Advies gevraagd bodembedekking veeschuur (paard heeft ‘legger’!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victoria1

Advies gevraagd bodembedekking veeschuur (paard heeft ‘legger’!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 12:01

Ik wil graag jullie advies vragen. Mijn 2 paarden hebben een grote veeschuur tot hun beschikking van 30x20 als inloopstal en kunnen vrij naar de wei lopen. Ze gaan in de schuur liggen in de nacht. Nu heeft 1 van mijn paarden een grote zwelling bovenaan zijn voorbeen. De veearts diagnosticeerde een “legger”, een zwelling ten gevolge van het liggen op een te harde ondergrond. De vloer van de veeschuur is van beton, er ligt een laagje grond/zand maar op veel plaatsen is het kaal.

Mijn vraag nu is: wat te doen?
Als ik stro neerleg op de plek waar ze vaak liggen lopen ze het alle kanten op en eten het op.
Een kleine box maken is een optie, maar vind ik zonde van hun vrijheid en dan zou ik ze er ’s avonds en ’s ochtends in en uit moeten halen wat ik liever niet heb. Bovendien moet ik ze dan hooi gaan voeren in de nacht.
De veearts opperde een ‘potstal’ maar dat lijkt me onhygiënisch en heb geen professionele apparatuur om dat op den duur te verwijderen.
Bedekking in de hele schuur lijkt me niet te doen met uitmesten van 600 m2.

Heeft iemand ervaring met een grote open uitloopstal en hebben jullie een idee wat ik kan doen aan bodembedekking en het creëren van een zachte ligplek? Ik heb een aantal rubberen matten, dat is een idee, maar voor zwelling op dit moment niet zacht genoeg neem ik aan.

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik ben blij met zowel tips voor de urgente situatie nu als een permanente oplossing op termijn.

Hutcherson

Re: Advies gevraagd bodembedekking veeschuur (paard heeft ‘legger’!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:04

Ik zou er dus inderdaad rubberen matten in leggen. En om stevigheid te behouden of helemaal vol leggen of een richel leggen waar de tegels achter blijven liggen zodat ze niet gaan schuiven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:05

Wat een heerlijk groot stuk!!!

Kun je niet een kleiner stuk zeg 10x10 daar met bijvoorbeeld spoorbielzen vast boren in de beton en daar stro in leggen.
Daar word zeker van gegeten en ook wel er wat uitgelopen. Maar dat is nog wel bij te werken lijkt mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:07

Ik zou een deel betegelen met rubber matten of tegels en daar bodembedekking op leggen. Ik vind zelf vlas altijd wel fijn werken. Op zich zal het uitlopen van de bedekking wel meevallen als je dat dagelijks even aan veegt. En je moet toch al uitmesten dus kleine moeite

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:13

De inloopstallen van onze opfok zijn ook dit formaat, daar loopt dan in de winter een groep van 10 jonge paarden in en uit.
Bij de deuropening ligt een dikke biels als drempel. Op de vloer liggen rubber matten en bij de eerste keer opmaken gaat er een gigantische hoeveelheid stro in, maar dat gaat heel erg lang mee.
En zeker als jij er maar twee paarden op hebt staan is dat met mest waarschijnlijk ook wel goed bij te houden.
In elk geval houdt een dikke drempel wel veel van uit uitlopen van stro tegen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:38

Eigelijk 2 vragen staat ze op ijzers of niet en hoe ligt ze .. mijn paard ligt vaak netjes opgevouwen dus komt niet van de harde grond maar kwam van haar ijzer. Ik heb tijdelijk spring schoenen om gedaan en ijzer anders laten plaatsen iom smid
( lagen al rubber matten in stal)
Is gelukkig bijna helemaal weg gegaan op 2 plekjes na

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:42

Rubber matten maar dan wel dikkere . Op mp kun je vaak tweedehands rubber tegels kopen , afm van 1x1 en 8 a 9 cm dik zijn nog te hanteren. Je moet ze wel opsluiten anders schuiven ze snel uit elkaar.

Deze bvb , even hogedrukspuit erover en ze zien er weer goed uit.
https://link.marktplaats.nl/m2006586715 ... nt=app_ios

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:50

ik zou treinbielzen aan elkaar maken in een ruime ligplaats en dat gaan opstrooien met stropellets.
Hoef je enkel de drollen te rapen en natte plekken als het verzadigd is, en gaat zo superlang mee.
De pellets nemen ook niet veel plaats in om op te slaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:05

Wij hebben van douglas balken een rechthoek gemaakt op de vloer (zit vast aan de muur en aan palen van de schuur) en erin opgestrooid met gehakseld koolzaadstro. Daar wordt in principe niet van gegeten, maar mocht dat wel gebeuren, dan is dat geen probleem. Er zijn 2-3 ponys die er af en toe een hapje van nemen, de anderen blijven eraf.
Ze gebruiken het deels als wc, maar liggen er ook graag in. Wij hebben deze constructie bovenop de gierkelder gemaakt, dus een deel van de urine loopt daarin weg. Dagelijks de mest eruit en bijstrooien wanneer nodig (we hebben een pallet koolzaadstro staan).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:08

Het stro opsluiten met bielzen oid kan wel werken.

Maar snap ik het nou goed? Dat jou paarden er voor kiezen om binnen te liggen op de stenen? Hier hebben ze echt een voorkeur voor buiten liggen. Dus misschien kan een fijne droge wit zand plek buiten net zo makkelijk en snel de oplossing zijn.
Of krui anders een flinke bult(wit) zand naar binnen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:10

Oeh heerlijk zo'n grote inloopstal!
Ik zou inderdaad ook denken aan rubbermatten, of helemaal vol laten kiepen met zand..? Makkelijk uit te mesten, ligt lekker zacht en ze eten het niet.

Victoria1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:43

Wauw, super bedankt voor jullie antwoorden! Ik waardeer het zeer!
De meesten adviseren dus een stuk afzetten met balken, rubber matten, en daar bovenop een vorm van bodembedekking (stro/vlas/stropellets/koolzaadstro).

Hilary schreef:
Wij hebben van douglas balken een rechthoek gemaakt op de vloer (zit vast aan de muur en aan palen van de schuur) en erin opgestrooid met gehakseld koolzaadstro. Daar wordt in principe niet van gegeten, maar mocht dat wel gebeuren, dan is dat geen probleem. Er zijn 2-3 ponys die er af en toe een hapje van nemen, de anderen blijven eraf.

Hilary, wat vind jij het voordeel van koolzaadstro boven gewoon stro, of vlas? Mijn paard is gevoelig voor (gas?) koliek en hij eet veel en graag.

pol013 schreef:
Maar snap ik het nou goed? Dat jou paarden er voor kiezen om binnen te liggen op de stenen?

Jazeker, ze liggen zelden in de wei. Elke nacht binnen.

snorkel1986 schreef:
Eigelijk 2 vragen staat ze op ijzers of niet en hoe ligt ze .. mijn paard ligt vaak netjes opgevouwen dus komt niet van de harde grond maar kwam van haar ijzer. Ik heb tijdelijk spring schoenen om gedaan en ijzer anders laten plaatsen iom smid
( lagen al rubber matten in stal)
Is gelukkig bijna helemaal weg gegaan op 2 plekjes na

Mijn paard heeft geen ijzers en hij ligt ‘normaal’, met de voorbenen gebogen. Hoe hij nou precies ligt, en welke delen van de benen het kwetsbaarst zijn als hij ligt, heb ik eerder nooit zo bestudeerd, tot nu... Hoe lang duurde het tot de zwelling weg was bij jouw paard?

Nogmaals dank allen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:05

Ik ben ook voorstander van rubber matten, maar dan wel de zachtere soort. Zelf heb ik een Hit Soft Bed en dat bevalt prima. De standaard granulaat tegels zijn veel te hard net als de 'koeien'matten van vol rubber. Beide leuk tegen optrekkende kou, maar niet voor het zachte.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:08

Wij kozen voor koolzaadstro:
- omdat stro gegeten wordt + paarden met luchtwegproblemen + opslagcapaciteit is beperkt en gebruiken we liever voor hooi
- omdat vlas bij opeten voor problemen kan zorgen (kan blijven hangen in de darmen en dan voor verstopping zorgen). Vlas is in mijn beleving ook gladder, zeker bij het opbrengen van een schoon/vers pak
- omdat zaagsel minder goed composteert en we het graag gewoon op de mesthoop verwerken / op het bouwland van de buurman kunnen wegbrengen
- omdat strokorrels in het verleden te bewerkelijk waren en ook werden gegeten

Qua rubbermatten ben ik het wel eens met DubbelFun. Ik heb mijn paard eens meegehad op cursus voor wat nachtjes. Daar hadden ze alleen rubbertegels in de stallen (3x3, nacht op stal). Mijn paard had ik dagelijks kunnen wassen omdat hij bij het liggen automatisch in de viezigheid van urine en mest lag. Nou is de ruimte in die stal natuurlijk heel beperkt en had hij geen mogelijkheid om op een schone plek te gaan liggen, dus dit zal je minder hebben bij een veel grotere oppervlakte.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:25

Ik heb in één van de inloopstallen in de kapschuur ook een betonnen vloer. Ik maak in het midden een cirkel met eerst vlas en daarop wat stro, ongeveer 3 bij 3. Iedere dag drollen scheppen, die bijna allemaal op het kale beton liggen en de ligplek met een bezem weer wat bijvegen. Indien nodig wat vlas erop en/of wat stro. Ze liggen daarop en mesten ergens anders. Plassen doen ze soms daar wel maar ze kunnen ook naar buiten in het zand. De slaapplek gaat zo weken mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:26

Ze lopen direct het gras op? Liggen ze daar weleens?

Normaal zou een paard een paar keer per dag gaan liggen.

Hier stonden ze eerst 24/7 buiten met droge zand plekken en daar liggen ze dan ook graag, vooral in het zonnetje.
Nu staan ze 's nachts op stal en gaan ze ook liggen. In de stallen hebben we vlas gemengd met houtkrullen. Vlas voor het goed absorberende vermogen en de krullen voor het volume. Wij laten het dus wel oppotten, maar halen dus wel altijd alle mest eruit.

Ik hou zelf niet zo van de rubberen matten. Die hadden we eerst, maar je moet ze goed opsluiten, want als het schuift is het vervelend.
Daarnaast vind ik dat er toch nog teveel viezigheid onder kan komen. Uiteraard maak je dat schoon, net zoals de ondergrond, maar ik vind het echt extra werk en geen meerwaarde hebben onder een dik stalbed van stro, vlas of houtkrullen.

Ik gaf ergens les waar ze alleen rubberen matten hadden, vreselijk. Ze maakten het wel elke dag schoon, maar ik vond het echt stinken. En echt bij lange na niet zo zacht als een dik stro of vlas bed. Maar ik wil ook echt een dik bed.

Wij hebben ook geen trekker en als alles eruit moet nemen we daar gewoon een paar uur de tijd voor.

In zo een grote stal zou ik ook een stuk afzetten waar het stro of vlas of een combi blijft liggen. En evt nog een stuk met een laag zand. Dan is het nog leuk voor ze ook dat ze kunnen kiezen.

Als ik ze hier de keus geef, liggen ze doorgaans 's nachts met zijn allen bij elkaar in het midden van de bak op zand.
Een stuk zand voor je stal kunnen ze ook heel prettig vinden, maar met zo een grote stal kan dat ook prima binnen natuurlijk. Zand gaat wel stinken als ze het als wc gaan gebruiken. Dan is buiten weer makkelijker en wil het na regen wel weer.

Hier plassen en mesten ze op het overdekte stuk ook gewoon op het steen, maar zodra ze 1 voet in de stal zetten is het altijd raak ook.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:45

Met een week werd het minder maar mijn smid was er vlot paard ligt nogsteeds vaak met zijn hoef op zijn elleboog zeg maar.. dus plek zal bij mij nooit 100% over gaan ze heeft er ook geen last van en uitgezonderd 2 kleine kale plekjes waar overtollig talg uit komt en af en toe wat voller is geen probleem mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:15

Victoria1 schreef:
Ik wil graag jullie advies vragen. Mijn 2 paarden hebben een grote veeschuur tot hun beschikking van 30x20 als inloopstal en kunnen vrij naar de wei lopen. Ze gaan in de schuur liggen in de nacht. Nu heeft 1 van mijn paarden een grote zwelling bovenaan zijn voorbeen. De veearts diagnosticeerde een “legger”, een zwelling ten gevolge van het liggen op een te harde ondergrond. De vloer van de veeschuur is van beton, er ligt een laagje grond/zand maar op veel plaatsen is het kaal.

Mijn vraag nu is: wat te doen?
Als ik stro neerleg op de plek waar ze vaak liggen lopen ze het alle kanten op en eten het op.
Een kleine box maken is een optie, maar vind ik zonde van hun vrijheid en dan zou ik ze er ’s avonds en ’s ochtends in en uit moeten halen wat ik liever niet heb. Bovendien moet ik ze dan hooi gaan voeren in de nacht.
De veearts opperde een ‘potstal’ maar dat lijkt me onhygiënisch en heb geen professionele apparatuur om dat op den duur te verwijderen.
Bedekking in de hele schuur lijkt me niet te doen met uitmesten van 600 m2.

Heeft iemand ervaring met een grote open uitloopstal en hebben jullie een idee wat ik kan doen aan bodembedekking en het creëren van een zachte ligplek? Ik heb een aantal rubberen matten, dat is een idee, maar voor zwelling op dit moment niet zacht genoeg neem ik aan.

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik ben blij met zowel tips voor de urgente situatie nu als een permanente oplossing op termijn.

Je kan er ook een goede berg wit zand in laten leggen. Wel genoeg zodat er geen kale plekken meer ontstaan..eventueel afgezet inderdaad met bielsen of wat anders.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:34

Of meer zand bijstorten en dat wat Elisa2 aangaf dat met bliesen vast houden, of rubberen matten maar ik zou ook kijken of er mogelijkheid is om sleuven te frezen in het beton naar buiten onder de matten, zodat het vocht wel naar buiten of weg kan. het kan anders behoorlijk gaan smetten en stinken eronder.

Victoria1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 16:20

Super bedankt, ik vind het bijzonder fijn dat jullie me konden adviseren. Ik zal mijn huidige plan met jullie delen. (Op dit moment ligt er een stuk stro in de stal, tijdelijk, want dit had ik in huis)

Ik ga morgen een aantal balen koolzaadstro halen om het uit te proberen. Koolzaadstro vanwege de reactie van Hilary. Ik denk dat ik gemalen én gehakseld meeneem, dat opperde de fourage handelaar, en ik herkende het in tips van sommigen van jullie die een meer absorberende fijne laag hadden (bijv vlas) en daarbovenop iets met meer volume deden (stro/houtkrullen). Corrigeer me als dit idee verkeerd of onnodig is!

Ik ga het vooralsnog op de grond gooien zoals Josien doet, maar ga snel op zoek naar balken waarmee ik het stuk kan gaan afzetten.

De rubberen matten heb ik overwogen, maar ik heb me bedacht vanwege de meerdere opmerkingen over schoonmaken, vuil en stank. Het is hier niet zo praktisch om ze naar buiten te slepen en ze af te spuiten.

Ik wil daarna buiten in mijn winterpaddock (een ruimte tussen de stal en de wei in) een zandplek gaan maken. Dan kunnen ze ook daarin liggen als ze willen. En heb ik niet het risico van urinegeur van zand in de stal (tip superpony).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:40

Victoria1 schreef:
De rubberen matten heb ik overwogen, maar ik heb me bedacht vanwege de meerdere opmerkingen over schoonmaken, vuil en stank. Het is hier niet zo praktisch om ze naar buiten te slepen en ze af te spuiten.

Laat je niet gek maken mbt die rubber matten. Ik heb hier zowel de vochtdoorlatende granulaat matten van 100x100x4 als het Hit Softbed en beide zijn er nog nooit uit geweest sinds ik ze er in gelegd heb... en dat is al dik 10 jaar terug :). Er is geen stank of viezigheid onder en als ik het Hitbed optil dan is het eronder gewoon droog en schoon. De kleinere matten moeten idd wel goed aangesloten liggen omdat je anders kieren krijgt waar vooral zand tussen gaat zitten. Verder helpt het wel als je er gewone stoeptegels onder hebt liggen ;)

Victoria1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 17:15

DubbelFun schreef:
Victoria1 schreef:

Laat je niet gek maken mbt die rubber matten. Ik heb hier zowel de vochtdoorlatende granulaat matten van 100x100x4 als het Hit Softbed en beide zijn er nog nooit uit geweest sinds ik ze er in gelegd heb... en dat is al dik 10 jaar terug :). Er is geen stank of viezigheid onder en als ik het Hitbed optil dan is het eronder gewoon droog en schoon. De kleinere matten moeten idd wel goed aangesloten liggen omdat je anders kieren krijgt waar vooral zand tussen gaat zitten. Verder helpt het wel als je er gewone stoeptegels onder hebt liggen ;)

Dank je DubbelFun. Een grote matras lijkt me inderdaad wel een overweging waard. Ga ik me eens in verdiepen. Misschien Mayo matras. Maar die leek me weer wat klein (1.2m breed). Hit Softbed is lastig info/een verkoper te vinden, en zag in oude topics hier dat dit al jaren zo is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:21

Je zult merken dat die balken niet nodig zijn. Je maakt als het ware een opstapje door iedere dag aan te vegen en de rest kaal beton te laten. Op balken kunnen ze uitglijden, ze verschuiven en ze zitten jezelf in de weg bij het bijhouden. Maar je gaat wel merken wat jou en je paarden het beste bevalt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:23

Ik heb rubbertegels in m'n schuilstal en toen er een beest onder de stal had gegraven heb ik de halve vloer los gehaald. Toen zag ik ook geen viezigheid onder de tegels zitten. Dus ik denk dat dat ook wel losloopt. Zeker als je er bedekking op doet die urine kan opnemen. Dan schep je dat er zo uit.

Ik zou ook eerst zonder balk proberen. Ze lopen het dan wel iets uit maar dat is een kwestie van elke dag even vegen. Buiten is dat vervelend want wat ze uitlopen wordt nat. Maar jouw schuur is zo groot dat je daar helemaal geen last van gaat hebben

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:52

josien_m_ schreef:
Je zult merken dat die balken niet nodig zijn. Je maakt als het ware een opstapje door iedere dag aan te vegen en de rest kaal beton te laten. Op balken kunnen ze uitglijden, ze verschuiven en ze zitten jezelf in de weg bij het bijhouden. Maar je gaat wel merken wat jou en je paarden het beste bevalt!

Wij hebben de balken vastgeschroefd, dus die gaan niet zomaar aan de wandel. De balken hebben geen enorm brede bovenkant, dus met dat uitglijden valt het wel mee (ik heb het bij ons nog niet gezien, ze stappen er keurig overheen).
Dat aanvegen is leuk, maar als je paarden steeds / vaak heen en weer lopen, dan blijf je aan de gang. Ons bed begon een ruime meter van de ingang af en het koolzaadstro lag dagelijks buiten (nat te worden in de regen). Vandaar dat wij dus wel die balken gebruiken als buitenrand van het bed. Bijhouden is dagelijks de mest eruit vissen, de schuilstal aanvegen en wat er dan uitgelopen is terugscheppen (2 of 3 scheppen voor een bed van 3x5).
Maar… wij hebben wel wat meer pony’s lopen dan TS, dus wellicht is voor haar voldoende zonder balken.