Klinische keuring op kliniek of op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

julya

Klinische keuring op kliniek of op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 17:08

Hallo!

Mijn jaarling staat nu nog lekker baby te zijn op de opfok.
Nu ben ik, alvast, wat dingen aan het uitzoeken.
Wanneer ik haar ophaal wil ik haar klinisch en rontgen laten keuren. Om zeker te zijn dat we, als we beginnen met zadelmak maken, er niet bepaalde punten qua pijn in zitten.

Nu is mijn vraag vooral: zouden jullie de voorkeur hebben voor op stal keuren, dus op de opfok waar ze al staat. En bekend en vertrouwt is?
Of op de kliniek? Waar ze wellicht meer mogelijkheden hebben?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:18

julya schreef:
Hallo!

Mijn jaarling staat nu nog lekker baby te zijn op de opfok.
Nu ben ik, alvast, wat dingen aan het uitzoeken.
Wanneer ik haar ophaal wil ik haar klinisch en rontgen laten keuren. Om zeker te zijn dat we, als we beginnen met zadelmak maken, er niet bepaalde punten qua pijn in zitten.

Nu is mijn vraag vooral: zouden jullie de voorkeur hebben voor op stal keuren, dus op de opfok waar ze al staat. En bekend en vertrouwt is?
Of op de kliniek? Waar ze wellicht meer mogelijkheden hebben?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

Alleen klinische keuring kan gewoon op stal. Röntgen is al meer dan klinisch. Sommige DA's hebben mobiele röntgenapparatuur en dat kan dan ook op stal.

Popstra

Re: Klinische keuring op kliniek of op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:35

Wij laten de paarden als 2 jarige altijd volledig op de foto zetten.
Klinisch keuren doen we nooit. Enkel hart en longen luisteren.
Mocht er iets zijn wat operatief verwijderd moet/kan worden dan hebben ze daar mooi de tijd voor voor we met ze aan de gang gaan.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:41

Op de kliniek. Als er iets uit het klinisch onderzoek komt kunnen ze daar tenminste gelijk verder kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:42

Popstra schreef:
Mocht er iets zijn wat operatief verwijderd moet/kan worden dan hebben ze daar mooi de tijd voor voor we met ze aan de gang gaan.

Maar, als hij als 2-jarige helemaal goed zou zijn, dan is dat toch geen enkele garantie dat hij dat ook nog is tegen de tijd dat je zou willen gaan inrijden? In 1 of 2 jaar kan er zo veel gebeuren! Of wil je ze als 2jarige al verkopen? Dan zou een keuringsrapport wel zin hebben.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:01

anjali schreef:
Popstra schreef:

Maar, als hij als 2-jarige helemaal goed zou zijn, dan is dat toch geen enkele garantie dat hij dat ook nog is tegen de tijd dat je zou willen gaan inrijden? In 1 of 2 jaar kan er zo veel gebeuren! Of wil je ze als 2jarige al verkopen? Dan zou een keuringsrapport wel zin hebben.

Als je ze op 2 jarige leeftijd naar huis haalt, dan weet je vaak wel of er nog iets gebeurd of niet want dan zie je ze iedere dag. Dus na de opfok is een mooi meetpunt en als er iets niet helemaal goed is wat aangepakt moet worden, dan is daar nog ruim de tijd voor.

Wij deden dat ook zo :j En wij gingen naar de kliniek, al is de mobiele röntgen wel enorm verbeterd tegenwoordig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:10

Sommige opfokstallen bieden ook röntgen aan. Dan komt 1 of 2x per jaar de mobiele röntgen langs en heb je meestal wel een scherper groepstarief. Plus je hoeft niet met het paard te gaan sjouwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:53

anjali schreef:
Popstra schreef:

Wij laten het doen bij de opfok waar ze staan. Zo kunnen we ook zien of ze al kunnen beginnen met hun opleiding tot Reining paard. (wij beginnen daar vroeg mee zoals velen wel weten maar daar wil ik geen discussie over hier.)
Als de arts groen licht geeft dan gaan ze beginnen. Zo niet dan blijven ze nog een half jaar staan.
En mocht het nodig zijn dan kan er een splintertje o.i.d verwijderd worden voor ze gaan beginnen.
Dat is handiger dan wanneer ze getraind worden en er dan last van krijgen.

Het is zowiezo voor iedereen aan te raden zn paard eerst op de foto te zetten alvorens er mee begonnen te werken word. Maakt niet uit welke leeftijd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:23

voor een goede klinische keuring moeten ze ook galopperen en draven op het harde, op de kliniek is het handiger omdat zijn een verharde longeercirkel hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:31

Enkel klinisch alleen thuis. Röntgen afhankelijk van de mogelijkheden, tot nu toe kon dat ook gewoon thuis met mobiele röntgen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:52

Voor de kwaliteit en uitgebreidheid van de keuring zou ik altijd voor een kliniek kiezen. ben je voornemens om toch alleen een klinische keuring te doen kan je altijd op stal blijven. Maar mocht daar wat uit komen kan het me voorstellen dat je toch rontgen wil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:29

fokfanaat schreef:
voor een goede klinische keuring moeten ze ook galopperen en draven op het harde, op de kliniek is het handiger omdat zijn een verharde longeercirkel hebben

Galopperen op het harde?
Dat heb ik nog nooit mee gemaakt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:33

iig wel draven op het harde op de volte. In mijn beleving ook galop, maar het kan zijn dat dat enkel op de zachte bodem was.

Maar de aanwezigheid van bestrating voor de buigproef en een longeercirkel met harde bodem lijkt em wel wenselijk helemaal voor een dier dat weinig kent

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:34

Denk enkel op het zachte ja want ze kunnen natuurlijk lelijk vallen in galop op het harde.
Draven wel idd.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 18:43

Bedankt voor alle reacties. Ik ga dan tegen die tijd even opzoek naar een kliniek die op de route licht van opfok naar nieuwe stal :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:14

Röntgenologische keuring van 2 jarigen is vooral ivm OC en OCD.
Dan weet je dat in ieder geval en nee, dat verandert daarna in principe niet meer.
Natuurlijk kan er ook verder van alles gebeuren, maar dit is wat iedereen wil weten.
Als er veel mis is, hoef je er niet eens aan te beginnen, maar soms zit er een fragmentje dat vrij makkelijk geopereerd kan worden en daarvoor heb je dan mooi de tijd.

Klinisch keuren van een 2 jarige doen wij niet. Hart en longen vanzelfsprekend wel, en de algemene conditie. Maar buigproeven of een net rondje draven/galopperen op de volte lijkt me toch wel erg lastig. Voegt daarom denk ik ook weinig toe.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:21

Als het paard niet verkocht gaat worden heeft keuren in mijn beleving weinig nut. Zeker niet als 2 jarige. Als je er mee begint te trainen als 3 jarige met longeren ed zie je snel genoeg of hij ergens last van heeft.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 22:24

Ik ben inderdaad niet van plan om een 'echte' klinische keuring te gaan laten doen. Meer een uitgebreide gezondheidscontrole. Een apk, maar dan voor een paard :)
Op de foto's wel, want, zoals jullie zeggen, dan is er meteen te zien of er iets verkeerd is, dwars zit of iets dergelijks. Het voornaamste is gewoon dat ik wil dat als ik haar ga (laten) inrijden dat ik zo goed als zeker weet dat ze geen pijn heeft. In ieder geval geen pijn die ik zelf wellicht niet kan zien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:28

Advies: zoek een goede dierenarts en overleg wat je precies wilt. Een paard hoeft absoluut geen pijn te hebben maar kan toch niet goed zijn op de foto’s. De vraag wat je met de uitslagen gaat doen vereist de nodige kennis en daarvoor is een goede betrouwbare dierenarts erg belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:11

pillow schreef:
Als het paard niet verkocht gaat worden heeft keuren in mijn beleving weinig nut. Zeker niet als 2 jarige. Als je er mee begint te trainen als 3 jarige met longeren ed zie je snel genoeg of hij ergens last van heeft.

Was dat maar zo... juist een chip op een ongunstige plek kan op die manier alvast veel meer schade aanrichten. Beter eerst keuren en eventueel opereren voor belasten.

Ik zou op de kliniek laten keuren, voorzieningen zijn daar beter.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:35

Ik zou ook op de kliniek doen! Meer middelen aanwezig en dan kunnen ze indien nodig een collega vragen om mee te kijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:19

Denk even heel goed na voor je met een 2 jarige afreist naar een kliniek. Ze zijn niets gewend en zeker als je ze zo uit de opfok haalt waarschijnlijk hopeloos van slag. Als het tegenzit bezorg je ze direct een negatieve ervaring.

Wij laten röntgenen op de plek waar het vertrouwd is. Dat kan thuis zijn of on de opfok, maar altijd een bekende plek en altijd met andere paarden in de buurt. De mobiele röntgenapparatuur is tegenwoordig prima en doet niet onder voor iets op de kliniek. Ik vind het met een jong paard zelfs makkelijker.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:52

Thuis/waar het paard staat, tenzij daar geen mogelijkheden zijn voor proeven op harde en zachte grond.
Paard moet ook geleerd hebben om aan het halster te draven en gelongeerd te worden trouwens.
Je kunt hem niet van de wei trekken en laten keuren. Er zit wat voorbereiding aan vast.

@kendra, ik zie TS nergens een 2 jarige noemen, ik ga er van uit dat een en ander plaats gaat vinden als 3 jarige.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:05

@Lusitana, ze heeft het over een jaarling. Maar inderdaad onduidelijk wanneer ze hem op wil halen.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 11:40

Ze is inderdaad nu nog 1, en ik ben van plan om haar tussen de 2,5 en 3 jaar op te halen en daarbij dus ook te keuren.

Maar bovenstaande argumenten zijn wel erg sterk inderdaad... dan lijkt het me fijner om haar te laten rontgen keuren op de opfok, of na een periode wennen op de nieuwe stal...