Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hilary schreef:Wij hebben van douglas balken een rechthoek gemaakt op de vloer (zit vast aan de muur en aan palen van de schuur) en erin opgestrooid met gehakseld koolzaadstro. Daar wordt in principe niet van gegeten, maar mocht dat wel gebeuren, dan is dat geen probleem. Er zijn 2-3 ponys die er af en toe een hapje van nemen, de anderen blijven eraf.
pol013 schreef:Maar snap ik het nou goed? Dat jou paarden er voor kiezen om binnen te liggen op de stenen?
snorkel1986 schreef:Eigelijk 2 vragen staat ze op ijzers of niet en hoe ligt ze .. mijn paard ligt vaak netjes opgevouwen dus komt niet van de harde grond maar kwam van haar ijzer. Ik heb tijdelijk spring schoenen om gedaan en ijzer anders laten plaatsen iom smid
( lagen al rubber matten in stal)
Is gelukkig bijna helemaal weg gegaan op 2 plekjes na
Victoria1 schreef:Ik wil graag jullie advies vragen. Mijn 2 paarden hebben een grote veeschuur tot hun beschikking van 30x20 als inloopstal en kunnen vrij naar de wei lopen. Ze gaan in de schuur liggen in de nacht. Nu heeft 1 van mijn paarden een grote zwelling bovenaan zijn voorbeen. De veearts diagnosticeerde een “legger”, een zwelling ten gevolge van het liggen op een te harde ondergrond. De vloer van de veeschuur is van beton, er ligt een laagje grond/zand maar op veel plaatsen is het kaal.
Mijn vraag nu is: wat te doen?
Als ik stro neerleg op de plek waar ze vaak liggen lopen ze het alle kanten op en eten het op.
Een kleine box maken is een optie, maar vind ik zonde van hun vrijheid en dan zou ik ze er ’s avonds en ’s ochtends in en uit moeten halen wat ik liever niet heb. Bovendien moet ik ze dan hooi gaan voeren in de nacht.
De veearts opperde een ‘potstal’ maar dat lijkt me onhygiënisch en heb geen professionele apparatuur om dat op den duur te verwijderen.
Bedekking in de hele schuur lijkt me niet te doen met uitmesten van 600 m2.
Heeft iemand ervaring met een grote open uitloopstal en hebben jullie een idee wat ik kan doen aan bodembedekking en het creëren van een zachte ligplek? Ik heb een aantal rubberen matten, dat is een idee, maar voor zwelling op dit moment niet zacht genoeg neem ik aan.
Alvast bedankt voor het meedenken. Ik ben blij met zowel tips voor de urgente situatie nu als een permanente oplossing op termijn.
Victoria1 schreef:De rubberen matten heb ik overwogen, maar ik heb me bedacht vanwege de meerdere opmerkingen over schoonmaken, vuil en stank. Het is hier niet zo praktisch om ze naar buiten te slepen en ze af te spuiten.
DubbelFun schreef:Victoria1 schreef:De rubberen matten heb ik overwogen, maar ik heb me bedacht vanwege de meerdere opmerkingen over schoonmaken, vuil en stank. Het is hier niet zo praktisch om ze naar buiten te slepen en ze af te spuiten.
Laat je niet gek maken mbt die rubber matten. Ik heb hier zowel de vochtdoorlatende granulaat matten van 100x100x4 als het Hit Softbed en beide zijn er nog nooit uit geweest sinds ik ze er in gelegd heb... en dat is al dik 10 jaar terug. Er is geen stank of viezigheid onder en als ik het Hitbed optil dan is het eronder gewoon droog en schoon. De kleinere matten moeten idd wel goed aangesloten liggen omdat je anders kieren krijgt waar vooral zand tussen gaat zitten. Verder helpt het wel als je er gewone stoeptegels onder hebt liggen
josien_m_ schreef:Je zult merken dat die balken niet nodig zijn. Je maakt als het ware een opstapje door iedere dag aan te vegen en de rest kaal beton te laten. Op balken kunnen ze uitglijden, ze verschuiven en ze zitten jezelf in de weg bij het bijhouden. Maar je gaat wel merken wat jou en je paarden het beste bevalt!