Wel of niet in balen ivm mogelijke regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tobsie

Wel of niet in balen ivm mogelijke regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 11:08

Mijn buurman heeft zijn weide gemaaid van 1.2 hectare. Hiervan wil hij zelf 30 kleine hooibaaltjes gebruiken en de rest mag ik kopen voor grote balen voor mijn paarden.
Ze hebben dinsdagochtend gemaaid en het is nog geen hooi dus nog niet geschikt voor de kleine baaltjes. Hij moet het dus nog laten liggen, terwijl er voor morgen zware regenbuien zijn voorspeld. Hij is van plan alles in rijtjes te leggen, zodat de regen minder invloed heeft en dan maar hopen op zo min mogelijk regen.

Wat is nu wijsheid voor mij, want normaal wil ik het eigenlijk ook pas in de grote plastic balen als het hooi of bijna hooi is. Vandaag is de 4e dag dat het op het land ligt en er is vandaag eindelijk veel zon. Weet dus niet of het al hooi genoeg is.
Is het verstandig om mijn deel vanavond in plastic balen te doen of nog langer afwachten (met het risico van regen)? We hebben maar 2 paarden dus voeren ruim 2 weken met een grote baal, dus daarom wil ik het normaal altijd zo droog mogelijk hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:14

Vooral zelf gaan kijken, voelen, ruiken, er in knijpen. Op meerdere plekken.
Als het al wat oud, lang gras is en er is flink in geschud, is het misschien al droog genoeg.
Ik vind een buitje regen niet zo erg, maar als je gras al erg oud is gaat de smaak er wel af.

En kijk ook eens of je een loonwerker kunt vinden die halve balen perst, die maat past jou misschien beter?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 11-08-23 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:15

In midibalen laten wikkelen, zodat je sneller kunt voeren en het dus wat natter het pak in kan? Na 4 dagen zit je sowieso wel boven de 65% droge stof, vermoed ik. Het zal geen 50% natte koeienkuil zijn, bedoel ik maar :D

Als de eigenaar morgenochtend pas op rijen legt en je daarna meteen laat balen zou het voor de regen moeten lukken, lijkt me. En dan heeft het vandaag nog een hele dag kunnen drogen.

Kendra

Re: Wel of niet in balen ivm mogelijke regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:17

Het ligt er ook aan waar je woont.
Hier wordt vanavond al een bui verwacht ..

tobsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 11:18

Ibbel schreef:
In midibalen laten wikkelen, zodat je sneller kunt voeren en het dus wat natter het pak in kan? Na 4 dagen zit je sowieso wel boven de 65% droge stof, vermoed ik. Het zal geen 50% natte koeienkuil zijn, bedoel ik maar :D

Als de eigenaar morgenochtend pas op rijen legt en je daarna meteen laat balen zou het voor de regen moeten lukken, lijkt me. En dan heeft het vandaag nog een hele dag kunnen drogen.

Het gaat vannacht al regenen en mijn loonwerker kan alleen grote balen persen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:29

Hoe vaak is het hooi geschud? Voelt het droog of nat aan?
Een bui regen kan het meestal wel hebben. De komende dagen zijn redelijk zonnig, maar het is natuurlijk geen juni meer (hooimaand)

tobsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 12:51

Het is hooi en gaat rond 16.00 in kleine hooibalen.
Het is nog onduidelijk of het persen van grote balen vandaag lukt, want het is erg druk..... :n 8)7

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:20

Ja dat is logisch, loonwerkers en boeren zijn ook druk, en alles moet voor de bui weggewerkt zijn en "kleine klantjes" moeten zich schikken, als het je eigen land is....
Wij hadden ook 2 hectare eigen land. En we waren ook afhankelijk van een loonwerker of boer is bezig was.

Het is niet jouw eigen weiland begrijp ik en je mag hooi kopen ? Dan ben je gewoon afhankelijk van hem en als het hooi je niet bevalt gewoon niet kopen.

tobsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 12:32

Het is allemaal gisteren nog gelukt. Dus mooi voor de regen in balen. Bedankt voor de tips.