linkjes kijken.

Wat ik me nog afvraag: wanneer je de mest afdekt met een zeil kan het niet inregenen en dus niet uitspoelen. Is daar nog informatie over?
Ik zou er graag bokashi van maken om de reststromen gelijk effectief toe te kunnen passen.
Dus alle groen en mest tot meststof maken.
Nu produceer ik net iets teveel. Dus ik zou een deel afvoeren, en een deel fermenteren. Maar ik zou beide kunnen toedekken tegen inregenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:46

Ik heb ooit een overdekte mestplaats gehad. Als je dat dan niet zelf nathoudt verteert het niet. Dus daar heb je dan wel een hoop werk aan, even de tuinslang er over voldoet echt niet.
Ik zou 'm dus lekker open houden en de natuur z'n werk laten doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:57

Ik heb op een stal gestaan met een schuifbaar dak. Dan kun je dus zelf kiezen voor wel of niet inregenen. Met de hoeveelheden water van afgelopen maand kun je de bak dan tussendoor afsluiten; té nat composteert ook niet lekker.